Radio...

Startat av OBELIX, 19 februari 2017 kl. 22:27:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

OBELIX

Hej experter!

Jag har en Sanwa FM MODULE 6 kanalers 35 MHz radio, som säkert är 25 år gammal! komplett med sändare, mottagare, batteripack och servon. Skulle räcka bra till mitt projekt anser jag!

Men frågan är: Är den ens laglig idag? Skulle den vara kriminellt gammal så är min följdfråga, kan jag använda servona från den till en modernare radio? Mottagaren begriper jag ju att den går inte att använda för den funkar ju inte till dom där nya grejerna...

MVH//Robban C
Smeden i Söderköping, Östergötland

Actros861

Olaglig är den säkert inte men rent generellt så bör man inte använda 35Mhz på marken.

Servona kan du säkert använda, eventuelle behöver man byta kontakter :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

OBELIX

Tack, jag kollade lite i en annan tråd där en liknande fråga ställdes av en annan nybörjare! Inget nedlåtande i det på nåt sätt :) Blev enormt mycket klokare av att läsa den tråden, tack alla som var inblandade i den.

Efter att ha tittat på Conrad´s sida så upptäckte jag massa kuliga saker. Servo behöver jag bara ett, till styrningen av hjullastaren. Dom andra tre funktionerna, framåt/bakåt, lyft/sänk och tilt kan skötas av elektroniska fart reglage. När jag var aktiv RC-grabb (-80 talet) så fanns inte såna finesser, så det var nåt nytt för mej faktiskt. Det fanns grejer för överkomliga pengar så jag kommer köpa grejer därifrån! Allt utom ett servo, för det har jag ju flera stycken!

Tack för inputen! Min Sanwa blir placerad på nostalgi-hyllan!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Hej, då jag har köpt ny radioutrustning till mitt pågående bygge, begagnad av en medlem här, och kompletterat upp med grejer från Conrad så ligger min gamla Sanwa mest i vägen. Är det någon som samlar på äldre radiosar och annat modellrelaterat så skänker jag gärna den till vederbörande person. Finns att hämta gratis i Söderköping, eller så kan jag ta med den till Aeroseum 1 April. Sanwan är komplett med sändare, mottagare, batteripacket till mottagaren har en spricka så man får sätta en tejp runt, tre servon är det med också.

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland