Mitt garage/verkstad.

Startat av G-Crawler, 19 februari 2017 kl. 14:41:29

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

G-Crawler

Slänger upp lite bilder på mitt tillhåll där jag bygger och skruvar med diverse saker.

Jag gjorde en renovering av min plåtklipp under denna vecka, den hade väldigt mycket ytrost som jag stört mig på ett tag så nu var det dags att få bort det.
Jag köpte mig en stor plast balja och citronsyra, fyllde på med vatten så fick alla rostiga delar ligga där i över natten.

Denna plåtklipp kom jag över via Blocket, köpte den när jag jobbade i Stockholm, och jag hämtade den på KTH (Kungliga Tekniska Högskolan), vilket var lite intressant, då dom hade väldigt mycket fina maskiner och annat att titta på, och han berättade också något om att dom hade ett helt förseglat rum en bit ner i berget där dom forskade på molekylär nivå :)
Även något som imponerade lite på mig var att dom hade i runda slängar 10000st studerande!  [shock]

Åter till maskinen, det är en Gerver som tillverkats i Holland, en riktig kvalitets maskin, väldigt gedigen och välgjord och den känns knappt använd, den är ca 80x25 cm och väger 163kg. Klippbredd är 65cm och klipper upp till 1,5mm plåt. Har mest klippt 1mm och det blir hur fint som helst, inga böjningar eller fula kanter.
Jag köpte dessutom den för 1500:-, jag googlade för att se om jag kunde hitta ett ungefärt värde och hittade en beg annons på en likadan och den låg ute på ca 12000:-.
Så tror jag gjorde en bra affär. :)

Efter att jag borstat bort all rost med typ scotch brite duk så jag alla bitar med bakpulver blandat i vatten då detta neutraliserar och stoppar syran.
Sen har jag oljat in alla delar direkt för att undvika att rosten kommer tillbaka, för det går rätt fort.
Allt som återstår är att trycka i lite fett i smörjnipplarna!

Så här ser det ut nu.


Gunnar


... och vikmaskinen har du redan ser jag bakom cykeln på första bilden <tumb>. 1500:- var ju absolut ett fynd, det enda jag tycker är synd är att klippbredden inte var 1m eftersom det ju är standardbredd på plåt. Men man kan inte få allt. Nu när du snyggat till den blev den ju i nyskick. Står en fräs på önskelistan nu eller står den redan i ett hörn vi inte fått se  <evilgrin>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Citat från: Gunnar skrivet 19 februari 2017 kl. 16:01:25
... och vikmaskinen har du redan ser jag bakom cykeln på första bilden <tumb>. 1500:- var ju absolut ett fynd, det enda jag tycker är synd är att klippbredden inte var 1m eftersom det ju är standardbredd på plåt. Men man kan inte få allt. Nu när du snyggat till den blev den ju i nyskick. Står en fräs på önskelistan nu eller står den redan i ett hörn vi inte fått se  <evilgrin>

Japp den hade jag sedan tidigare. Ang bredden, då jag köper plåt av en bekant och han klipper de mått jag behöver så gör det inte så mycket än iaf.

Ja precis, du har helt rätt, en fräs har stått på listan länge nu, har missat 2st på senare tid men det dyker väl upp någon till slut, förhoppningen är en cnc maskin.
Samma kille som jag köper plåt av har egen mekanisk firma och gillar cnc och det kan vara bra för mig som är ny på att både att fräsa och cnc. :)

G-Crawler

Då tänkte jag uppdatera lite här då jag i Maj förra året köpte ett hus på landet, där fanns även ett garage på ca 35kvm, dock var det i behov av en uppfräschning.
Det var lite fuktskador på väggar och isolering så jag rev ner allt det och innertak för att även se hur det såg ut där då innertaket hängde ner ca 5cm från ytterkanterna till mitten.
Dock var det inga skador på konstruktionen, bara lite klent och snålt byggda takstolar.
Pga klena takstolar hade också väggarna börjat ge sig utåt i överkant, knappa 10cm på värsta stället, det åtgärdades med att trycka upp en limträbalk i knocken för att lasta av vikten på väggarna, sedan kapa infästningen av takstolarna i väggarna och trycka/spela in väggarna tills dom stod rakt igen och på nytt förankra takstolarna.

När vi ändå höll på så passade vi på att höja takhöjden från 225 till 260, stor skillnad på luftighet. Vi gjorde även luftspalt i taket då detta inte fanns tidigare, och tog upp nya hål för ventilation på vinden.

Golvet var också en del som störde mig, det hade sin högsta punkt på mitten och höjdskillnad var som mest 7cm från mitt till vägg, där ska också tilläggas att dom tydligen haft hästar där inne!  [shock] så all flytande vätska har runnit ut till väggarna!
Det jag gjorde var att slipa ner hela golvet med en golvfräs för att få bort gammal färg och få en bra yta att flytspackla på, jag anlitade en gammal kompis som fick göra flytspacklingen.

Då det inte fanns någon värmekälla innan så installerade jag en luftvärmepump också.

Sen var det bara el dragning som jag fick mycket hjälp av en kompis och allt annat små pill.

Men nu är det klart, inflyttat och har redan kommit igång att kunna börja bygga saker igen!  [dance1]

Bilder kommer här...















































Gunnar

Då är det dags att gratulera  <beer> Ljust och trevligt. Nu får vi hoppas att du får tag i en vettig fräs ochså  <tumb>, så kan produktionen komma igång igen.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

SWE IROC

Tjusigt! Vilken skillnad på före och efter renoveringen av ditt garage.  <tumb> Blir så mycket roligare att hålla på då det är fräscht och fint.  :)
Där lär det skapas fina prylar framöver må ja tro.

Jag har själv donat och grejat i mitt garage i vinter och fått klart min arbetsbänk med tvättho och varmvattensberedare som har varit på gång under flera år, nu kunde jag även packa upp min 3/1 plåtbearbetnings maskin som stått i sin trälåda i flera år sen jag köpte den, den kan bocka /  klippa och rulla 1mm plåt upp till bredder på en meter, det va i huvudsak det jag byggde bänken till i 50x50profiler då den väger rätt mycket, så nu har även den landat på sin plats, men det är en kina maskin så kvalitén kommer inte i närheten av din.

Kul med grejor som underlättar då man håller på och fixar och donar.  :)
Mvh // John

G-Crawler

Citat från: Gunnar skrivet 18 februari 2018 kl. 17:07:16
Då är det dags att gratulera  <beer> Ljust och trevligt. Nu får vi hoppas att du får tag i en vettig fräs ochså  <tumb>, så kan produktionen komma igång igen.

Tackar, ja det är riktigt skönt att vara där inne och greja nu! :)

Ja jag letar hela tiden efter en fräs, jag kommer nog köpa en vertikalslid till svarven så jag iaf kan svarva lite mindre prylar tills jag hittar en riktig fräs.

G-Crawler

Citat från: SWE IROC skrivet 18 februari 2018 kl. 17:16:10
Tjusigt! Vilken skillnad på före och efter renoveringen av ditt garage.  <tumb> Blir så mycket roligare att hålla på då det är fräscht och fint.  :)
Där lär det skapas fina prylar framöver må ja tro.

Jag har själv donat och grejat i mitt garage i vinter och fått klart min arbetsbänk med tvättho och varmvattensberedare som har varit på gång under flera år, nu kunde jag även packa upp min 3/1 plåtbearbetnings maskin som stått i sin trälåda i flera år sen jag köpte den, den kan bocka /  klippa och rulla 1mm plåt upp till bredder på en meter, det va i huvudsak det jag byggde bänken till i 50x50profiler då den väger rätt mycket, så nu har även den landat på sin plats, men det är en kina maskin så kvalitén kommer inte i närheten av din.

Kul med grejor som underlättar då man håller på och fixar och donar.  :)
¨

Tack, jo det vart jättebra!

Okej, ja det är alltid trevligt att kunna ha ordning på sina maskiner/verktyg, har sett en sån 3/1 maskin, är nog smidiga! Ja visst är det trevligare med kvalitets verktyg men ibland måste man tänka med plånboken och då blir det kina prylar, vissa är ok och andra rent skräp! haha