"Sprutbox"

Startat av Gunnar, 16 februari 2017 kl. 18:17:44

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar

Jag har tänkt att behålla min hjärnas samarbetsförmåga minst 25 år till, så då får man vara rädd om den...
När jag skulle börja lackera lite (se lastartråden) så var det bara att konstatera att det luktar för dj.... Tidigare har jag ju, som de flesta antar jag, målat antingen utomhus eller i garaget. Men det går ju inte speciellt bra så här års... alltså ändrar vi på det med hjälp av diverse gammalt "skräp". Några plywoodskivor från ett emballage till en elsvets, en fläkt från en urgammal dator PDP11 (som var stor som ett frysskåp), lite wellplast (wellpapp av plast, som kommit som skydd mellan tjocka aluminiumplåtar) och lite fiberduk som man har ute i trädgården.

Egentligen säger bilderna vad som behövs men...
Först ett källarfönster med en hylla framför:


Sedan en bit plywood att sätta fläkten i, och som passar i falsen när fönstret är öppnat i 45 grader. Den runda plywoodbiten som sitter på fläkten är för att inte fiberduken ska kunna suga fast och täppa till. Nu får fläkten suga i en 50mm hög springa runtom istället.


Så här ser det ut från "utsidan"


Ditställd i fönstret. För att kunna göra detta inifrån källaren så måste skivan med fläkten vara lite smalare än vad fönstret är brett. Jag håller skivan lite snett nedåt-utåt och trär ut den genom hålet och rätar upp den så den står i fönsterkarmen...


...och sätter dit den felande plywoodbiten till vänster, så blir det så här...


Sedan har jag gjort en 100mm hög ram med gångjärn i hörnen precis som en pallkrage, stagat upp den med de två diagonala snörena och häftat dit fiberduken. Det man ser här är den sidan som är utåt. Duken kommer att vila mot plywoodrondellen på fläkten. Och som ni ser togs detta foto (alla fotona i sanningens namn) när jag demonterade hela härligheten efter att ha lackerat fälgar mm.


Nu sitter den som den ska i fönstret


Åsså tak och sidor då så är det färdigt <tumb> Utrymmet är 95cm brett 50cm högt och 60cm djupt. Och jag får förstås stå på en lagom hög bänk om jag ska se vad jag gör, för står jag på golvet så ser jag bara kanten på hyllan <happy>


När jag kör med fläkten har jag öppnat ett fönster lite i rummet intill så det kommer in frisk luft. Arrangemanget fungerar utmärkt, ingen huvudvärk och ingen färg utanför "boxen".

När de målade detaljerna har torkat 10-15 minuter ställer jag in dem i bakugnen i 80grader i 1-1,5timmar, och tar sedan ut dem och låter dem svalna. Med spisfläkten på lägsta så luktar det knappast alls i köket <tumb>, och resultatet blir BRA!

Slutligen en varning om någon skulle göra något liknande: Försök INTE med en dammsugare eller överhuvudtaget med en motor som har kolborstar. Det blir gnistor när en sådan motor går och eftersom sprutångorna är minst sagt eldfarliga så kan de ta eld eller i värsta fall explodera. Ska jag vara helt ärlig så är säkert inte den fläkten jag använder heller tillåten för sån här användning... men det är inga kolborstar i den iallafall :-\
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar