Planetväxel.

Startat av Mad Max, 2 februari 2017 kl. 15:44:30

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mad Max

Hej på er.

Tänkte kolla med er om någon har lite koll på planetväxlar och hur man bör tänka?
Min tanke är att göra om min Bulldozer jag bygger, jag måste tänka om lite gällande drivningen samt en del andra saker.

Hittade denna på en Tysk sida https://www.mhm-modellbau.de/part-HAC-18616801.php

Då axeln på drivlinan är 6mm så passar det bra till mina kugghjul men sen så behöver jag lite hjälp?
3,7:1 betyder det att om motor snurrar ett varv så snurrar drivaxel 3,7 varv? Eller blir det tvärtom?

Är det ens någon ide att tänka på att köra med planetväxel eller är det bättre att köra att motor driver direkt på drivaxel?



Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

OBELIX

Som jag förstått det så står siffrorna 3.7:1 i samma ordning som dom sitter i transmissionen, alltså 3.7 motorvarv på varje varv på utgående axel. Annars borde det stå 1:3.7. Så du får en nedväxling av varvet och ett ökat moment i nivå med nedväxlingen. Varvtalet skadar inte komponenterna, men kolla bara så dom klarar vridmomentet.

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

Mad Max

#2
Tack för svaret  <tumb> Har läst lite om det nu så jag får se om jag kör på detta sättet eller om jag kör drivhjul direkt på drivande motoraxel.
Måste väl vara någon typ av planetväxel i en gearboxmotor?
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.