Annonsproblem...

Startat av OBELIX, 1 februari 2017 kl. 01:44:51

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

OBELIX

Hej, Vill sälja lite saker, men jag undrar hur man får ner en bild i storlek så den kan läggas in? Ja, jag har bilder men dom är ju på 3 meg, och det är kameran som gör dom så stora! Är totalnolla på datorer ju.

Tips på lösning tas tacksamt emot....

MVH Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

802°


Instagram = @802dgre

swerecon

Alternativet är att du har dina bilder uppladdade på t ex photobucket och länkar adressen till bilden. Då ligger bilden still där men den visas även här.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

OBELIX

802, jag har testat båda dom programmen. Men dom reducerar bara filens storlek med 25% från 5212 kb, det räcker ju inte på långa vägar. Men tack i alla fall :)

Swerecon, Sånt vet jag inte hur jag gör, så jag får lägga motorerna på hyllan tills dom kommer till användning nån gång i framtiden!

MVH//Robert C

Smeden i Söderköping, Östergötland

Gunnar

Hej, du har nog inte fyllt i allt rätt... jag provade http://www.reduceimages.com/ och klickade på "Bläddra". Detta innebär ju att du får leta rätt på din bildfil på din dator och sedan på "Upload". Nu hamnar du i step 2 där du förslagsvis ändrar rutorna med "100%" till 50%, då ser du direkt på raden under att filstorleken har minskat från, i mitt fall, 3,14MB till cirka 350kB. Samtidigt har den fysiska storleken på skärmen minskat till hälften både på bredden och höjden (fast det kan du inte se förrän du tankat hem den ändrade bilden). Vill man ha filstorleken ännu mindre kan man gå några rader längre ner och minska "Image quality" från "90" till exvis 60 och då minskar filens storlek till cirka hälften dvs i mitt fall 180kB. Därefter klickar man på "Resize" och då visas en länk till din minskade bild, efter några sekunder, och hur stor den blev efter ändringen. Tanka hem den och lägg upp den här på forumet.
Detta fungerade utan minsta problem för mig och bilden blev kvalitetsmässigt inte sämre när jag jämförde dem på skärmen.

Försök igen ska du se att det funkar <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

swerecon

Du kan även öppna filen på din dator, exempelvis i Paint som alla Windows datorer har, välj sen att spara filen i formatet jpeg. Är filen tagen med en digitalkamera är den oftast i något annat format och jättestor.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490