Tamyias färger?

Startat av Truckfarfar, 11 januari 2017 kl. 18:17:42

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Truckfarfar

Hej!

Jag har börjat bygga min Mercedes och har lite funderingar ang. färger.

I byggbeskrivningen står det ett antal färger. En del heter TS och en del heter X och nån heter XF.
Vad är skillnaden?

Karossen är ju vit och bakskärmar mm. är svarta. Ska jag grundmåla ?
Karossen ska bli blanksvart.
Behövs klarlack och kan man i så fall lacka över dekalerna?
Jag har tänkt att använda Tamyias färger.

Var köper man färgen billigast?

swerecon

Vart många frågor men skall försöka besvara huvuddelen :)

Skillnaden i färgerna är glansigt bl a. Ja, du skall grundpelare innan, använd med fördel även Tamiya sprayfärg.  Det går bra att lacka över dekalerna.
Vart du köper färgen vet jag faktiskt inte, men tror det finns till bra pris på typ swehobby.se, surfa runt lite på nätet.

MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Thomsson

TS = Sprayburk.
X = Blanka färger,små burkarna.
XF = Matta färger,små burkarna.

Truckfarfar

OK, då vet jag.

Tack för hjälpen.

freco

För bästa resultat med dekalerna bör du ha en blank yta att sätta dom på, tex blank lack. Annars blir det små luftbubblor under som upplevs som grådassiga fält. Om dekalerna sen inte vill "smita åt" ordentligt över tex ojämnheter på kaross/hytt så finns speciell dekalvätska som kan påföras efter dekalen har torkat på plats på hytten. Rör sen inte dekalen innan dekalvätskan torkat helt! Sen kan du lägga på ett lager klarlack över alltihop för att försegla dekalen. Kan vara blank eller matt beroende på vilken slutfinish du vill ha.

Har aldrig hört att det skall vara några problem med att kombinera tex dekalvätska och Tamiyas färger, men jag rekommenderar starkt att testa allt på en annan icke värdefull yta först. Ta då med tex spackel mm som du kommer att använda. Använd inte T-röd eller liknande för avfettning innan lackering. Ljummet vatten och lite diskmedel är bra. Skölj ordentligt och låt torka. Är inte kul om man lägger dekaler och lackar och sen upptäcker dagen efter att hela ytan ser ut som ett skrynkligt russin. Talar av egen erfarenhet...