Ljudmodul för skala 1:87

Startat av Lumbago, 2 januari 2017 kl. 19:28:18

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago

Benedini har länge haft en ljudmodul för 1:87 som jag sneglat på, men alltid tyckt den varit för dyr (ca 1000 kr). Nu nyligen dök det upp en kinesisk motsvarighet för ca 20 dollar, så då var det bara att slå till. Dasmikro heter den, och finns på Ebay, Aliexpress och Banggood.



Så ser den ut. Högtalare i lådan till höger. Det följde även med diverse kablar, så om man kör med stora standardkontakter på mottagaren behöver man inte ens löda.




Jag har inget passande bilbygge på gång, så därför bygger jag in ljudmodulen i en container, som jag kan lasta på valfri bil. Behövs så klart en mottagare och lipo, och så passar jag på att sätta i en större högtalare.



Jag kapade bort kontakterna på ljudmodulen. Kanske inte helt nödvändigt, men det var ändå förberett för det, och alla anslutningar finns även som lödpunkter på kortet.



Även mottagaren blev av med sina stift. AR6100E heter den och kostar under 50 kr. Jag har samma mottagare i flera flygplan och quadcoptrar och de har hittills funkat perfekt.



Högtalaren byggs in i en egen högtalarlåda av plasticard inne i containern.




Det blir mest praktiskt med tre strömbrytare, här monterade på en plasticard-list som senare limmas fast på undersidan av containern. En för av/på, en för Bind, och en för att växla kanal. De flesta av mina bilar har gasen på kanal 1, men ett par har den på kanal 6.



Allt ihoplött. Fick faktiskt plats med två lipo  (2x250 mAh) som parallellkopplas. Ingen aning om hur mycket ström den drar och hur länge en laddning kommer räcka men det visar sig väl...



Färdigt. Ljudet styrs alltså av samma kanal som gasen, och motorvarvet följer farten/gasutslaget. Står man still går den på tomgång en stund, sedan stänger den av.

Det går att köpa till en programmeringskabel för ca 15 dollar, och då kan man välja mellan massa olika sorters motorljud att ladda in (Volvo, Scania V8, grävmaskin, flygplan osv). Man kan även ansluta ytterligare två kanaler från mottagaren och styra andra ljud som t ex tuta.

Känns inte riktigt värt det just nu men kan hända att jag testar det senare.


Provkörning:

https://youtu.be/fqU2bKIptb8

Lite kul, blir säkert väldigt populärt på nästa mässa.

802°

Riktigt coolt!  [worthy]
Vilka funktioner finns på ljudkortet?


Instagram = @802dgre

Lumbago

Tack.

Jag har inte satt mig in i exakt vilka funktioner som finns, man måste som sagt köpa till programmeringskabeln för att kunna använda dem. Jag nöjer mig med det förprogrammerade motorljudet än så länge.

MikaelP

Hej
Har letat på Ebay och Ali men hittar inte Modulen ?
Mikael P
MikaelPettersson