Växellåda?

Startat av GöranA, 30 december 2016 kl. 23:52:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GöranA

Funderat över fartresurserna på FH12'an, den går ju löjligt fort.
Ni som bytt motorer till sådana med lägre varvtal men behållit växellådan, använder ni fortfarande alla tre växlarna? Använder, alltså. Inte bara har kvar dom.
Ni som bytt till andra drivenheter, vilka rekommenderas?

Om man skulle skippa orginalväxellådan helt och bara ha en motor med inbyggd planetväxel och kanske 1500 varv på utgående axel?
Skulle räcka för mig, i alla fall, och spara en jädrans massa plats.

Någon som har synpunkter?

cege

Hej,

Jag har en likadan Volvo med Truckpuller 3 motor i, och ja jag använder alla växlarna.
Det beror på var och hur vi kör.
På en bana spelar det ingen roll, mestadels kör jag då på ettan.
Är vi på mässor eller truckshow är det annorlunda, då kör man mycket längre sträckor.

jag har också en Scania med Servonauts  GM32 U 370  (heter idag 390).
Det är med planetväxel, och den går långsamt, man kommer alltid efter när man går runt
på mässor.
Men jag gillar den motorn och ångrar inte att jag köpte den, stark och bra krypegenskaper.
Servonautmotorn tar mindre plats, finns väl andra modeller också. Servonaut tar bra betalt för sina grejer.

Som sagt beror ju på hur man använder bilarna.

// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

GöranA

Tack, alltid bra att få input från folk som kör.
Det gör ju inte jag (ännu), jag bara konstruerar och bygger om.
Vill ju prova grejorna på bana framöver men någon mässa lär jag nog inte hamna på.

Kollade på Servonautmotorn, varvtal runt 390 - 470 !!!
Jag hade tänkt mig upp mot 1500, som sagt, i alla fall inte under 1000.


Actros861

Som cege redan sagt så beror det på vad man ska göra med bilen.
Det drivet från Servonaut har jag för mig är ungefär som ettan i originallådan.
Själv vill jag inte vara utan lådan, som cege säger är det bra att kunna växla upp på en högre växel om man ska köra längre :)

I min MAN tungdragare har jag satt 12V TP3 med Veroma växellåda, grymt fina köregenskaper på den bilen. Veromas växellåda är växlad för lite lägre hastighet på alla växlar än vad original är.
I en av Scaniorna har jag satt någon billig crawlermotor på 100T ihop med originallådan, går fint den också :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

GöranA

Mabushimotorn som följde med som original till min bil ligger ju på ung 20 000 varv.
Enligt vad jag har hittat om utväxlingen i lådan så är den:
Ettan : 32,49 - 1
Tvåan: 17,76 - 1
Trean: 10,66 - 1

Det ger ju ung 615 varv på ettans växel.
Servonautmotorn ligger runt 400 varv, inte undra på att den går långsamt.

Borde kunna funka med en motor med planetväxel runt 1000 varv.

Detta är ju bara en av mina ombyggnadstankar, men det hade sparat mycket plats att bli av med växellåda + ett servo.

swerecon

#5
Min egen upplevelse av detta är att originalmotor och låda går för fort även på 1:an växel för att kunna köra sakta med precision. Även med en TP 3 motor (6400 v/min) till originallåda kan det vara lite för snabbt när man vill backa med precision. Skall du då ha en oväxlad som går 1000-1500 kommer det bli alldeles för snabbt. Varför vill du inte ha växellåda, vad skall du bygga som tar så mycket plats?

Själv kör jag med 12V TP3 + Veroma växellåda, Servonaut K40 fartreglage på min krokbil. Supernöjd med variationerna i hastighet och kraften. Inga problem att få plats heller med pump, ventiler och LiPo acc på 4000 mAh.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

GöranA

Är väl mest principen, varför ska jag ha en växellåda med servo som aldrig används?
Får leta runt lite på nätet och se vad som finns.

cege

Jag tycker inte att Servonautmotorn stör.
Den går så pass att det inte är störande att köra på bana.
Den är bra att krypa med när man precisionskör.
Jag är väldigt nöjd med den.

Men den går ju inte lika fort som med växellåda när man skall köra långt som sagt.

// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

ConnyWa

Titta på crawler motorer. Rc4wds motorer kostar ca 200-250kr. Finns ifrån 30-100t.
Den silverkannan som levereras med lastbilarna är 27t och varvar runt 19500rpm vid nominell (7,2v) spänning obelastad. Som jämförelse bör en truckpuller 3 vara 70-80t.
Alltså borde en 100t motor ge bättre vridmoment i botten. Om du sen går över till 3s lipo batterier (11,1v) så ökar ju varvtalet och körbarheten utan att du behöver växla.
Men jag tror nog växellådan fyller en trevlig funktion ändå!

Skickat från min TAQ-90022 PO9425 via Tapatalk


GöranA

Tack för input, alltid nyttigt med inlägg från folk med erfarenhet.
Jag har nog svårt att se en växellådsklump med tillhörande servo (som kanske aldrig används) som trevligt, men man tycker olika.
Har investerat i en kinamotor med inbyggd växellåda, 12V och 550 varv.
Ritat och skrivit ut ett passande motorfäste, ska bara få dit det också.

Ska fixa styrningen i samma veva, tänkte jag. Det måste väl vara den absolut sämsta konstruktionen på dom här bilarna,
eller har någon hittat nåt sämre?

Även börjat titta på det här med lipo-batterier, men där är jag helt lost.
Var köper ni era lipo och laddare?