Scania S450 (Next generation)

Startat av Buffe, 30 december 2016 kl. 12:13:56

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buffe

Har länge suktat efter en 1:87 och nu har jag äntligen börjat.
Eftersom jag jobbar på Scania och med den nya lastbilen de senaste 3 åren fick det bli en sådan.

Jag utgår från: http://shop.scania.com/en/model-vehicles/trucks/long-haulage/scania-s-450.html
Bakaxel är på plats och styrlänkage. Nästa steg blir att lista ut en smart servoplacering.

Jag tänkte även försöka få in lite omgivningssensorer om möjligt.
Man måste ju kunna simulera Adaptiv farthållare, AEB och kanske någon halvautonom funktion.

Någon form av Arduino eller annan mikrokontroller och egen radiostyrning kommer det bli.

Lumbago

Kul projekt!

Adaptiv farthållare är ju hur coolt som helst om du får det att funka.

Jag föreslår att du monterar styrservot framför framaxeln, på tvären. Bara att skära ramen rakt av och limma dit servot. Mät noga så att hjulen fortfarande får plats att svänga, och att grillen/fronten på hytten får plats framför. Kan fixa en bild på hur jag gjort.

Förresten, vilken drivning är det du använder?


Buffe

Motor från nybörjarguiden. Visa gärna foto

Lumbago





Har tyvärr inte bilen jag helst skulle visat tillgänglig, men det här ungefär samma princip. Det som är lite annorlunda på den här är att det var så ont plats på höjden att jag inte kunde använda servooket. På din bil kan du sätta servot (med oket) högre upp, sätta en likadan plastremsa som jag över mittpunkten på framaxeln, och en mässingstråd mellan plastremsan och servooket.

Buffe

Kommer behöva komma på en annan lösning inser jag nu då jag skall få plats med någon sensorer där i fronten.

Finns det däck med andra radier? Dessa är aningen stora. Orginal var mindre så det är väldigt tight med plats.

Lumbago

Jo, det finns mindre däck. Dels som följer med vissa Faller-framaxlar, men även att köpa som lösa reservdelar tror jag. Vet tyvärr inte artikelnummer men kan försöka googla lite på det.

Annars brukar det gå att få plats för de större hjulen om man tar bort en del plast innanför skärmarna. Dremmel is the shit.




Det här är ett annat sätt att montera servot, på längden, längre bak och högre upp. Kan det funka istället?  Nackdelen är ju att man inte får fri sikt genom rutorna men det går kanske att leva med?