Scania higline

Startat av RCemil, 25 december 2016 kl. 12:38:51

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RCemil

Ja då var första Scanian beställd efter mycke krångel  <fight>
Tanken är väll att lära upp sej på den och efter tiden bygga om till topline med lampor osv.
Tips på vad som kan behövas innan jag får hem den som vilka servon, truckpuller motor? Kullager byte?  Och en kontroll med många kanaler för frantida bruk :D

Ukko

Najs   :)

Jag tror att de flesta av "beställa från början" prylar hittar du under FAQ.
Jag håller på min med min första bil också.
Jag beställde truck puller motor (kommer inte ihåg märket nu), kullager (finns färdiga paket till 2- och 3-axliga bilar) samt servon.
För tydligen är det dessa, förutom för motorn i första hand, som är bäst att sätta från början.
Det är väl en liten ombyggnation för servon och styrstag (bra att fixa den modifierade varianten från t ex Carson, för bättre styrvinkel).
Kullager är också bra att fixa direkt istället för att lägga plasten som följer med.

Radio osv. finns det många trådar på.
De flesta säger så många kanaler som möjligt, men det handlar också om vad du skall ha den till.
Om du inte skall ha mycket funktioner på den och använder de rekommenderade och testade ljussystemen i trådarna, så klarar man väl med mindre antalet.
Så verkar som det som avgör är priset och funktionerna du tänkt dig.
Jag kommer köra med ca 10 kanaler, räcker för mig till min första bil.
Då har man lite kanaler över (efter körning och ljus) för att ev. hitta på "dumheter".   ;D

Lycka till!

RCemil

Var hittar jag kullager? Letade igen forumet hittade allt annat men inte kullager :)

swerecon

MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

cege

Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

RCemil

Äntligen fått hem bilen nu är de bygg dags  <whip>

Ska försöka lägga upp bilder på nått sätt via telefon :)

RCemil

Kommit en bit på vägen nu bygger allt som de ska va och sen glr om tänker att man får lärt sej hela bilen först :) Tack för kullager hjälpen blir perfekt :)

Hur lägger man in bilder via telefonen ??

RCemil

Tjänna dax för elektronik nu o de är ju inte kanske min starkaste sida  <poke> Har beställt truckpuller 3 12v motor o tänkte mej servounat s20+ till fartreglage och ljudet smx. Är de bra kombo eller tänkerjag fel? O vart är bäst o beställa detta? :)

swerecon

#8
Inga konstigheter med dina val. Nu tror jag du menar M20+, och inte S20+ för den har aldrig funnits men S20  har funnits.
SMX har också utgått.

Det du skall leta efter är istället fartreglage M24 och ljudmodul SM 3 eller SM 7 utifrån dina behov och plånbok :)
Du kan köpa prylarna från vilket ställe du vill, samma pris eftersom servonaut sätter priset.

Edit innan någon av våra expertkommentatorer läser,
Dina komponentval finns fortfarande till försäljning men har utgått ur servonauts sortiment


MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

RCemil

Då ska vi se om jag tänker rätt fartreglage m20+ och ljudet sm7? Och motor va påväg vad behöver jag mera? Högtalare ju o sen? Tänker jag lägger beställning på allt jag behöver samtidigt :)

swerecon

Ja, beroende på om du väljer en M20+ eller M24 så är det olika högtalare. Kolla på servonauts hemsida, M20+ rekommenderas 8 ohm till och M24 16 ohm om jag minns rätt.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

cege

Hej

Beror ju på om du har 7.2V eller 12 V.
Men det står tydligt här.
http://www.servonaut.de/shop/index.php?cat=c19_Loudspeaker-Loudspeaker.html

// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

RCemil

Du hamnade lastbilen lite på efterkälken då de kom nya bilar   [play] 

Men ska beställa topline tak, R front och riktiga backspeglar inför lack kollat runt lite men vart skulle ni rekommendera att köpa ifrån och även nån snyggt solskydd   [conf]


RCemil

Var inne och kollade där på tips & trix om att bygga om styrning och växellåds servot men alla bilder är ju tyvärr borta. Någon som har förklaring lch bilder? :D

tobbe

kolla min merca i bygg projekt fjärde bilden så gjorde jag med Carson styrstag
Scania t-Rod
actros gigaspace
Lieberr 944
torped scania t730