Projekt "3D printat chassi" med kran & växlare.

Startat av RLundgren, 5 december 2016 kl. 20:30:30

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RLundgren

Detta projekt kommer skynda långsamt då det tar tid att cadda upp alla chassidetaljer.

Växlaren hittade jag dock på thingiverse och är konstruerad utav 802, tror han finns här på forumet!?



Tanken är att det skall bli lite utav en testrigg för kommande kitts till olika ombyggnationer.
Det kommer bli en 4 axlig bil där den sista axeln kommer vara styrande och lyftbar. (detta caddas det för fullt på)

Ronken

Följer med spänning

Skickat från min E5823 via Tapatalk


GöranA


RLundgren

Igår fick jag hem ett gäng med alu skenor.



Så snart kan det börja sättas ihop!

RLundgren

Lite handpåläggning efter kapning.



Å sen en testmontering!



Längden bestämmer jag sen när allt är klart!

RLundgren

Första flaket blir en asfaltsbalja!
Till baljan blir det en valsad rostfri polerad plåt.



Precis så 3D printern räcker till, får köpa större snart ;)

RLundgren

Under nattem har den jobbat på främre gaveln så idag på morgonen var det bara att ta ut den och montera dit!
Börjar lika en belja iaf!




GöranA

Ser bra ut men rundningen verkar vara lite "kantig", eller är det bilden som luras?
Vad använder du för CAD-program?

Ronken

Ser riktigt nice ut


Skickat från min iPhone med Tapatalk

802°

Kul att du hittat min växlare  <tumb>
Alltid bra att någon mer testar konstruktionen, har du några konstruktiva synpunkter så säg till, allt går ju att förbättra ;)

Instagram = @802dgre

GöranA

"Kul att du hittat min växlare.
Alltid bra att någon mer testar konstruktionen, har du några konstruktiva synpunkter så säg till, allt går ju att förbättra"

Den verkar inte ha någon "tippfunktion", är det något som ligger i utvecklingsfasen?  :)

802°

Citat från: 802°
"Kul att du hittat min växlare.
Alltid bra att någon mer testar konstruktionen, har du några konstruktiva synpunkter så säg till, allt går ju att förbättra"
Citat från: GöranA
Den verkar inte ha någon "tippfunktion", är det något som ligger i utvecklingsfasen?  :)

Jag håller på att testa detta i dagsläget, det blir en liten motor med växellåda och gängstång som kommer skjuta fram/bak flaket för antingen tipp eller växling av flak

Instagram = @802dgre

GöranA


RLundgren

Citat från: GöranA skrivet 11 december 2016 kl. 11:34:44
Ser bra ut men rundningen verkar vara lite "kantig", eller är det bilden som luras?
Vad använder du för CAD-program?
Stämmer att rundningen är kantig! Körde "låg upplösning" för att det mest är ett test just nu.
Jag använder Shapr3D på min platta för tillfället.
Anledningen till kantigheten är då som sagt bara en inställningssak för att det skulle gå snabbt!

RLundgren

Här står det inte still... tar bara lite tid! ;)

Håller på att rita chassiet nu, blir "lite" mer än tänkt ifrån början.
Den kommer bli 5 axlig varav 3st blir styrande. (no 1,2 och 5)

Så mycket som möjligt kommer jag tillverka själv.







Det kommer dock inte bara bli en växlare på den utan det blir all in med en kran också!
Hittade en Palfinger PK 26000 så varför inte liksom! ;)