Rotortilt.

Startat av G-Crawler, 28 oktober 2016 kl. 22:19:13

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

G-Crawler

Med hösten och vintern på inkommande så lägger jag mina sommar intressen på hyllan och börjar med ett nytt projekt för att underhålla mig själv.

Jag har alltid velat bygga en rotortilt till min grävmaskin men har inte haft de kunskaper eller verktyg att göra det förrän nu, jag började för ett år sedan att rita i CAD och har hållt på lite med det från och till så nu kände jag att jag faktiskt skulle kunna klara av att rita upp en.

Började med en del undersökning på funktion, delar m.m för att se vad jag kunde få plats med för motorer, cylindrar, lager m.m. Efter jag hittat det jag behövde så började jag rita utefter det.

Jag köpte även en 3D printer för typ ett år sedan också och det vart ett perfekt projekt att printa ut en prototyp man kunde test montera allt i.

Detta är mer ett test om jag kan få det att fungera hyffsat, en utmaning för mig själv helt enkelt, jag vet att den inte kommer var lika snabb eller stark som en riktig rotortilt.
Den motorn jag kommer använda för rotationen är bara en liten vanlig 12mm 12v växlad motor, tiltningen kommer vara hydraulisk, jag har inte kunskap att göra hydraulisk rotation.

Jag vet att rotortilter inte används på maskiner i denna storlek men nu blir det ändrig på det! :)

Återstår att se hur långt jag kommer med detta eller om det skrotas längre fram.

Så här ser det ut i cad.



Här med snäckdrev och motor.


Här är axiallagret och axiallagerbrickorna.




Och monterat som det är nu, har en hel del kvar att göra och testa.












https://youtu.be/XGlGnTYUExU

freco

Jag tycker då att det ser väldigt proffsigt och imponerande ut så här långt!

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Peteruqh

Imponerande! Ser riktigt fint ut!
/Peter

Thomsson

Jag kan bara instämma,tokballt.

Olof

Mvh, Olof!

G-Crawler


G-Crawler

Fick ihop tilt/grind fästet också, märkte dock att jag måste göra nya tilt fästen, jag får för långt slag på cylindrarna som det är nu, jag borde hamna på 25mm i slag när tilten står rakt, totalt ska slaget på cylindrarna vara 50mm, tur det bara är plast och några justeringar i SW för att rätta till. :)

Testade en lite snabbare motor också, mycket bättre fart på den nu, behåller nog denna så länge, kanske skulle haft en som var mitt emellan dessa två.
Ett varv på en riktig rotor är ca 7-8 sekunder, med nya motorn gick ett varv på 14 sek, men för att få den lite mer lättkontrollerad tror jag att jag vill att den går saktare.
Får testa mer när jag kommit längre.

Såhär ser den ut nu.







Ellis

Tummen upp till ett riktigt konstverk!
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

RTJ43

ser riktigt grymt ut. Har inte någon G maskin sj men har undrat länge varför det inte finns rototilter men vet också att det är typ bara i Sverige som vi använder det. Har varit inne på sj på att man kanske skulle försöka göra en :D kör hårt och hoppas på mer bilder och film
Scania R730 Lastväxlare

Mvh Emil

G-Crawler

Tack Ellis!

Citat från: RTJ43 skrivet 31 oktober 2016 kl. 22:01:38
ser riktigt grymt ut. Har inte någon G maskin sj men har undrat länge varför det inte finns rototilter men vet också att det är typ bara i Sverige som vi använder det. Har varit inne på sj på att man kanske skulle försöka göra en :D kör hårt och hoppas på mer bilder och film

Ja det är nog mest därför det inte finns någon på marknaden, jag har skrivit till Premacon om det för ett tag sen för att se om dom var sugna att göra en, men tror inte jag fick nått svar, så intresset är nog svalt just nu från övriga världen för något så modernt! :)

Ronken

Oftast så har firmorna utomlands flera maskiner istället, en för varje ändamål.

Grymt jobbat..

Skickat från min E5823 via Tapatalk


G-Crawler

Citat från: Ronken skrivet  1 november 2016 kl. 13:51:08
Oftast så har firmorna utomlands flera maskiner istället, en för varje ändamål.

Grymt jobbat..

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Det stämmer det, kommer nog komma mer och mer utanför norden längre fram tror jag iaf.

Ikväll fick jag ihop tiltcylindrarna, har inte gjort fästen för dom och inte lött något än men det får bli nästa gång.

Köpte cylinderkit från Fumotec, dom kommer i en längd så får man kapa och sätta ihop själv efter egna mått. Var lite nervöst att börja kapa men allt gick bra, mätte 5 gånger och kapade en gång, x4! :)

Här är dom från start till provmontering.




















Mullis

Ser superbra ut, häftigt.
Bara försöka hitta någon som kan fräsa i aluminium så hållbarheten är bättre än plasten.  <tumb>
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

G-Crawler

Citat från: Mullis skrivet  1 november 2016 kl. 22:51:12
Ser superbra ut, häftigt.
Bara försöka hitta någon som kan fräsa i aluminium så hållbarheten är bättre än plasten.  <tumb>

Tack!

Jag har en CNC kontakt som Jag fått pris från, bara pengarna som ska fram! :)

Plasten är bara för prototyp tillverkning.