Trailer axlar

Startat av Nypan R620, 9 september 2016 kl. 20:35:06

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nypan R620

Tjena hej !

Vet någon vart man kan få tag på hjulaxlarna,typ sådana som sitter på Carson Stonemaster trailern ??
Skall vara enkel montage,inte dubbel. Försöker att göra en egen tipp trailer,med utskjut bar axelparti.

Ni har fina objekt som ni visar allesammans, bra att få lite inspiration till mina byggtankar  :D

Ha D
Peter

Nypan R620

Glömde att skriva, att jag har varit inne på ngr sidor,men inte funnit något.

Thomsson

#2
Prova Carsons egen sida: http://www.carson-modelsport.com/
Artikel-Nummer: 500907069 skulle kanske kunna vara något.

Googlar du på "Carson Aufliegerachse" får du en hel del träffar bl.a. på Ebay.

Annars har t. ex. RCBRMIN lösa axlar och en massa annat roligt för egna byggen.

Utskjut är ballt,det har jag provat att bygga.

Nypan R620

Tack Thomsson !
Var inne på lite sidor inatt å kolla runt,mycket intressant  :)
Man ser sådana släp utanför jobbet dagligen, och tänkte då prova att bygga ett eget sådant, hur gick det för dig i ditt försök att bygga ett sådant släp?????

Peter

Thomsson

Det blev en ganska bra tipptrailer och skjutet funkar.
Styr det med gängstång.
Baljan köpte jag halvfärdig.


krankillen

snyggt!!! med den där "jobbar locken" när det är lite skitet :)

Nypan R620

Otrolig realistisk bild <tumb> Får man fråga vilket material ämne du använde till den,och baljan hittade/ köpte du på ????????
Jag funderar på att ha pendel upphäng,och göra själva axeln själv,hittade dom yttre detaljerna inatt som hjulen skall sitta på,samt hydral utskjut istället för gängstång. Så är Mia tankar iaf [meet]

Thomsson

Tackar,
Baljan hittar du här:http://www.formenbau-traenkl.de/shop/lkw-zubehoer.php
Han har även någon form av pendelupphäng.

Annars har Getriebsdoktorn pendelupphäng för både två och tre axlar.
Jag använt mig av dessa till både dragbil och tipptrailer och det lirar(Inte den på bilden)

Till ramen kör jag med aluprofiler från Bauhaus.
"förstärkingarna" på baljan är gjorda i plast.

Hydraulik är manligt <tumb>

Vad funderar du på för dragbil?

Nypan R620

Detta kommer troligen bli ett lite längre projekt,men tanken är väl att jag skall ha MAN 6*4 till detta. Har redan en Scania 6*4 ,som jag inhandlade i okt förra året,som jag har satt ett flak på,som är gjort i plexiglas. Man är jue en nybörjare inom detta,men det tar sig sa mordbrännaren :D Satt på lite extra prylar som lampor ( takbåge,backljus,rotorljus ) men har inte alls samma kvalitet och finish som ni andra verkar ha . Försöker samla på mig lite olika prylar,så att man kan bygga dragbilen som man vill ha den,när den väl kommer i min ego :)
Såg att dansken hade pendelaxlar för ca 1300, men den sidan du gav uppslag på, är han billigare eller ligger han i samm prisklass ?????


Peter

Thomsson

Jag frågade om dragbilen bara för att man ska ha klart för sig att framkomligheten på
en original Tamiya 6x4 är tämligen dålig på grusväg.
Spärrar man axlarna så blir det hyfsat men 6x6 är att föredra i alla lägen,speciellt
om man ska köra grus med full balja.

Dansken tar 1340 Dkr.
Der Getriebsdoktor tar 145 Euro.

Känns som Dansken är lite dyr.

Nypan R620

Först och främst,stort tack för alla adresser och info.
Ok, jag har tre drivande axlar som väntar på att bli monterade,så då borde det väl bli bättre eller ???

Har nr frågor till dig Thomsson,hur brett är det mellan rambalkarna på din trailer(ytter måttet)

Och vad för slags motor bör man ha,för en jämnare å skönare gång på lastbilen??
Har kollat lite på servonut's motorer.

Skall inte göra om mitt misstag att köpa MFU 03 igen, blir nog Beier eller servonut istället.

Såg att det skilde en del på pendelaxeln
Skiljer ca 400:- till tyskens fördel

Peter

Thomsson

Inga problem,det är ju en djungel av sidor att hålla reda på.

Har inte provat med tre drivande axlar(bak).
För körning på plant golv kommer det gå galant,för körning utomhus,tveksamt.

Den trailern på första bilden jag postade har 62mm yttermått.
Men det är ju dubbla däck.
Carson trailern nedan som blivit ett tippsläp med singelhjul har 96mm yttermått.

Finns en motor som heter truckpuller,bolton på Tamiya lådan.
Lite lägre varv än original,tillsammans med ett servonautreglage får man körkänsla.

Jag tror inte Servonauts motorer passar på Tamiyas växellåda.
Servonaut har motorer som är gjorda att köras utan låda,fast det var ett bra tag sen jag rotade i det.

Servonaut alla dar i veckan <tumb>



Nypan R620

Tusen tack igen Thomsson.

Suger i mig all info jag får :D  [worthy]

Lutar åt  servonaut på nästa dragare,gällande drivande axlar,så menar jag och bak  :)

En TP 3 eller va dom heter,har jag redan en liggandes.

Och ännu ett realistiskt foto bjud på ,säger bara NICE  <hands> <hands>

Peter

Actros861

Servonaut har motorer som passar direkt på Tamiyas låda. Ingen aning om hur dessa är men de har ett fempoligt ankare vilket bör bidra till mjuk och fin gång http://www.servonaut.de/shop/index.php?cat=c13_Motors-Motors.html

Har du TP3 så använd den om du inte planerar att sätta den i något annat. Har du originalmotorn i din andra bil kan du alltid sätta in TP3:an i den.

Sen skulle jag rekommendera att du går upp till 12V. Mer power för samma pengar, möjligen att batterier är dyrare men inget övrigt. Tyskarna kör mycket 12V, jag har det i min MAN tungdragare ihop med Servonuat M20+, TP3, Veroma växellåda, axeldoktorns pendelupphängning och axlar med ståldrev. Grisdyr uppsättning men den ska tåla att belastas ;)

Vi gjorde en jämförelse mellan denna dragare och en annan med Servonauts motor med inbyggd växellåda och min gick faktiskt långsammare på ettan plus att den går att köra i "motorvägsfart" (fortfarande ljusår ifrån hastigheten det är med originaldelar) på trean vilket Servonauts lösning inte gör. Nu är det kanske inte så ofta man använder trean men ska man köra lite längre är det gott att ha tycker jag, även att man kan lägga i trean och få ner motorvarvet i lägre fart känns som en bra grej. Låter inte helt realistiskt när motorn går på fullvarv hela tiden om man kör med ljud ;)

Har Servonauts lösning i min hjulastare och den går grymt mjukt och fint men här är också massor med nerväxling och toppfarten är minst sagt låg.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Nypan R620

Tack Actros !

Har en tp3 liggandes över 8)

Tror jag kommer att fortsätta med 7,2 V, men man skall aldrig säga aldrig
Men tack iaf för infot  :D



Peter