Turnigys i6s - 6-10Kanals radio

Startat av 802°, 8 september 2016 kl. 07:24:02

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

802°

Fick hem en ny radio igår som ser riktigt lovande ut, en Turnigy i6s från Hobbyking.
Lätt den goaste radion jag har hållit i, lätt och ergonomisk samt ingen extern antenn.

Det är i grunden en Fly-sky radio. Radion har 2st 3-läges switchar, 2st 2-läges samt 2st återfjädrande "vrid" hjul på toppen.
Upptäckte efter jag beställt min att Fly-sky modellen hade fjäder på alla spakar medans Turnigy har "flyg gas spak". Jag föredrar fjäder på alla spakar.

En längre review kommer efter jag har knappat lite och testat radion ihop med en lastbil.




Instagram = @802dgre

krankillen


802°

Fick lite tid över i helgen att knappa lite på denna radio, så här kommer en kort resumé.

Första känslan av radion är att det är en schysst radio för pengarna, spakarna känns distinkta och den ligger gött i handen.
Menyn är enkel att förstå och man knappar sig igenom den via touch panelen.
Det gick väldigt snabbt och lätt att binda med mottagaren och radion har flera modellminnen.
Jag började binda med en 6-kanals mottagare men det går även att använda en 10-kanals mottagare.
Radion har 2st 3-läges switchar, 2st 2-läges, 2st tryckknappar samt 2st återfjädrande "vrid" hjul på toppen.

Efter lite knappande så började jag känna att jag saknade en del basic funktioner så som
-Kunna mixa mer än 1 kanal
-Expo och gas kurva
-Namn på modell, inte bara en siffra
-Dom har lagt in någon slags fördröjning på de 2st återfjädrande "vrid" hjul på toppen,
vilket kanske lämpar sig bra till en gimbal men inte till ett servo eller en cti kolv.
-Turnigys version av radion har inte samma mjukvara som Flyskys version,
kollar man i manualen för flyskys så finns just alla funktioner man önskar i en bra radio.

Men jag är inte helt missnöjd, långt ifrån. Det bör och brukar komma en firmware update på turnigys prylar.
Hobbyking brukar lyssna på det som skrivs på forumen men det tar väl tid som vanligt.

Vill man ha en schysst radio för under 600:- så är detta en schysst radio där man har möjlighet till 6-10kanaler via spakar och switchar.
Ska hård testa radion framöver så vi får se om den blir kvar eller kastas.. [play]


Instagram = @802dgre

802°

Har lyckats få ner FlySkys firmware i Turnigy, så nu har TGY-i6s blivit en FS-i6s och det är helt klart en grym radio.
Den är nu en bra och smidig radio för lastbilar med möjlighet till 10-kanaler.

Jag ska testa den med en Tamiya mfu och se hur det lirar ihop.
Ihop med Beier USM är den kanon.




Instagram = @802dgre

freco

Tackar för info! Intressant då jag snart skall köpa radio.