Trailerbygge lågbudget

Startat av GöranA, 5 september 2016 kl. 20:55:21

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GöranA

Känns som det kan vara dags att starta en tråd om mitt trailerbygge. Kommer att ta rätt lång tid och förhoppningsvis bli en hel del bilder.
Min hobby är väl inte direkt att köra utan att konstruera och bygga, så jag ritar grejorna i OpenSCad och skriver ut plastdetaljer med en enkel 3D-skrivare (Prusa I3).
Testade att bocka aluminiumplåt till profiler men det blev ingen hit så det var bara att bita ihop och köpa aluprofiler på hornbach.
Däck kan jag iofs skriva ut men det blir heller inget vidare så det köper jag också.
I övrigt så köps det bara skruv, mutter och kullager, lite lysdioder, nåt servo och någon microprocessor.

Började med att köpa en dragbil, behöver ju lite mått och kolla så att det passar och fungerar ihop.
Blev en FH12 som nu är hopsatt till ett körbart chassie och kommer att vara så ett tag.




För att styra det hela införskaffades en Turnigy TGY9X, en åttakanals niokanalare  ???




Har ritat och skrivit ut en hel del grejor till bygget varav det mesta har hamnat i det cirkulära arkivet  <stup>
Men för att åtminstone ha ett litet hum om grejorna passar ihop med varandra så satte jag ihop en enkelaxlad dolly, den kan ju vara bra att ha ändå.




Om någon vecka kommer jag att påbörja monteringen av en flaktrailer och tanken är att dokumentera detta i denna tråd.

802°

Spännande bygge! Har du gjort axeln själv till dollyn?
Riktigt kul med fler som printar! <hands>

Instagram = @802dgre

GöranA

Axel, bladfjädrar med upphängning, fälgar, vändskiva, m.m. är egen konstruktion och 3D-printat.

GöranA

Kan ju börja med fälgar. Dom är ritade för Tamiyas 22mm breda däck och monteras då parvis.
Ett kullager per fälg och 8st M2 skruv+mutter som håller ihop det hela.
Tanken är att allt skall skruvas ihop så att man kan byta ut delar efter behag, om nåt körs sönder, behöver förstärkas/ritas om, eller om man kommer på en bättre idé.




Och då blir resultatet så här:




Kommer antagligen att målas framöver.

802°


Instagram = @802dgre

GöranA

Fälgarna skall ju sitta på något så det blev till att rita en axel med hål rakt igenom för M4 gängstång




Bladfjäder med upphängningar




Monterat på dollyn ser det ut så här


802°

Riktigt snyggt, kommer du dela med dig av dina skapelser framöver? ;)

Instagram = @802dgre

krankillen


GöranA

Får se om jag får tid/lust att lägga upp nåt på Thingiverse, tog ju en jä-la tid bara att få upp bilder på detta forumet :-\

GöranA

Köper, som sagt, aluprofiler på Hornbach. Den låga,10x8mm, anväder jag som övre rambalk och den höga, 20x10mm, som undre rambalk.




Tvärbalkar i olika utföranden som binder ihop det hela.




Övre rambalken är 1000mm lång och den undre är 700mm. I skarven skall stödbenen monteras.
Dom vet jag inte riktigt ännu hur jag ska göra.




Kingpinplatta, ej färdig. Skall dit någon typ av givare som talar om för trailern att den är påkopplad.




802°

Grymt fint! Vad blir det för typ av trailer?

Instagram = @802dgre

GöranA

Det blir en öppen flaktrailer (till att börja med) så jag enkelt kan lasta den med trucken  :)
Håller på med själva flaket så det kommer snart fler bilder.
(Finns dessutom lite roliga planer men det får vi se om dom förverkligas)

GöranA

Behövs ju även skärmar för att täcka hjulen, monteras med M2 gängstång + muttrar




Har börjat lära mig spackla och måla lite, först ut är skärmar




Lite hopmonterat för test, kan bli lite felborrat ibland  :(




Med tanke på att det inte är hopskruvat så passar det ihop rätt bra




Hela trailern so far




Som sagt, själva flaket är under tillverkning.

krankillen


Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare