Styrning av ljus, ljud och div extra funktioner

Startat av GöranA, 8 augusti 2016 kl. 22:49:03

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GöranA

Jag bör ha mitt FH12-chassi och min första egenbyggda trailer (en enkelaxlad Dolly) rullande under hösten.
Börjar därför titta lite på belysning och hur det skall skötas, senare också enklare ljudeffekter och lite annat smått och gott.
Har läst lite på forumet om olika fabrikat och googlat lite, så vilka funktioner som finns står ju oftast men hur dom aktiveras står sällan.

Vad går automatiskt och vad aktiverar man själv, och HUR aktiverar man dessa funktioner.

Exempelvis blinkers, backljus, bromsljus. Hur sköts dom? Hur vill man att det ska fungera?
Det ska ju vara så enkelt och logiskt som möjligt att hantera, vill ju inte sitta och kolla i någon manual hela tiden

Jag är snål som en utter och bygger helst själv men vissa saker köper även jag.
Har kopplat upp en liten Arduino Nano och några led på labbdäcket, plockar ut signaler från rc-mottagaren och funderar på hur jag vill att det ska fungera.

Sändaren, Turnigy TGY 9X (prisvärd liten pjäs), är gjord för flyg och tämligen ologisk för markbunden trafik, så där finns också lite tankar på att fixa till knappar och rattar.

Vad har ni som kör med dom olika fabrikaten för tankar och idéer, vad är bra och vad är kass, vad skulle finnas och vad är onödigt?

swerecon

Skall försöka ge dig en hint på lösning. Dom flesta av oss använder servonaut prylar där du får fartreglage med färdiga utgångar till ljus som hel/halv, blinkers/varningsblinker, bakljus, bakljus, bromsljus. Det finns några olika modeller, med och utan farthållare. Till det har dom färdiga ljudmoduler som kopplas ihop med servokabel. Samma där, det finns några olika modeller. Kolla på deras hemsida  http://www.servonaut.de/shop/. Finns även en bra beskrivning här på forumet om grunderna i detta http://www.rclastbilar.se/forum/index.php?topic=4.0.

Ett annat märke är Beier fart/ljudmoduler. Där får man själv programmera hur det skall funka. Du kan ladda in egna ljudfiler osv.

Det enklaste och (enligt mig) sämsta alternativet är att köpa Tamiya MFU som är gjord speciellt till lastbilarna. Du blir väldigt begränsad till ett ljud. I stort sett inga valmöjligheter till lampor och funktioner. Krångligt att manövrera.

Om man inte hittar sin speciella lösning med någon av ovanstående alternativ går det bra att komplettera med någon av CTi's många moduler, står lite om det på forumet http://www.rclastbilar.se/forum/index.php?board=17.0.

Angående din sändare så är det inte alls en dålig sändare och olämplig för ändamålet, tvärtom.  Du behöver en sändare med många kanaler, 2 och 3-lägesbrytare. Gärna vridpottar också.

Hoppas du blev lite klokare och framförallt hänvisad till platser där du själv kan botanisera i vad som passar dina önskemål och behov.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

tobbe

som sagt beror lite på vad man är ute efter!!!jag själv har två bilar med mfu03 monterade och är väl kanske ett bra nybörjar kitt om jag själv får säga,som åvanstående nämde så finns bara ett ljud, jag hade aldrig hållt på med rc innan och det var inte svårt att koppla in
du får med lampor till
framlysen
blinkers
baklysen
och några reserver
finns även uttag för sidomarkering samt takbelysning

men eftersom jag byggt några nu å är inne på min tredje så har även jag valt att gå över till servonaut fler möjligheter finns ju med detta
Scania t-Rod
actros gigaspace
Lieberr 944
torped scania t730

GöranA

Tack för svar men min tanke var att jag skall bygga mina grejor själv, är ju knappast någon raketforskning.
Jag sökte mer information om hur funktionerna styrs av användaren och vad ni användare tycker är bra eller dåligt.
Exempelvis blinkers, hur aktiverar ni det?

swerecon

Allt ljus styrs via sändaren. I mitt fall har jag heljus på en brytare, kort tryck är ljustuta och långt tryck lyser helljuset hela tiden.  Blixtljus ett tryck, dimljus 2 tryck, ljus i mitten på lysrampen på taket 3 tryck och blandare i takrampen 4 tryck. Backljus när jag lägger i backen (servonaut) samma sak med bromsljus, när jag drar gas/bromssticka bakåt. Andra stickan har jag vänster+upp/ner växel. Samma sticka fullt bakåt+höger eller vänster kort tryck blinkers, långt vänster varningsblinkers. Halvljus samt övrig grundbelysning på samma sticka fast upp+vänster.

OM du bygger allt själv måste du ha en mottagare för Aurdino som kan omvandla signalerna från sändaren också, inte bara mottagaren för r/c utrustningen. Skall du koppla släp kan du lösa det med kabelöverföring som du kopplar ihop när du kopplar släpet eller använda IR överföring.

Skall bli intressant att se hur det blir :)
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

GöranA

Ah, nu börjar vi förstå varandra  :)
Tusen tack för bra beskrivning!
Det vill alltså till att hålla ordning på hur många gånger man ska trycka på "brytaren" för att uppnå önskad funktion, antar att det är inom en viss tid dessutom.

Arduino'n läser av signalen från RC-mottagaren (behövs inget extra), antingen kan man låta alla kanaler gå via Arduino eller bara dom man vill ha.
Man kan, exempelvis, efter ett kort tryck på en "brytare" köra en sekvens med ett eller flera servon, led, eller motorer, allt efter behag (och programming skills).

Började i söndags kväll med att leta upp lite lämpliga komponenter i gömmorna och ett par timmar senare hade jag fått till backljus, när man för gasreglaget bakåt från mittläget. Nu vet jag inte om jag kommer att använda det så men principen funkar utmärkt. Har även fixat bromsljus när man minskar gasreglaget, oavsett läge. Finns en del att trimma i programmet men funkar gör det. Funderar på hur jag vill sköta blinkers .....   Vill ju spara kanaler men vill inte att det ska blinka så fort man svänger.

Sitter några jämrans potentiometrar i överkant på Turnigy'n, funderar på att ersätta någon med en vridomkopplare så man kan utnyttja kanalerna till fler funktioner.

Kommunikation mellan bil och trailer blir nog trådlös RF (inte IR).





freco

Jag tror du är inne på rätt spår här! Själv har jag funderat på om man kunde lägga en Arduino nano i sändaren också, så kan man köra all info kodad via denna Arduino via en enda kanal. Sedan avkodning i mottagaren med en annan Arduino. PWM-signalen är väl kanske inte optimal för dataöverföring, men borde räcka till en massa olika funktioner.

GöranA

Visst, freco, kan man ha ytterligare en sändare i sändaren, så att säga. PWM-signalen är något fluktuerande, minst sagt, så den är inte optimal, nej.
Men det är inte det jag siktar på i nuläget, i alla fall, utan att på ett enkelt och billigt sätt använda dom kanaler som finns på ett bättre sätt.
Men vem vet, när jag väl börjar rota i sändaren så........

Jag är fortfarande intresserad av hur funktionerna är på era olika bilar och hur ni tycker att det fungerar, bra eller dåligt, eller om det är något ni saknar.

Orsaken till att jag frågar är att jag inte har kört något ännu, så jag sitter och gissar hur jag TROR jag vill att det ska fungera och hur jag ska bygga.

GöranA

Ha, mitt FH12-chassie is alive  <hands>
Fick mig ett gott skratt, efter att ha fått fatt på det skenande fordonet. När jag beställde radiostyrningen köpte jag även ett billigt fartreglage, tänkte väl inte så noga på det. Men det finns ju ingen back på det fartreglaget, är väl till flyg, antar jag. När jag kopplat ihop det så tutade det bara lite svagt, läste manualen och kom fram till att gasreglaget inte stod på noll. Körde joysticken upp och ner och plötsligt for bilen iväg, högsta växeln låg givetvis i. Trodde att mittläget på joysticken skulle vara noll men det blev ju inte så med det fartreglaget, den for med halvgas rakt in i väggen. Nåja, ingen skada skedd vare sig på bil eller vägg.

Har även fått ihop min enkelaxlade dolly, mest för att kolla så alla delar passar ihop.

Ska snart börja med en 2-axlig flatbäddstrailer, håller på och skriver ut delar.

Har beställt lite nya lysdioder, ger nog lite mer ljus än dom 30 år gamla som jag har liggande.... 

Sitter också och försöker få Arduino-koden lite bättre.

GöranA

Idag damp det ner ett litet paket från våra vänner i Kina med diverse elektronik. Ett par Arduino till, eftersom man är en klantig jävel och kopplar fel ibland  <stup>
och dessutom några Bluetooth-moduler att leka med. Under tiden jag väntade på dessa har jag kollat på nätet hur man får ihop det
så det tog bara några timmar tills dess att jag kunde tända och släcka en lysdiod på labbdäcket från min mobiltelefon  <hands>

Vilket betyder att jag, med lite mer kod, kan styra i princip vad som helst på bilen/trailern med mobilen.
Billigt och funktioner i klartext!

Här är en länk till hur det fungerar i princip, jag har gjort en egen variant:
https://www.hackster.io/user206876468/arduino-bluetooth-basic-tutorial-d8b737

freco

Ser bra ut! Du verkar vara inne på rätt spår här. Kan du även programmera Android till telefonen själv?

GöranA

#11
Japp.
Har app! :D
Länken var bara ett exempel, jag har gjort en egen.
Den blir specialgjord för just den bilen jag har, men det tar nog lite tid att få alla funktioner att lira.
Speciellt eftersom bilen är långtifrån färdig.

GöranA

#12
Har nu testat lite med en app och bluetooth kopplat mot ett labbdäck med några lysdioder och, nja....

   

Knappar med funktioner i klartext är ju helt solklart, det är ju så det ska vara. Är inte speciellt imponerad av diverse olika moduler som säljs där man ska trycka tre gånger vänster, fyra gånger uppåt, göra två knäböj och snurra ett varv. Nå, skämt åsido, dom är ju också löjligt dyra med tanke på vad dom innehåller.

Det är själva mobilen som inte är speciellt kul att använda som "sändare", en surfplatta kanske funkar, men......
Lämnar nog det spåret och kör 2,4GHz radiostyrning med arduino sändare och mottagare.
Hmmm, skulle nog vilja ha en ratt och ett vettigt gasreglage, resten med knappar på eller vid en display.

Hur skulle ni vilja att era ultimata sändare såg ut? Fysiskt?

GöranA

Har beställt lite 2,4GHz-prylar till Arduinon från Kina och i väntan på dom så har jag kopplat ihop allt på labbdäck med Bluetooth-modulen och, se på fan, allting fungerar.  [dance1]
Jag kan alltså styra alla funktioner på FH12'an från mobilen.



Nu är ju, som jag nämnde tidigare, mobilen tämligen okänslig att köra med så den tänker jag inte använda till detta.
Men jag har ju lärt mig tillverka en enkel app till mobilen, det kan man ha nytta av i något annat tillfälle.

Den mesta tiden har jag ändå lagt på koden till Arduinon, och den är ju i princip samma oavsett om man använder kabel, WiFi, Bluetooth eller RC.
Nästa steg blir att städa upp och förminska hårdvaran så den får plats på bilen, vilket inte bör vara något större problem.
Så här ser det ut för tillfället:



Med en Arduino Nano/ProMini får man 20 funktioner, köper man den från Kina kostar den 25 spänn.
Komplett med motorkontroller, transceiver och lite andra småkomponenter hamnar man ändå under 200:- på bilsidan.

Under vintern planerar jag att utveckla och tillverka en sändare som passar bättre för lastbilar (enligt mig) än den där flygplanssändaren (Turnigyn) som jag köpte.
Hade varit smutt att göra den modulbyggd, så man kan välja hur många joystickar, reglage, rattar, omkopplare, osv, som man vill ha.
Får väl se om tid och kunskap räcker till.

freco