Fråga om Tippkärra

Startat av elia, 2 augusti 2016 kl. 08:40:11

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

elia

Hej!

Jag är precis ny här och jag har kollat lite på era olika byggen och hittade denna till slut, det är precis en falkväxlare jag är ute efter.
Jaghar några frågor om detta och hoppas kunna få svar på dom

*finns det färdiga falkväxlare att köpa, vart köper man dom i så fall?
* om det inte finns färdig vart köper man prylarna till det?
*vart köper man billigast å bäst en Tamiya bil för någon stans?

Tack!ß

Råddeby

#1

De beror på vad du menar med färdig?
Växlaren finns färdig sen finns de färdig ram att köpa.
Men bygga ihop får man göra själv.
Vill man inte bygga själv så kan vi alltid hjälpa dej
MVH Micke

MAN tippbil, Scania T164 lasväxlare

elia

Vart kan jag köpa det jag behöver för att bygga en?
måste jag köpa en modell först å byta ut ramen till en längre och sätter en falkväxlare på eller hur går man till väga ?

swerecon

Jag har redigerat och startat din fråga som en ny tråd.  Undvik att ställa egna frågor  och diskutera saker som inte berör trådskaparens inriktning.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

elia

Ja förlåt det var inte min mening att kapa någon annans tråd.

Frågan gäller egentligen inte en kärra utan jag vill bygga en Bil med flakväxlare och undrar lite vart man kan köpa dessa prylar till ett sådant bygge eller om det finns någon som säljer kompletta kitt för detta?

cege

Hej

Här finns en lastväxlare hos "Dansken"

http://rcmodeltruck.dk/da/leimbach-modellbau/239-kroghejs-tamiya.html

Då har du hans adress också.
Det finns en ram som skall passa denna.

Sen finns det tydligen delade meningar om måtten.
"swerecon" kan kanske förtydliga.
Dansken har också grundbyggsatsen du behöver.
Scania, Volvo eller vad du vill ha.

Lycka till!

// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

swerecon

Skall försöka förklara det enkelt :) Den flakväxlar påbyggnad dom flesta använt hittills är till verkad av Leimbach: http://www.leimbach-modellbau.de/
Den har ett byggmått av 370mm vill jag minnas, det gör att den är lite kort för att direkt kunna räknas om till skalamässiga mått. En vanlig 20 fots container eller 6 meters flak blir omräknat ca 430mm.
Det innebär att man får ett överhäng på 60mm vilket blir ett överhäng på 840mm i skala 1:1, men det kan ju vara rimligt.

Det andra som dock är svårare att maskera bort är axelavstånd. Om man bygger en bil med axelavstånd nerskalat från 1:1 till 1:14 blir bilen/ramen för lång i förhållande till flakväxlarpåbyggnaden.
För att växlaren skall fungera måste den sitta i bakkant på lastbilens ram vilket då ger ett onormalt stort avstånd bakom hytten fram till växlaren. Jag har det ännu så på min bil eftersom jag började bygga skalenligt framifrån  [banghead]

Eftersom den vanliga ramen till 6x4 bilarna ändå är för kort och behöver göras ny är mitt tips att börja bygga bakifrån. På med växlarramen, mät in vart skärmar och axlar skall vara. Passa in hytten mot växlarramens framkant där det ser bra ut. När alla prylar är inmätt är det bara att kapa av det som sticker ut framåt och montera fronten.

Hoppas det gav en tydligare bild av jag försökte tala om.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Olof

Orsaken till att måtten blir fel är att det är flak för triddmbil som ät 6m.
Flak till boggiebil är 5,3m om jag inte minns fel. :)
Mvh, Olof!

elia

tack så mycket för era svar och info, jag ska kika vidare lite och lär återkomma med fler frågor