Tipsa Däck!

Startat av Stella, 21 juli 2016 kl. 16:05:41

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stella

Hej alla,
jag tror jag behöver lite hjälp med att välja däck ) Mitt Budget är begänsad så t.ex. michelin funkar inte och jag vill absolut inte köpa begagnade däck. Man säjer att Toyo är bra för ett pris som dem har och om jag väljar mijödäck (eco tyres) så ska dde vara även billigare.
Så vad tror ni om https://www.giga-dack.se/toyo/nanoenergy-3/195/65/r15/91t/p/GI-R-252093GA
https://www.giga-dack.se har även billigare däck men jag tror att t.ex 300kr är lite pengar att ha nånting OK.
Så jag ska vara mycket tacksam om ni säger vad ni vet om Toyo och miljödäck.

tbd.scania

hej
du får det du betalar för.
det är inte bara ditt liv som står på spel, även dom du möter.
det sämsta däcket vi säljer kostar 800:- ( Dunlop)
TCMA-Kungens kurva

Olof

Sommardäck, Continental.
Vinterdäck, Nokian hakka 8.

Aldrig värt att snåla på en av de absolut viktigaste säkerhetsdetaljerna på en bil. :)
Mvh, Olof!

freco

Jag instämmer med de två föregående svaren. Snåla inte på däcken. Läs tex Motormännens och Teknikens Världs däcktester så får du en hyfsad bild av vad som är bra däck för pengarna. Min erfarenhet är att bra, men inte extrema, däck i standardstorlek (195-205mm breda, 16") brukar landa på ca 1100 kr/st. Går du under 8-900 brukar det inte vara vidare bra däck. Men, som sagt, läs lite tester och bilda dig en egen uppfattning. Kolla också datumstämpel så du inte får däck som är flera år gamla (dom får sämre egenskaper med tiden).

Blicken

Jag köpte nya hankook ventus s1 evo2 sommardäck till min bil för att jag inte hade råd med dyrare däck just då, jag kommer inte ihåg vad jag gav för dom men under femtusen monterat och klart tror jag. Detta var April 2014, nu Juli 2016 måste jag byta dessa igen då de är utslitna ( inte snedslitna eller så) och då har jag inte åkt mer än 2000 mil på däcken, och jag för logg på allt jag gör med bilen för att ha koll. Min gamla bil köpte jag Michelin energy däck till, då pendlade jag mycket längre än idag och dom däcken håll betydligt längre, mer än två somrar iallafall. Så jag ser det så här, köp billiga däck idag, om sex år har jag bytt dom 2 gånger till a 4500kr. Då är det bättre att lägga ut 9000kr på bra däck som håller samma sex år utan byte, då har man sparat 4500 istället. Tyvärr så testar ingen slitage på däck och hur länge de håller, så det är ju upp till var och en att hålla koll på detta, tyvärr.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!