CAD + 3D-skrivare

Startat av GöranA, 15 juli 2016 kl. 20:15:55

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GöranA

Verkar vara rätt få som ritar/tillverkar egna delar till sina byggen.
Är ju ganska lätt i dagens läge med, i många fall, gratis CAD-program och billiga 3D-skrivare (och för all del mindre cnc-fräsar).

Har själv införskaffat en enkel 3D-skrivare och laddat ner ett gratisprogram, OpenScad, som passar mig som hand i handsken. Finns givetvis bättre och mer avancerade men för mig var inlärningströskeln till detta program väldigt låg och jag kunde tämligen omgående rita upp och skriva ut reservdelar till saker som behövde lagas.

Köpte en Tamiya Volvo FH12, dels för att den var billigast och dels för att jag haft en FH12:a. Planen är att tillverka egna trailers med så mycket egentillverkat som möjligt.
Om det finns intresse så kanske jag startar en tråd om bygget.



tobbe

klart att du ska fixa en tråd!!!alltid intressant å titta på andra byggen
Scania t-Rod
actros gigaspace
Lieberr 944
torped scania t730

freco

Visst skall du starta en tråd! Och så vill vi gärna se vilka detaljer du framställer med 3D-printern!
Jag skaffade en själv för ett halvår sen, men har inte hunnit med att cadda fram nåt i modellväg att printa ännu.

swerecon

Jag har ritat upp och skrivit ut en hel del delar, även lite andra skala tillbehör som oljefat, rotationslaser och gatlyktor  <tumb>
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

GöranA

Trevligt att det finns fler, men dom flesta verkar helt enkelt köpa allting.
Inget fel i det, alla är vi olika, men för mig handlar en hobby om att göra saker själv.

Skulle precis starta en tråd om lite grejor jag skrivit ut och bifogat bilder, men då måste man ha bilderna på nåt annat ställe, tydligen. Suck ::)
Hade varit smidigt om forumet hade ett eget bildgalleri, då försvinner inte bilderna som dom tyvärr gör i många trådar.

Jaja, det får bli någon annan gång.

freco

Jag brukar lägga upp bilderna här: https://postimage.org
Har funkat bra hittills.

Peter Bengtsson

Jag ritar saker men har inget att sätta dom på  =)
Funderar därför på att sälja saker till folk som inte kan/vill rita själva

802°

Jag ritar och skriver ut en heldel, hittils har det blivit två lastbilar med 3d printad lastväxlare samt
en show truck med allt från flak till avgas pipor som är 3d printat..

Och mer ska det bli <hands>

Instagram = @802dgre

GöranA

Kul att det är några som delar mina böjelser :)

freco

Citat från: 802° skrivet 28 augusti 2016 kl. 21:25:41
Jag ritar och skriver ut en heldel, hittils har det blivit två lastbilar med 3d printad lastväxlare samt
en show truck med allt från flak till avgas pipor som är 3d printat..

Och mer ska det bli <hands>

Visa lite bilder, snällla!

802°

Citat från: freco skrivet 31 augusti 2016 kl. 23:34:33
Visa lite bilder, snällla!

Här kommer några bilder på några byggen jag gjort med 3d-printade delar
King Hauler med 3d-printad lastväxlare, printad batterilåda





King Hauler show truck med följande delar printade: Front bumper, Avgaspipor, flak, svets bakom hytten.




Scania med med lastväxlare som är printad, batterilåda som är printad.

Instagram = @802dgre

GöranA

Tjusigt!
Det ska va Alingsåsare  ;D
Här går 3D-skrivaren för fullt, ska börja ta lite (bättre) bilder, har varit dålig på det.

scaniakillen

Citat från: 802° skrivet  5 september 2016 kl. 07:41:27
Här kommer några bilder på några byggen jag gjort med 3d-printade delar
King Hauler med 3d-printad lastväxlare, printad batterilåda





King Hauler show truck med följande delar printade: Front bumper, Avgaspipor, flak, svets bakom hytten.




Scania med med lastväxlare som är printad, batterilåda som är printad.


Du skulle inte kunna tänka dig att göra en bakre kofångare med hål för verkerks runda led lampor? typ denna https://www.google.se/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fi872.photobucket.com%2Falbums%2Fab285%2Fphilberg182%2F4d65975865cbf08fff752c7881b5b5f1_zps91e0a68a.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Frc-trucking.com%2Fviewtopic.php%3Ff%3D3%26t%3D7894&docid=vkCRi_DAFKvKoM&tbnid=W-uctNm5pU26qM%3A&w=800&h=450&bih=657&biw=1366&ved=0ahUKEwiQiLrJ2vvOAhWChSwKHYtSAg0QMwhrKEYwRg&iact=mrc&uact=8

fast med 3 eller 6 hål på varje sida istället för det 4 kantiga hålet :)

802°

Citat från: scaniakillen skrivet  6 september 2016 kl. 23:43:04

Du skulle inte kunna tänka dig att göra en bakre kofångare med hål för verkerks runda led lampor? typ denna
fast med 3 eller 6 hål på varje sida istället för det 4 kantiga hålet :)

Borde inte vara nåt problem att fixa.
Skicka ett pm med mått och om du har några fler bilder så kan vi diskutera vidare.

Instagram = @802dgre

swerecon

Gjorde ett test idag att försöka mig på att skriva ut egna figurer, först lite datorjobb:



Sen en testutskrift i skala ca 1:32, utskriven "liggande på rygg"



Skall testa att skriva ut en lite större figur imorgon om jag hinner.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490