Öppet hus på Volvo CE i Braås 2016-06-18

Startat av Gunnar, 18 juni 2016 kl. 18:41:13

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar

Jaha gott folk... det har varit öppet hus i dumperfabriken i Braås idag, och bror min och jag var förstås(!) där. Det var ju en lite större tillställning än förra gången som var hösten 2012 och det var väldigt mycket folk (och bilar).

Man fick inte fotografera i verkstaden, men det kunde kvitta för dels var det alldeles för tjockt med folk och dels så pågick ingen verksamhet, vilket det gjorde 2012. Så det blev bara en tämligen planlös vandring där i väntan på tid att gå ut till showområdet.

Första bilden visar området från luften. Vi hade bilen vid pilen längst till vänster och jag (och brorsan oxå förstås) stod precis vid pilspetsen i bildens högra sida. På denna kulle hade de backat upp en A25, jag stod bakom den under korgen och brorsan framför ett av bakhjulen. Det är hans huvud med WSP-kepsen som syns på en del av bilderna som följer.


Och så föremålet för evenemanget: VOLVO A60H


Som ska lastas av Volvos största? lastare L350...






4 skopor så är det fullt...


A30F till vänster, A60H i mitten och A40F till höger...




Det är lite skillnad på högarna...


Det tog en stund innan jag förstod vad detta skulle sluta i... först trodde jag att det skulle bli någon symbolisk hängning [vogel]




Men det vart en gonggong (heter det så?) modell tyngre


Sedan var det dags för den spektakulära dansen... först ritar vi cirkeln


Och sedan kommer dansaren


Vem som kommer att föra och vem som kommer att följa det vete fan...








Och så tackar, antar jag, alla maskinerna nykomlingen för dansinsatsen...


Och så var det då dags att bygga morgondagen:






Och ta emot folkets jubel...



Föremålet Volvo A60H är en rätt maffig sak: drygt 12m lång, nästan 4m bred och väger nästan 44 ton tom. Lastar 55 ton och väger då nästan 99ton. Motorn är på 16liter och 670hk (492kW) med ett vridmoment på 320kpm vid 1050rpm!!! Och jag tycker den är väldigt snygg <tumb>



Lite off topic så fick jag syn på den här... så ska jag nog lacka min motvikt oxå <happy>



Det var allt för idag härifrån. Nu ska jag slåss med radion till lastaren igen [angry] , vi är inte på samma våglängd, den och jag, så att säga.

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

freco

Tack för fina bilder! Hade varit kul att vara med där. Jag trodde inte att A60 var så mycket större än A40, som redan den är en riktigt rejäl pjäs.

Anders

Kul att få se bra bilder från rätt sida. Jag stod på andra sidan och såg tyvärr inte allt som hände så bra. A60 är riktigt mäktig.
/Anders