Lämpligt chassi för 6x6 lastbilsbygge

Startat av freco, 6 juni 2016 kl. 23:05:17

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freco

Jag är sugen på att bygga en riktigt terränggående lastbil i skala 1/14 och söker därför ett lämpligt chassi (6x6). Tänkte jag skulle bygga "karossen" själv, tex som en Scania SBAT/TGB40.

Jag vill helst slippa kombinera ihop varenda liten pryl själv så någon mer eller mindre komplett byggsats (dvs innehållande ram, fjädringar, axlar, hjul mm) är att föredra. Att tex förlänga ramen eller göra andra modifieringar för att det skall passa mina behov är inget problem.

Ge gärna förslag på lämpliga chassin som finns att köpa. Gärna robusta bra prylar, men prisklass spelar också viss roll.
Jag har bla funderat på att köpa ett sånt här kit och sen bygga en egen "kaross" ovanpå: http://store.rc4wd.com/RC4WD-Beast-II-6x6-Truck-Kit_p_4545.html
Kan det funka bra?

Sen en basic-fråga från en nybörjare som jag. Har den här typen av chassin riktiga differentialer i drivaxlarna, eller är det vanliga att det är "stelopererade" axlar?

ConnyWa

Rc4wd beast har jag sett i verkligheten. Verkar vara ett fint kit.
Du kan också kolla in cross rc. De har från 4wd till 8wd.

De har en ural 375 som är jättefin.

Själv bygger jag på axial scx10 axlar och beställer ibland ifrån ebay. Allt är inte ifrån axial utan jag blandar delar jag tycker är prisvärda eller bra alternativt funktionsmässigt fyller mina önskemål.

Rambalkar köper jag på bauhus 10x20 u balk.
Mer eller mindre allt material i alu köper jag där.

Fördelen med att bygga på scx10 axlar är att det mesta numera finns i onlineshoppar i sverige och således inte är svårt att köpa om något går sönder. De är också väldigt hållbara med små uppgraderingar.


freco


Tack för bra svar ConnyWa!
Ja, CROSS verkar vara bra prylar. Gillar bla deras MAN (MC6) och den skulle kunna passa perfekt till mitt bygge. Har dock läst lite på andra forum om bla MC6 och förstått att de hade en del problem med axlarna i första versionen. Axlarna har sedan uppdaterats men det verkar som om många kit som säljs på tex ebay fortfarande innehåller första versionen av axlarna.

Deras Ural som du tipsade om (och som verkar vara en riktigt fin modell) verkar ha andra axlar som också ser lite "proffsigare" ut än MC6:ans. Det är ju också en dyrare modell, men den passar inte riktigt lika bra att bygga en TGB40 av tror jag. Bla fälgarna ser ju väldigt speciella ut på just Ural.

Har SCX10-axlarna som du tipsade om alltid låst diff (dvs ingen riktig differential utan bara en vinkelväxel)?
Om det funkar bra (åtminstone på lite löst underlag) så låter det helt ok för min del. Annars kan jag tänka mig att den bara vill gå rakt fram även om man svänger...

Jag tror att valet nu står mellan Beast II och MC6 med uppgraderade axlar. Skulle helst börja med ett kit där allt jag behöver för att få ihop ett chassi finns med från början. SCX10 axlar mm kan man ju uppgradera med senare om/när så behövs.

Annars om det är så att det funkar bra med låsta axlar så är jag lite sugen på att fräsa fram egna i aluminium, men det tar ju sin lilla tid det med...

ConnyWa

Vi som kör crawling och rc lastbil kör låsta axlar. Det blir ju sämre svängradie men det är marginellt och helt klart värt det med ökad framkomlighet.

freco

Jehepp, då blev det en RC4WD Beast II till slut! Bara att vänta på paketet nu då!
Elmotor ingår tydligen inte. Tipsa gärna om någon lämplig som passar.