Turnigy 9XR pro, utölkning av on/off funktioner för 1:87 projekt

Startat av tsa, 16 maj 2016 kl. 11:51:01

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tsa

För mitt Kibri 1:87 Containerlastarprojekt nedan har jag 6 F/B motorer, en muskeltråd samt ett antal Led funktioner bl.a. "roterande" saftblandare med 5 Led monterade runt en 1 mm pinne. Kommer att använda Deltang mottagare, 1 st Rx43d-4 med 4 motordrifter (H1-4) samt styrservoutgång (P1) och muskeltrådutgång (F1) samt 1 st Rx47-4 med 2 motordrifter (H1-2) samt 14 P-utgångar för avancerade Led funktioner. Det är ju mig veterligt inte möjligt att med denna Turnigy 9XR pro sända mer än 8 kanaler i DSM2 format (någon som har annan information?).  Rx43 kan ta emot 7 kanalnr, medan Rx47 kan ta emot 12 kanalnr i DSM2 Surface. Har då tänkt att dela upp en analog kanal i 12 delar från sändaren. Dessa aktiveras (togglas) med 12 tryckknappar med vardera 330 Ohms motstånd, en åt gången, alternativt via 2 st 7-poliga vridomkopplare (på bef. mittre 5 KOhms potentiometrars plats) med vardera 7 st 330 Ohms motstånd. Omkopplarna för lägre resp högre område väljes in via befintlig trelägesomkopplare AUX3, vars ordinarie funktion bortkopplas. Så om båda alternativen väljes får jag 24 on/off funktioner via 2 analoga kanaler. Valet av Rx47-4 gjordes av skälet att avancerade "patterns" för Led styrning samt för togglefunktionerna 1-12 per kanal kan programmeras, dock inte med en vanlig Tx, utan via dator och Deltangs Prog4 (0-255 blink är inte så lätt att hålla koll på manuellt). Återkommer när jag testat lite mer.
Nedan lite bilder på sändarombyggnaden.
Bästa 1:87-hälsningar
Tore S

9XR Pro framifrån färdigbyggd, högra stickan har bytts till ny med fjäderretur mot mitten på vertikala stickan.


12 tryckknappar resp. 2 st 7-poliga omkopplare resp. 3-lägesväljare till höger


Allt bakifrån


Baksida tryckknappar


Vänster baksida med omkopplare (högre området) o 3-läges switch (lägre området - 0 - högre området)


Höger baksida med omkopplare (lägre området)


Omkopplare med 7 st 330 Ohms motstånd, samt kablar ut till tryckknappar



Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare