val cnc fräs

Startat av isak01, 3 maj 2016 kl. 18:03:18

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

isak01

Hej!
jag är ganska ny med det här så tänkte kolla vilka cnc fräsar kan ni räkomendera som inte är allt för stora och var kan man hitta cnc fräsar? vilka sidor/butiker är bra?
Tack på förhand

Mvh Isak

Mad Max

Hej.

Själv har jag en Proxxon MF 70, dock ej CNC men det går att uppgradera till CNC om man vill. Det är en liten smidig fräs som arbetar fint i alu, mässing och plast. Ca 3500:- Vill man komplettera med CNC koordinatorbord så får man lägga till ca 3500:- till.
Finns på conrad.se
Vill du ha större varianter så lägger jag den frågan obesvarad pga av att jag inte vet  <tumb>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

isak01

Citat från: Mad Max skrivet  3 maj 2016 kl. 19:49:01
Hej.

Själv har jag en Proxxon MF 70, dock ej CNC men det går att uppgradera till CNC om man vill. Det är en liten smidig fräs som arbetar fint i alu, mässing och plast. Ca 3500:- Vill man komplettera med CNC koordinatorbord så får man lägga till ca 3500:- till.
Finns på conrad.se
Vill du ha större varianter så lägger jag den frågan obesvarad pga av att jag inte vet  <tumb>
Den såg bra ut kanske lite liten men duger nog. vet du var man kan köpa cnc kordinatbordet?

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Gunnar

Jag vill ogärna ge råd om detta eftersom jag har helt andra värderingar när det gäller maskiner MEN jag vill ändå påpeka att ett rörelseområde på 134x46x70 är väldigt litet och du kommer gissningsvis snabbt att tycka att det inte räcker. X och Y är ju mindre än en knäckebrödskiva :-\
OM du oxå överhuvudtaget funderar på att konvertera till CNC så satsa från början på en större maskin om det inte är smycken du ska tillverka.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

freco

Kolla på elektronikforumet.com under Mekatronik. Där finns det massor av info om CNC-fräsar stora som små, inklusive många hemmabyggen.

http://elektronikforumet.com/forum/viewforum.php?f=5&sid=53a1aa87a08ef6c8e21ebe0094085a80

Jag håller med Gunnar här, köp inte för liten fräs och framförallt, köp inte någon klen sak som bara vibrerar.

tsa

Har någon på forumet erfarenhet av Micro-Mark MicroLux 84630?
Hälsningar
Tore S

Gunnar

Köp inte en fräs där hela pelaren går att luta, dvs där leden sitter nere vid bordet. Det blir definitivt ostadigt och lätt vibrationer. Ska Z gå att ställa i vinkel ska det ske uppe i huvudet.
Jag googlade maskinen och på alla forum jag kollade var det klagomål på stabiliteten. För övrigt är det sällan man behöver arbeta "snett" och då är det bättre att luta arbetsstycket istället. Så... fast pelare och även fast huvud, om du inte absolut vill ha tipp/vridbart, men isåfall på bekostnad av stabilitet.
Tänk oxå på rörelseområdet... 200mm i X och 100mm i Y.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

tsa

För mina "små" behov i skala 1:87 blev det en Proxxon MF 70 utan CNC.
Kommer även att för "lite större" arbeten att komplettera mitt Wolfcraft stabila pelarställ, med 700W 2-hastighets 0-2000 rpm handborrmaskin, med ytterligare ett 10 mm vinkelkontaktlager, styrandes på fräsens skaft 6-10 mm med ev. utfullnadshylsa, allt fäst i ställets maskinfäste för att reducera glappet både radiellt och axiellt. Nermatningskugghjulet kommer att sättas an mot kuggstången i pelaren, och förses med låsanordning för vertilkal position, ev. också förses med finmatningssnäckskruv med snäckhjul.
Dessutom ett manuellt Proxxon kordinatbord 20150 med rörelse 150 mm i både X o Y-led till detta.
Med dessa 2 maskiner kommer mina enkla behov att vara uppfyllda.
Bästa 1:87 Fordonshälsningar
Tore S