Actros 4163 SLT

Startat av Peteruqh, 28 april 2016 kl. 17:59:12

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peteruqh


Så var det dags att dra igång ett långtidsprojekt. Först en bild på förebilden.
Efter mycket funderande så blir det en tungdragare av Actrosen. Har gjort ett litet snabbt utkast för att se ungefär hur det kommer att se ut. Det kommer inte att komma byggbilder varje vecka, utan projektet kommer att få rulla på i lugn o ro.
Så en första bild.
/Peter

vicke rc r620

ser bra ut, kul att du tar dig ann ett såndant roligt och fint projekt, kommer bli jätte snyggt <tumb> <tumb>

Ellis

Blir bra det! Då blir det ett rullande åk till Vårgårda då  <happy>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Peteruqh

Det blir klart till Vårgårda. Vilket år vet jag inte bara...  lol
/Peter

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

tobbe

nice peter!!!kul att du också drar igång en merca tråd  [dance1]
Scania t-Rod
actros gigaspace
Lieberr 944
torped scania t730

Peteruqh

Så har det äntligen börjat hända lite på denna bilen. Upphängningen av 2:a axeln blev inte som det var tänkt från början. Har använt original bladfjädrar,  som kommer att kortas av.
Nu står jag i valet o kvalet om jag ska lyxa till det med en drivande framaxel. Växellådan har drivaxel både framåt och bakåt,  så jag behöver ingen fördelningslåda. Växellådan är två växlad,  och ska förhoppningsvis göra bilen stark, samt ge en låg fart då det ska navigeras med långa och tunga laster.

Nästa steg blir att kapa rambalkarna på rätt ställe, och få dit bakdelen, som även kommer att hålla skärmarna på plats.

En radio är inköpt också. Får se om jag köpt grisen i säcken... 10 kanaler borde räcka.

/Peter

tobbe

kul att du är igång igen!!!
Scania t-Rod
actros gigaspace
Lieberr 944
torped scania t730

Peteruqh

I dag så kom det ett paket från Fechtner. Fartreglage från Beier och drivande framaxel från Scaleart. Helgen är räddad.  :)
/Peter

tobbe

nice!!!då rullar den snart
Scania t-Rod
actros gigaspace
Lieberr 944
torped scania t730

Peteruqh

Inser att det var länge sedan jag skrev här, och lika länge sedan det byggdes på bilen... Fick inspiration i Norge förra helgen, så nu har jag kommit igång igen. I dag så har styrservot till 2:a axeln kommit på plats, och stödlagret till kardan sitter där det ska.
/Peter

Mr-wolf

ser bra ut ..
har du mer bilder på hur du satt upp bakaxlarna ,,, var man hittar sån

Peteruqh

Så var det dags för lite problem.... Andra axeln har väldigt lite rörelseutrymme uppåt. Ungefär 3mm kan den röra sig uppåt , sedan tar hjulet i skärmen.  <stup> Nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare. Jag vill ju kunna köra på något annat än parkett! Nu sitter drivaxlarna (3 o 4) på en pendelupphängning, och axel 2 på en kapad bladfjäder. Skulle jag bli hjälpt av en pendelupphängning till alla 3 axlarna? Jag tänker att som det är nu så blir det problem när jag tex kör över ett krön, typ bro  eller liknande. Vet att det finns mycket kunskap här på forumet. Idéer mottages tacksamt. Vill ju helst inte kapa av bilen, o göra den 3 axlig.
/Peter

Actros861

Blev så nyfiken på ditt problem så jag kollade på min egen ( https://rclastbilar.se/forum/index.php/topic,618.0.html ) , jag har ungefär 8-10mm fjädringsväg på andra axeln och då är det stötdämparna som stoppar.
Kör samma upphängning som du med kapad bladfjäder sen har jag stötdämpare med hårdare fjädrar i bakkant.

Har väl inget svar egentligen på ditt problem, det finns ju en del variabler att ta hänsyn till. På min sitter pendelupphängningen ett par tre millimeter ner på chassit. Överkanten av skärmarna har jag nog satt ganska högt, ett par millimeter under vändskivans överkant bara.

Pendelupphängning till tre axlar är jag nog tveksam till att det skulle lösa ditt problem med tanke på att det är i skärmarna det tar i, monterad "rätt" blir det helt galen fjädringsväg ;)

https://www.youtube.com/embed/pd1hfqLUtmg
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Peteruqh

Tack för svaret. Tittade på ditt bygge (ännu en gång), och det ser ju riktigt bra ut! Skillnaden hos mig är att jag inte satt dit stötdämparna (än), vilket inte påverkar detta problemet, och att jag använt bladfjädern från bakaxeln med tillhörande infästning. Denna infästningen har ju fäste för skärmen, vilket gör att skärmen hamnar där den hamnar... Att sänka pendeln ökar ju helt riktigt pendlingsvägen, men höjer även vändskivan. I dagsläget är vändskivan hög nog som det är, då första axeln på Goldhofern nätt o jämt går i marken. Tittar man på 1:1 bilarna så ser det ut som att skärmen  på axel 2 är högre än på 3 o 4. En lösning är en separat skärm som går att höja. En annan är en hel skärm i aluminium över alla 3 axlarna. Ett lågprofildäck på axel 2 vet jag inte om det gör så stor skillnad med, eller blir snyggt...
Jag får fortsätta att klura lite. Ska se om jag kan få till e  bild i em också.
/Peter