Turnigy9XR+Deltang Rx43d-4-v510+Deltang Rx47-4-v611, hur räknas antalet kanaler?

Startat av tsa, 5 april 2016 kl. 19:15:56

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tsa

För min Kalmartruck nr 2 i 1:87 nedan hade jag först tänkt mig 2 st mottagare Rx43d, precis som på min truck nr 1, men börjar tvivla på om antalet kanaler räcker till. Deltangmottagarna har max 7 kanaler, och på truck nr 1 har jag bara använt varje kanal-nr en gång, även om de är fördelade på 2 mottagare. Samtliga belysningar ligger på 2 st kanaler med toogle-funktion.
Om jag fattat det rätt, kan mottagaren Rx47 programmeras med upp till 18 kanaler enl. programmeringsinstruktion v611. Turnigysändaren tror jag kan programmeras för 16 kanaler? Kan naturligtvis köpa en "pro" om det gör någon skillnad.
Har tidigare trott att varje funktion utöver togglad belysningen behöver en egen kanal, men kollar man Deltangs spec på Rx43d-4, så ligger utgång H1-H4 på Ch1- Ch4, utgång F1 o F2 på Ch6 o Ch7, medan P1 med servo återigen använder Ch2, och P2 med tooglad belysning återigen använder Ch1. Förstår inte hur man kan samköra en motordrift med tex en servo på samma kanal-nr.
Är ett kanal-nr entydigt oberoende av utrustning? Har i mitt fall Turnigy sändare ihop Orange sändarmodul som skickar till Deltang mottagare. Eller allt detta kombineras ihop vid bindningen?
Kan någon på forumet förklara för mig?
Bästa 1:87 fordonshälsningar
Tore

tsa

Har kollat lite mer i manualerna för Turnigy 9XR sändaren samt för Deltang Rx47-4. Sändaren har tydligen i originalutförande bara 8 kanaler även om man i displayerna kan se kanal nr 1-16. Kan tydligen kompletteras med en invändig sändarmodul till, men vet inte om denna använder DSM2 som Deltangmottagarna är byggda för. Låter komplicerat.
Däremot har Rx47 tydligen möjligheten att på en kanal ta emot 12 kommandon, via ett "Multi-position" kommando, där sändaren förses med 12 tryckknappar alt. 12-lägesomkopplare med 2 aktiveringsknappar, kopplade mellan lika många motstånd i serie, för att på så vis sända en proportionell signal till mottagaren beroende vilken knapp/omkopplarläge som aktiveras. Rx47 kan sedan via datorinterface progranmmeras vilken P- resp F-utgång som skall aktiveras för resp av de 12 proportionalspänningsnivåerna. Bör gå att använda till mina 6 LED-utgångar resp. muskeltrådutgången. Använder 6 H-utgångar för fram/back-motorer och en P-utgång för styrservot, så nu är alla 8 kanalerna på Tx använda.
Har någon på forumet testat något liknande på mottagaren, eller har ni någon lösning att enkelt få fler kanaler på sändaren, eller finns det någon annan hyfsat billig DSM2 Tx för 14 kanaler?
Har beställt en Rx47-4 och en programmeringsutrustning Prog4, så jag kan se om jag får ihop det.
Bästa 1:87 fordonshälsningar
Tore

tsa

Hej igen efter ett långt uppehåll.
Efter mycket problem och testande i bänk har jag beslutat att just nu lämna alternativet med Deltangs mottagare Rx 47.
För att komma åt funktionerna "Multi-position" resp. "avancerade blinksekvenser," måste Deltangs programmeringsenhet Prog4, vilken anslutes till datorns USB-port, användas. Programmet skrives som en textfil, vilken skickas från Tx (Prog4) till Rx 47, efter det att bindning skett mellan dessa. Men efter det att en programöverföring gjorts, och Tx o Rx stängts av och på igen, så går det inte att binda igen till Prog4. Behöver ju testa om programändringen har gått igenom och gett önskat resultat på utgångarna, eller något skall ändras.
Däremot fungerar ombindning varje gång till en enkel Blade Tx, så jag kan testa alla funktioner utom ovan nämnda specialfunktioner.
Har någon här på forumet testat Prog4 och har erfarenheter av motsvarande problem resp. handhavandet är jag tacksam för info.

Om jag inte hittar en lösning, får det bli följande i stället.
Använda 2 st Rx43-3 med vardera 3 motorutgångar H1-H3 och 4 LED alt. servoutgångar.
Välja in en Rx i taget via "Selecta"-väljare på min Turnigy (kan då bara ändra i en Rx åt gången men gjorda inställningar/ändringar i den andra finns kvar), tar en kanal i anspråk på vardera Rx. Har då 6 kanaler kvar på vardera Rx, 3 för motordrifter och 3 för toggling av Led:s resp. muskeltråd, alltså tot 12 kanaler.
Hoppas detta fungerar, men har pga problemen delvis tappat lusten att jobba vidare på projektet, vi får se.
Bästa 1:87-fordonshälsningar.
Tore

GöranA

Förstår din frustration  :(
Jag har börjat skissa på en egen egen, Arduino-baserad, radiostyrning.
Själva grunden till det hela är inte speciellt avancerad.
Funkar även att styra med Bluetooth och mobil/surfplatta.

Lumbago

Ett annat alternativ som du kan kolla på om du behöver fler H är att använda reläer. Det finns små billiga 2poliga växlande 3V-reläer som jag har använt i ett par grävmaskiner. F1 och F2 används för att aktivera reläerna, som t ex växlar två H mellan bom/sticka, vänster/höger larvband eller vrida/öppna gripklo. Funkar perfekt och sparar in ett antal kanaler.


http://m.ebay.com/itm/5PCS-3V-SMD-G6K-2F-Y-3VDC-Signal-Relay-8PIN-for-Omron-Relay-New-/222278462044?hash=item33c0d42a5c%3Ag%3Aj0AAAOSwPCVX%7ERqo&_trkparms=pageci%253Acbe29e26-9962-11e6-9e5d-74dbd180b2e1%257Cparentrq%253Af35222631570a786cc4d9f1afffb3813%257Ciid%253A22

10 x 6.5 x 5 mm <happy>