Dags att börja säga ifrån till tillverkarna

Startat av swerecon, 4 april 2016 kl. 18:00:09

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

swerecon

Precis som jag sitter ni säkert hemma och dreglar över alla fina modeller, rätt?
Och det som begränsar att ni inte trycker på "KÖP" knappen är att lädret inte har dom summorna?

Varför gör inte vi konsumenter något åt det?? Dom kan inte göra annat än jättevinster på att vi är korkade och köper deras svindyra modeller, men marknaden blir mindre och mindre för varje krona dom höjer priset, färre och färre börjar med hobbyn och den kommer till slut att dö ut.

Nu tänker vissa, ja ja ja, gnäll gnäll gnäll..vi kan inte göra något ändå, det finns för många som köper ändå osv osv osv. Det är tillåtet att tänka så, men ni behöver inte skriva det i tråden, OK?

Jag vill att vi börjar tänka kreativt, vad kan vi göra? Hur kan vi lägga grunden till något och kanske göra skillnad? Nu handlar det inte om att droppa priserna till löjligt låga, självklart medför utveckling, licenser kanske mm mm utgifter och dom vill ha igen pengarna och tjäna på det. Men nu känns det som att priserna är tilltagna för att få in förtjänsten på typ 5 sålda maskiner. Tänk om vi kunde påverka marknaden i längden, kanske genom kontakter över hela världen som slutar handla om dom inte sänker priset med 2000- 3000 €??

Är jag helt ute och cyklar eller??
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Råddeby

Jag håller med.
Kan omöjligt kosta så mkt att få ihop maskiner.
Man köper ju en 1,5 tons minigrävare för runt 100000
MVH Micke

MAN tippbil, Scania T164 lasväxlare

swerecon

Precis samma sak har jag tänkt.

Tar vi ett annat exempel, inte för att det är något speciellt med tillverkaren utan bara som ett exempel.

Fumotec tar för sin PC 490 4.982€, för den ny PW 180 är priset 7,643 € och då är vissa saker inte ens med, tillbehör kostar mellan 6-700 € till för ett blad??? Helt galet. En extra skopa till 490:n kostar ca 170 €, betydligt mer avancerad att tillverka och förvisso utan hydraulik, men ventiler kostar inte 400 €.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Råddeby

Ja underligt.
Men frågan hur man nåt fram till tillverkarna
MVH Micke

MAN tippbil, Scania T164 lasväxlare

Badboy

Tja!

Känner igen det där väldigt mycket... Samma i musikbranchen där vi var tvugna att matcha priserna till EU-priser.

Varför kostar en King Hauler 2116:- från Japan och här i scandinavien kaostar den 3150:- (hos dansken)... Där har det inget med licenser att göra eller annan extra kostnad utan bara en liten frakt som VI ändå betalar när vi köper...

" Nu handlar det inte om att droppa priserna till löjligt låga, självklart medför utveckling, licenser kanske mm mm utgifter och dom vill ha igen pengarna och tjäna på det. Men nu känns det som att priserna är tilltagna för att få in förtjänsten på typ 5 sålda maskiner."

Skamligt att den ska vara tusenlappen dyrare här...

Badboy

swerecon

Tidigare idag kontaktade jag en tillverkare (vill inte avslöja vem) för att föra upp ämnet till diskussion och fick följande svar:

thanks a lot for your input. It´s definetely interesting to see all diferent views. Most of my customers are asking for more and more detailied models, with more and more scale technology. The outcome is a higher price then my first models, not because i want it to be higher, it´s just down to the cost. The good thing is, that the sales increase every year, and i reach more and more people that love the models like they are. So however it´s for shure interesting that you send me your way of thinking, i personally like the simple and robust machines with not to much high detailed complex stuff, just models to play and work with, but from my understanding most of my customers think different.
Anyway, i hope you stay tuned for further models and projekcts, there should come something in your direction as whell.....but i gues it whil be in 2017....


Jag tycker det är mycket värt av en tillverkare att ha läst och tagit del av vad man vill framföra och det är glädjande att det kommer en slutkläm med att något nytt är i tankarna....... alltid en början.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Actros861

Det var ett väldigt intressant svar måste jag säga :)

Jag föredrar ju med en robust modell som går att använda till något vettigt framför massa detaljer som inte tål att ens titta på innan det går sönder :P

Det hade kanske varit något för dessa tillverkare som hos en del tillverkare av modelljärnväg, en sk godispåse följer med modellen med en massa superömtåliga delar som man själv väljer att sätta dit. Vill dom inte skicka med denna så sänk priset på basmodellen och sälj som extra tillbehör, dom är ju ändå så duktiga på att ta betalt för tillbehör ;)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

jimmy

Håller också med att priserna är ibland löjligt dyra. Speciellt när jag vet att jag kan köpa Tamiya lastbilar, trailers, m,m från Kina för halva priset av det Svenska priset.
Visst om man beställer från Kina så kan man ha otur att få förtulla och betala moms (detta beror ju på vad värdet på tulldeklarationen är). Men det jag vill påpeka mest är att Tamiya produkter här gentemot i Kina är inte att det är olika kvalité (är säkerligen från samma fabrik) utan att i Europa/USA behöver ofta säljare/butiker ta ut så mycket mer pga lokalhyror och mycket högre löner samt moms.

Nu säger jag inte att det är bra att köpa från Kina eller andra billigare länder, inte heller att det är bra att priserna är så mycket högre, men kolla runt på internet på andra produkter. Du kan hitta många andra produkter som kostar nästan ingenting från Kina (och andra länder) men i Europa kostar massor.
Säger inte att det är dåligt att köpa ifrån Kina då det är så mycket billigare.

Så det jag vill komma fram till är att tillverkarna har nog redan ett lågt pris beroende på vilket land tillverkaren exporterar till. Det är säljare/butiker som skulle behöva sänka sina priser. Man kan ju tycka att om en säljare sålde lastbilar och annat några hundra billigare så borde försäljningen öka  [blah] [blah] [blah]


Blicken

När jag köpte min Tamiya Ford aeromax från HongKong för några år sedan, plus tillbehör till Tiger Tanken och en MFU, så betalade jag inte många hundralappar mer för alla grejor, inklusive tull moms och frakt, än vad bara en aeromax kostade hos en svensk försäljare. Jag ifrågasatte detta till denna återförsäljare och fick ett riktigt spydigt svar tillbaks, som i stora drag anklagade mig och andra som mig, att det är vårat fel att dom är tvungna att ta så mycket betalt för modellerna för att det ska gå i hop sig. Denna försäljare tyckte att om alla köpte modeller från honom, så skulle han kunna sänka priset lite. Han har ju rätt på sätt och vis, men när saker kan kosta så lite som halva priset jämfört med sverige, så är det svårt att motivera sig att handla lokalt, speciellt om man ska köpa på sig en komplett modell och tillbehör på samma gång. Jag jobbar själv med reservdelar inom jordbrukssektorn, jag vet att alla som hanterar en vara från tillverkaren till slutkund, lägger på sina avgifter och fraktkostnader för att kunna tjäna lite på affären, och ju flera mellanhänder, desto mer får slutkunden betala. När vi handlar direkt  från en handlare i tex HongKong, så finns fabriken ganska nära. Så genom att handla där, så så tar vi bort alla mellanhänder och får därför betala mindre för varan men lite mer för frakten, och ibland har man tur att man slipper igenom utan tull och moms, men det har jag sällan erfarit.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

swerecon

Ja, att handla saker från utlandet brukar bli billigare precis som ni påpekar. Det jag var ute efter var egentligen mer alla andra modeller som grävmaskiner, hjullastare osv. Det är sjuka pengar för dessa modeller och senaste åren har priserna gått upp ännu mer. Det ingår sällan några direkta tillbehör heller, det kostar extra.
Ett annat exempel är en modell av en ombyggd Bruder artikel. Ombyggd och färdig ligger priset på ca 17500:- sek. Har köpt grundmodellen själv samt kittet att konvertera, arbetstid max 8h att färdigställa och priset ca 7500:- sek???? Endast en mellanhand bortplockad med en besparing på ca 10000:- Tur man tar sig tid att leta lite och kolla upp vissa saker.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Eirike93

Swerecon, vad skrev du till tillverkaren, mer exakt? :)

Jag är enig i att det är dyrt med entrepenadmaskiner som hjullastare och grävmaskiner - men å andra sidan, hur många mantimmar går det på att tillverka en sådan maskin? Efterfrågan kan ju inte vara så stor så de har löpande-band-tillverkning, utan det är väl snarare batcher á 10-20 maskiner? Såklart är det mycket delar som är samma till de olika maskinerna, som kolvar, ventilpaket och pumpaggregat - men det krävs nog en del timmar i fräs och svarv innan en färdig produkt står klar.
Helt enkelt - är inte tillräckligt insatt i tillverkningsprocessen eller mängden som tillverkas, men hade gärna fått ta del av det!
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

swerecon

Jag skrev det mer som ett påstående eller fråga. Att det var och har blivit väldigt dyrt senaste åren. Frågade om det inte vore bättre att sänka priset för att sälja fler, marknaden blir bredare.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490