Proxxon MF70

Startat av Mad Max, 25 mars 2016 kl. 14:35:11

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mad Max

Har nu utökat hobbyrummet med en Proxxon MF70. Tanken är att tillverka lite detaljer mm till framtida byggen. Testkörning får bli först under nästa vecka då vi just nu är bortresta över Påsken. Tanken är att skriva lite om hur den beter sig och är att använda.

Funkat den bra så tror jag man kan få mycket nytta av den :-)
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Peteruqh

Ser intressant ut! Ser fram mot ett utlåtande!
/Peter

swerecon

Spännande, nyfiken på resultaten och möjligheterna.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Mad Max

Väl hemkommen efter lite Påsk-firande nere i Karlskrona så kunde jag inte hålla fingrarna ifrån lådan. Var bara tvungen att packa upp och känna och klämma :-)
Första intrycket är att det är en gedigen maskin i metall som väger in på ca 7 kg. Koordinatorbordet är väldigt lätt manövrerat. Som ni kan se på bilderna så har varje axel en manuell vev som är lätt att snurra. Ett helt varv på veven, 360 grader motsvarar 1mm i rörelse på bordet. På framsidan av fräsen står det tydligt vilka varvtal som gäller beroende på material samt tjocklek. Som sagt så verkar det vara en fin maskin som jag tror jag kan få mycket nytta av. Testkörning blir i veckan. Måste köpa 4 bultar först så jag kan låsa fast den i arbetsbänken innan jag kör igång.


Det blir även att besöka Metallservice i Göteborg under veckan för att köpa lite material att köra i. Ska börja med att tillverka grillen till Dozern som jag håller på att bygga. Ritningen är klar så nu är tanken att fräsa ut den i 2mm mässingsplåt.

Förutsättning följer...........
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

swerecon

MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Actros861

Ser ut att vara en kul och användbar leksak det där.
Blir ju så mycket roligare att göra saker om man har lite verktyg :D
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Ellis

Har fått upp min fräs och var tvungen att prova den lite. Spände fast en Alu.profil och provade att fräsa ett litet spår. Gick hur fint som helst  <happy>
Känns som att den kan vara till god hjälp framöver!

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Mad Max

Ser bra ut Ellis  <tumb> Kul att du var så snabb med att testa. Jag hoppas på lite tid över i helgen så ska jag också köra lite  :)
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.