Sändarpaket 10+ kanaler?

Startat av Slarvar, 21 mars 2016 kl. 00:09:13

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freco

Jag funderar och klurar och kan fortfarande inte bestämma mig för vilken radio det skall bli... Känner mig lite så här nu, ha ha  lol

Sen har jag fortfarande inte riktigt koll på vad man skall kolla efter och hur det egentligen funkar med RC-radio.
Har därför några riktigt basic frågor...

1. Hur skall man räkna antal kanaler? fram/back kräver ju en kanal, likaså hö/vä styrning, medan jag förstått att Servonauts fartreglage kräver två kanaler då det också hanterar växling och belysning. Men hur är det med vippströmbrytare? Kan ju inte vara 1 brytare - 1 kanal, eller? Hur är det med vridpottar som kan användas till tex servon? Är det 1 pott - kanal då?

2. Jag har fattat "mixning" som att när man aktiverar en funktion i en kanal (tex lyfta bommen på grävmaskin) så kan man "mixa" den så att hydraulpumpen som egentligen ligger på en annan kanal aktiveras samtidigt. Korrekt? Hur många mixningar behöver man normalt göra på en lastbil? Ge gärna några bra exempel...

3. Vad jag kan förstå så kan man ju ställa utslaget på ett servo, så även om man drar fullt i spaken så rör sig bara servot lite grann. Kan man även ställa in så att även om man rör spaken snabbt till maxläget så går servot lååångsamt till maxläget?
Skulle vilja ha det till styrningen för det ser så "leksaksaktigt" ut när styrhjulen fladdrar mellan vänster och höger vid tex backning.

Säkert trivialt för er som kan, men jag skulle vara väldigt tacksam om nån kunnig här vill förklara :)

cege

Hej,

Om du kommer förbi till Tånga kan vi ju diskutera vidare där.
Då kan du ju klämma och känna på en del utrustning.

Välkommen!

// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

freco


e21242

Citat från: freco skrivet 18 oktober 2016 kl. 01:18:52

1. Hur skall man räkna antal kanaler? fram/back kräver ju en kanal, likaså hö/vä styrning, medan jag förstått att Servonauts fartreglage kräver två kanaler då det också hanterar växling och belysning. Men hur är det med vippströmbrytare? Kan ju inte vara 1 brytare - 1 kanal, eller? Hur är det med vridpottar som kan användas till tex servon? Är det 1 pott - kanal då?

2. Jag har fattat "mixning" som att när man aktiverar en funktion i en kanal (tex lyfta bommen på grävmaskin) så kan man "mixa" den så att hydraulpumpen som egentligen ligger på en annan kanal aktiveras samtidigt. Korrekt? Hur många mixningar behöver man normalt göra på en lastbil? Ge gärna några bra exempel...

3. Vad jag kan förstå så kan man ju ställa utslaget på ett servo, så även om man drar fullt i spaken så rör sig bara servot lite grann. Kan man även ställa in så att även om man rör spaken snabbt till maxläget så går servot lååångsamt till maxläget?
Skulle vilja ha det till styrningen för det ser så "leksaksaktigt" ut när styrhjulen fladdrar mellan vänster och höger vid tex backning.

Säkert trivialt för er som kan, men jag skulle vara väldigt tacksam om nån kunnig här vill förklara :)

Fråga 1
Brytare = 1 kanal.
1 vridpott = 1 kanal

Fråga 2
0-2 beror lite på vad du ska bygga in i bilen.

Fråga 3
Med en radio som du kan programmera servo hastigheter i så kan du får servot att gå långsammare eller fortare.
Det är inte alla radios som kan hantera den funktionen.
Ja slaglängden är lika som med hastigheten. Är inte alla radios som kan hantera det.

Radio som kan hantera sådant som jag vet är: Futaba, vet att det är några märken till som kan hantera det.
Någon som kan fylla i här kanske?

Mvh
Håkan E

swerecon

Som sagt ovan, inte alla sändare dom kan hantera det. Förtydligande, det handlar inte om olika märken på sändare utan hur avancerad sändaren är. Du behöver för att lösa det en avancerad flygradio som det brukar kallas. Själv använder jag en Spektrum DX18 samt DX10t. 16 FRIA mixar samt alla möjliga funktioner kan jag programmera.  Finns fler sändare som sagt.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

freco

Tack för bra svar!
När man räknar antal synliga spakar/brytare/pottar på en radio brukar det vara fler än antalet kanaler, därav min fråga. Men kanske inte alla reglagen används till specifika kanalfunktioner.

Jag får ta och läsa på om hur respektive radio kan programmeras då avseende servoutslag och hastighet. Vill minnas att jag även läst att man kan koppla nåt litet chip mellan mottagare och servo som ger långsam rörelse.

swerecon

Det är helt rätt som du tänker, alla brytare och vridpottar används inte för direkta kanalfunktioner. Brytarna är till viss del tänkta att aktivera mixningar du gör i sändaren, kallas ofta "Flightmode". Beroende på brytaren läge är olika mixningsalternativ aktiva/inaktiva. Exempelvis kan en trelägesbrytare användas för att få en styrande bakaxel att vara medstyrande, motstyrande eller helt stum :)
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490