Sändarpaket 10+ kanaler?

Startat av Slarvar, 21 mars 2016 kl. 00:09:13

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Slarvar

Tjenare!

Detta inlägg blir en fråga om det jag tycker verkar vettigast att börja med om man nu skall skaffa sig en framtida lastbil och det är ju då givetvis en radio med minst 10 kanaler.

Eftersom jag tyvärr har väldigt dålig vetskap om vad som behövs för att komma igång så vore jag väldigt tacksam för hjälp och tips på vad man bör handla.

Det jag vet att jag vill ha är minst 4st 3-läges vippor för att kunna styra 4 servos helt individuellt (ej till lastbil utan ett annat bygge) ändlägen bör kunna ställas på dessa 4.

Radion får gärna vara av den billigare sorten till att börja med, jag har inga problem med att vid ett senare tillfälle uppgradera om man skulle bli riktigt biten så att säga.

Har inte förstått vad det innebär med lösa moduler mm, i min värld så är det radio och mottagare, har inte bekantat mig med något annat än så det får ni gärna förklara för mig.

Angående prisbilden så antar jag att det springer iväg ju fler kanaler man vill ha, vet inte riktigt vad jag är beredd att lägga så jag skulle mer än gärna få lite tips på olika modeller som kan tänkas uppfylla mina krav och givetvis vara lämpliga till lastbil.
Sen är det ett stort plus om inte extra mottagare kostar skjortan heller för jag har iaf nu 3 fordon som jag skulle kunna tänka mig att köra med spakradio, blir säkert fler i framtiden.

Just det, jag har inga problem alls med att handla något begagnat eller handla utomlands heller för den delen.

Mycket text för en (för er kunniga) relativt enkel fråga.

Mvh Daniel

swerecon

Jag skall svara utifrån mitt perspektiv, helt personligt. Du måste till en början ha en  computerradio, alltså med display så du kan ställa utslag osv enligt ditt önskemål.
Valet av radio är en djungel som du känner till. Jag använder själv Spektrum Dx18 och Dx10, väldigt nöjd, enkla menyer, 16 fria mixar på varje modell bl a. Extra mottagare finns av märket orange som är tokbilliga , finns dock bara upp till 6 kanaler vad jag vet. Jag har haft Futba och Jr/Graupner radio också, likaså Sanwa och dom är inte bättre eller sämre. Menyerna i Spektrumradion är dom jag tycker är i särklass enklast att komma överrens med och förstå av dessa.

Kommer säkert många andra personliga påståenden här också.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Ellis

Jag fyller i och instämmer med föregående talare. Kör själv med Spektrums DX18 och är nöjd. Precis som swerecon säger så går det med Orange mottagare som ligger bra i pris.
Citat från: swerecon skrivet 21 mars 2016 kl. 08:21:49
Extra mottagare finns av märket orange som är tokbilliga , finns dock bara upp till 6 kanaler vad jag vet.
Finns upp till 9 kanaler  <poke>

En annan fördel med Spektrum är att du kan växla, och köra med olika modeller utan att behöva stänga av det fordon som är "inaktivt" och utan att dessa börjar leva rövare. Spektrum är inte det enda märket med denna funktion, men ett av få märken enligt min uppfattning.

Vad det gäller vippbrytare så får man nog läsa in sig på specifika modeller. Just DX18 har 6st 3-läges, 2st 2-läges plus lite rattar etc.
Jag själv har moddat min radio lite så jag har fått lite återfjädrande brytare där jag vill.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Slarvar

Så i korta drag kan vi säga att man bör hosta upp någonstans mellan 6-10k kr på radio och mottagare? [shock]

Det kan jag säga är lite i grövsta laget för tillfället, då är frågan om man skulle börja med en med färre kanaler kanske och sedan se vart man hamnar.

Slarvar

#4
Jaha där sjönk budgeten med 3800kr, jäkla deklaration  <stup>

En DX 18 vore ju drömmen vad det verkar det lilla jag läst eller rättare sagt det lilla jag förstår av texterna. Är lite grekiska för en som inte är så insatt. 
Min futaba 4px framstår ju som busenkel i jämförelse ;)

Vad är er erfarenhet av hobbykings utbud då, dom har ju lite olika att välja mellan och det kanske finns någon modell man skulle kunna modifiera för att få fyra treläges vippor?

802°

Köp en Turnigy 9xr pro, kanon fin radio men nio kanaler.
Går att ställa in precis hur man vill.

Har en själv till 1/87 bilarna.

Instagram = @802dgre

Olof

Jag hade valt Spektrum, dx10an tycker jag är riktigt fin! Om kanalerna räcker.
Har själv en Turnigy till flyget. Plastig radio med dålig känsla. Men är ju helt klart prisvärd oavsett.
Mvh, Olof!

Slarvar

Jag får nog säga såhär, i dagsläget har jag egentligen inget fordon som kräver mer än max 6 kanaler, vad det blir i framtiden kan man ju bara sia om.

Har ärligt talat inte tänkt lägga runt 10K för en radio bara för att ha möjligheten att använda mer kanaler och absolut inte bara för att den är av ett visst märke.
Det jag söker är ju egentligen mer en "provapåradio" så att säga.

Jag vet ju som sagt inte ens om eller när man skaffar ett fordon som kräver mer än 6-8 kanaler så när jag skrev rubriken så trodde jag nog att jag skulle få hjälp att hitta något åt det billigare hållet istället för tvärtom.

Ellis

Ja nog är det så att antal kanaler kostar! Eftersom du frågade efter en radio med minst 10+ kanaler så är det nog i detta prisspann man hamnar. Men är det så att du nu klarar dig med 6 kanaler så sjunker priset väsentligt, även hos de större tillverkarna.
Då kan du hitta en radio för under 2000 kr.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Thomsson

Turnigy 9xr pro kostar 54 Euro på Hobby King. <tumb>



Slarvar

Tacka för tipsen grabbar, nu närmar vi oss helt klart tänkbara summor.
Jag var nog som sagt lite väl optimistisk när jag önskade efter 10+ kanaler för rimliga pengar.

Just nu känns det nästan som att en tutnigy 9r pro ligger närmast till hands, dock tillkommer ju batteri, modul och mottagare.

Sen faller den väl egentligen på min önskan om fyra treläges vippor.

Actros861

Köp inget som du egentligen inte vill ha, du kommer med all sannolikhet ångra dig köpa det du ville ha från början och sen ligger det andra bara och skräpar. Utslängda pengar med andra ord...
Det kostar kanske mer i inköp nu men det är väll ändå bättre att det blir rätt från början?

Kör själv med två Sanwa SD-10G, en Futaba T8FGS och en Spektrum DX18, nöjd med alla tre men Sanwan har jag som lite större favorit än Spektrum men det är hårfint :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Slarvar

Jag respekterar det du säger och förstår precis hur du tänker men till saken hör att jag går långtidssjukskriven och ekonomin tillåter helt enkelt inte ett inköp av en sändare som har allt det man kan tänka sig behöva.
Jag har insett att man kommer behöva hitta något enklare till att börja med, som sagt vet jag ju inte ens om jag kommer använda den tillräckligt mycket för att en rättfärdiga ett så pass dyrt inköp som många av er rekommenderar, däremot förstår jag ju att ni rekomenderar dom av en anledning.

Tackar för er input och förstår era tankar, hoppas ni hänger med på mitt tankesätt också.
Skulle gärna höra mer ang turnigys 9xr pro om någon av er har det?