Kalmar containerlastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet, bygge nr 2.

Startat av tsa, 24 januari 2016 kl. 20:56:17

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tsa

Hej alla 1:87 fordonsfantaster.
För att lättare komma in på mitt nya bygge nr 2, startar jag här en ny tråd avseende detta. Här följer en kopia på senaste inlägget på den gamla tråden, 20131028 - 201411224, som gjordes för en vecka sedan.


Hej igen alla efter ett långt uppehåll.
Kommer tyvärr mycket annat emellan.

Känner mig nu redo att bygga ytterligare en likadan containerlastare Kibri 11752. Skall försöka åtgärda de barnsjukdomar jag hade på maskin nr 1.

Kommer att köra med separata drivmotorer för vänster resp. höger sida. Förses med raka 6 mm planetväxeldrivmotorer 1:700, med vinkeldrev 1:1. Detta dels för att kunna få mindre svängradie och dels för att sänka åkhastigeten till ca hälften.

Vidare kommer jag att flytta driften för ok-vridningen från bommens ytterände (med vridaxel ner till oket, med mycket glapp) ner till invändigt i okets långbalk, för att få utväxling ca 1:15500 i stället för som tidigare 1:2016, försedd med rak planetväxeldrivmotor 1:136 inv. i okets långbalk, från denna ut på sidan med  direktverkande snäckhjuls- o kugghjulsdrift, 1:32 + 1:3.6 för att reducera glappet.
Bommens lyfthastighet kommer att minskas till hälften.
Lyftokets fjädrande fastklämningsanordning av lång container, vilken idag öppnas manuellt med en hävarm, kommer att förses med snäckväxelmotor 1:2016 med hävarm och rulle, vilken slår ett halvt varv som en excenter för att öppna fastklämningen av containern.
Både denna motor med växel samt snäck/kugghjuls utväxlingen nämnd ovan på ok-vridningen, kommer inte att vara skalenliga, utan kommer att ligga utanför okets långbalk. Men vad gör man om man vill ha funktionerna?

Med nämnda ändringar har jag nu 6 st motordrifter jämfört med tidigare 4 st. Vänster o höger drivmotor kommer att "stridsvagnsköras" ihop med styrservot för bakhjulen. Hade på prototypen 2 st Deltang Rx43d- xx-v5 och Turnigy 9xR mode 1 + Orange Rx.
Har någon här på forumet erfarenhet av den nyare Deltang Rx-47-4-Car, med fler on/off utgångar. Kan denna vara tillräcklig med ett antal ADD kort, eller jag skall bibehålla den tidigare versionen. Räcker ovannämnda sändare eller jag behöver fler kanaler?

Efter dessa ändringar bör jag kunna lasta o lossa containrar helt fjärrstyrt.

Ha inte för stora förväntningar att jag skall jobba snabbt, allt tar sin tid. När jag väl kommer igång kommer jag att lägga ut förändringarna i bygget med bilder på forumet.

Kommer även om allt går bra att strax efteråt ge mig på Kibri containergaffeltruck 11751, med körning, styrning, gaffellyftning, gaffeltiltning, fastklämning av container samt all sorts LED-belysning. På sikt kanske även Kibri 11750.

Vi får se om jag klarar av detta.
Bästa Containerhanterings-hälsningar
Tore
Redigera inlägg
« Senast ändrad: 17 januari 2016 kl. 19:05:53 av tsa »

tsa

Glömde nämna ytterligare två väsentliga tillägg.

Rörelserna bom-lyft, bom-utskjut, ok-vridning och öppning av containerfastklämning kommer om möjligt att förses med ändgränslägen åt båda hållen.
Detta dels för att förhindra att M2 spindlarna köres ut så långt att muttern släpper gängan på de båda första rörelserna och dels för att på de övriga rörelserna förhindra att man kör i botten. Utväxlingarna är så stora att i så fall troligtvis utgående växeldrev kommer att slira på utgående axel, eller att man kör sönder någon lödning eller limning.

Matning av elen till yttre bomdelens bakre ände med utskjutsmotor och en saftblandar-LED på bommens utsida, respektive genom inre bomdelen till dess främre ände med 3 LED:s och vidare till 2 drivmotorer och 4 LED:s på det svängbara oket, kommer att ske via 2 st bandkablar med vardera 10 parter, 6 mm bred. Den först nämnda (den undre) skall bara ta vinkeländringen från bomhöjningen, medan den andra dessutom skall klara ca 30 mm utskjut på inre bomdelen, så den får ha längre slinga ner till "motorhuven".
På maskin nr 1 fick jag problem med att 0.1 mm emaljerad tråd till LED:s framtill på bommen kom i kläm vid utskjutsrörelsen och antingen drogs loss vid lödningen mot LED, eller tråden drogs kanske av (kan inte kolla utan att sabba övriga kablar i bommen).

Har beställt nya drivmotorer med växlar, och återkommer när jag kommit lite längre.

Bästa 1:87 fordonshälsningar

Tore Svensson

tsa

Har börjat testa mekaniken för container-fastklämning i oket. Som tidigare använder jag en dragfjäder att dra den ena ok-ändgavlen mot den andra som är fastskruvad/limmad i okbalken. Har tänkt att ersätta den manuella öppningshävarmen med en snäckväxelmotordriven excenter, vilken slår ca 120 grader, totalt 4 mm och därmed trycker ut ena ändgaveln motsvarande, för att kunna sänka oket med ändgavlarna grenslande över containergavlarna. Utgående växelaxel har excentern pålimmad inne i okbalken, medan på ovansidan 2 egentillverkade ändgränslägen i 0.5 mm fosforbrostråd påverkas av 2 st ställbara pinnar (skruvar). Ändgränslägena även som test för de 3 andra reverserande motordrifterna på bom resp. vridning.

Original ok-mittdel


Bortslipade tvärbalkar upptill och hål i ovansida för att sticka ner excentern


Excenter med 2 kullager och axel (blir sedan växelaxeln)


Excenter i balken


Snäckväxelmotor provisoriskt på plats


Excentern sedd underifrån


Allt på plats med mässingsvinkel som växelfäste


Dito, vid start åt motsatt håll, förbikopplas ändlägesbrytaren av en diod


Dito


Dito


Dito, växel o brytare i närbild


Ok plus container hängande i lina


Som synes tar drivenheten för excentern mycket plats, och det blir många synliga trådar för funktionen 2 ändgränslägen med 2 dioder, och detta går knappast att gömma i ok-mittdelen, för där skall drivmotorn för ok-vridningen placeras. Får se om jag kan lägga trådar o dioder under balken, så jag endast får 2 trådar ner till mottagarkortet.

Har därför byggt ett alternativ med 0.05 mm muskeltråd, som öppnar oket över ett egentillverkat brythjul, bestående av 3 mindre brickor snabblimmade mellan 2 lite större ytterbrickor. När jag släpper ca 90 mA genom tråden, kortas den med 4% och jag hade då behövt fri längd på minst 100 mm för att få 4 mm öppningsrörelse. Problemet är bara att ett Lipo 1S ger 3.7 V, kanske bara 3.2 V efter Deltang Rx43d-kortet, vilket gör att fri längd blir max 70 mm för att kunna mata igenom 90 mA med trådens resistans på 510 ohm/m. Då blir ok-öppningsslaget ca 2.5 mm (med lite glapp), och jag får testa om det räcker. Trådens dragkraft är upp till 350 gram vid strömaktiveringen.
Alternativet är att ha ena spänningsanslutningen mitt på längden 100 mm och den andra parallellt till båda ändarna för att få slag 4 mm. Då ökar totala strömmen till ca 180 mA, men då oket klämmer fast containern med dragfjäder likt alternativet med motorn ovan, och skall oket endast öppnas kortvarigt vid lastning resp. lossning.

Ok med koppartråd för att kunna se dragningen mellan dess fästpunkter över brythjulet


Dito


Hängande ok med container, med 0.05 mm tunn minnestråd, knappt synlig


Dito med minnestråd kortad till 70 mm, högra fästet förlängt med koppartråd


Dito trådfäste i andra änden, M1.4-gängor i plast för att hålla ( M1.2 har för liten gänghöjd)


Video ok alt 1 lossning
https://youtu.be/f2oiFcmfpQQ

Video ok alt 2 lossning
https://youtu.be/DXSQ1s0nMdU

Filmerna visar hur containern faller ner när okens klämning lossas vilket inte är realistiskt. Sedan skall ju maskinen sakta höja/sänka oket upp från/ner till containern.

Om jag kan lösa minnestrådsfunktionen, talar allt för detta alternativ, då det blir en "renare" lösning med mindre vikt, vi får se.

När jag fått leverans av drivmotorer med växlar resp. kugg- o snäckdrev, går jag på vrid-driften inne i ok-balken på motsatt sida av centrum mot excenterdriften.

Bästa 1:87 fordonshälsningar

Tore

tsa

Hej.
Har inte fått mina ok-vrid-kugghjul ännu, så jag fick börja på den dubbla framdrivningsenheten i stället.
Det funkade inte med bilderna så jag skriver nytt i stället.

tsa

Tillbaka igen.

Dubbeldrivenheten består av 2 st raka planetväxelmotorer diam 6 mm / axel diam 1.5 mm, utväxl 1:700, 2 par koniska drev 1:1 med axelhål 1.5 mm, 3 lager 2x5x1.5 mm, 2 st 1.5 mm axlar monterade i mässingsrör diam 2/1,5 mm (utfyllnad till lagren, skall senare limmas ihop med varandra). Motorerna monteras i 2 st ihoplödda mässingsrör diam 7/6.1 mm.
Nedan ett antal bilder på detaljer i olika stadier samt ihopmonterat.

Drivenheten ihopmonterad.


Detaljer före ihopmontering i växelhuset


Växelmotor med koniskt drev, mycket stort glapp radiellt, kommer senare att reduceras med kullager 3x6x2 mm, trätt utanpå drevets nav, som sedan passar inv. i växelhusets mässingsrör


Hus invändigt vid drivaxelände


Hus från sidan med diam 5 mm genomgående hål för drivaxlarna med kullager


Husets baksida slitsad o försedd med M1.2 skruv för fastklämning av motorerna efter axiell injustering mot kuggdreven


Drivaxel med 3 lager


Dito förstorat. Mittre lagret inv. försett med mässingsrör diam 2/1.5 längd 2.2 mm, där båda stålaxeländarna möts, och kan rotera med olika hastighet vid svängning, i huvudsak framtvingad med olika motorhastigheter på vänster resp. höger drivaxel. Skall samtidigt synkroniseras med styrservons utslag.


Testkörning av båda motorerna, den ena framåt den andra bakåt.


Allt från sidan


Driften sedd från gaveln med lager och kugghjul. Fick limma på ytterligare 0.5 mm tjock rörhalva på var sida för att ge gods nog för att fästa lagren


Drivaxellager sett från sidan


Försöker undvika att limma fast motorerna ifall de framöver behöver bytas.

Som synes är det en hel del pilleri, återkommer när jag fått mina lager och drivenheten kan monteras på trucken via monteringsbygel och skruv.

Bästa 1:87-fordonshälsningar

Tore

tsa

Då jag inte fått mina lager att styra upp de koniska kugghjulen på drivenheterna ännu, har jag börjat på vridenheten för oket i stället.
Som jag tidigare nämnt består den av rak planetväxelmotor inne i okbalken, nu 1:136, med modul 0.2 snäckdrev, därefter 2 st modul 0.2, 23 kuggars drev efter varandra (ena som mellanhjul), det sista med axel upp mot modul 0.2, 12 kuggars drev mot dito 70 kuggars kuggskiva, limmat mot upphängningsvaggans undersida. Total utväxling 134 x planetväxelns 136 = 18.244 ggr (9 x mer än på bygge nr 1). Okbalken får uppe o nere invändigt filas upp från 5.5 mm till 6 mm, (motorns diameter). Vidare får urtag göras på ena sidan för kugghjulen samt för övre o undre 1.5 mm växelhussidor i plasticard med distansrör.
Allt göres demonterbart för ev. motorbyte, samt för inställning av dreven mot varandra.

Växeldetaljer


Växel med övre o undre fäste


Dito från sidan


Urtag i ok för inv. kuggdrift o sidoplattor


Dito från undersida med mässingsförstärkning


Filning av ribbor ovansida samt urtag för kuggdrev


Växelram med distansrör


Gizmoszones planetväxelmotor med snäckskruv och yttre lagring. Planetväxlarna har väldigt dåligt lagrad (kort lagring o sladdrig) utgående axel, vilken kräver extern lagring då sidokrafter förekommer vid tex snäckdrev, koniska drev eller linhjul. Behövs ej i de fall enbart en axel eller gängspindel skall drivas runt utan sidobelastning. Mikroantriebes snäckväxelmotorer har utgående axeln lagrad direkt i plasthuset på var sida om drevet, så där är det aldrig ett problem.


Dito monterat


Allt monterat invändigt i okbalk, med utgående kuggdrev drivande på stor kuggskiva limmad på upphängningsvaggans undersida


Dito ovanifrån


Dito underifrån


Dito från baksida


Motor inv. i okbalk med axialstopps skruv


Dito snäckdrift med lagring från motsatt ände


Styrpinnar på plats efter växelglappsjustering


Ok upphängt i bom. Då motorn tar all plats i okbalken till vänster, får fasta okdelen skruvas till mässingsvinkel på okbalkens utsida. Höger okdel dras med fjäder mot mitten för fastklämning av containern. Öppnas med ström på muskeltråd enl. info längre upp i tråden


Närbild dito


Ändgränslägen med dioder för återstart åt motsatt håll, Flatkabel för strömmatning av allt el i oket


Dito på avstånd, med tillfällig motvikt för att kompensera motorvikten


Snett från sidan


Från andra sidan


Ok vridet 45 grader åt höger


Ok rakt fram


Ok vridet 45 grader åt vänster. Med 3 V på motorn tar det ca 15 sek mellan ändlägena, ca 90 grader vridning


Återkommer när fler komponenter anlänt.

Bästa 1:87 fordons-hälsningar

Tore

tsa

Fick min första leverans av 6 mm planetväxelmotorer från Precision Microdrives i går, i utväxling 1:26, 1:136 och 1:700.
Utgående axlar glappar inte alls lika mycket i sidled som Gizmoszones. Dessutom är anslutningstrådarna 100 mm långa i stället för 30 mm, vilket är en stor fördel då de i de flesta fall ej behöver skarvas fram till mottagarens utgång. Har någon på forumet erfarenheter om livslängd, driftsäkerhet m.m. på respektive fabrikat.
Bästa 1:87 fordons-hälsningar
Tore

tsa

Teleskopbom original nertill, modifierad upptill.


Bom-innerdel kapad med pålimmad 2 mm mässingsplatta, gängad M2 för gängspindel. Spår i bom-ytterdel för M1.4 stoppskruv för ändgränsläge skruvad i 1 mm mässingplatta, limmad på bom-innerdelens insida


Dito från ände


Dito snett från sidan


Planetväxelmotor 1:136 med 2 st pålimmade momentupptagningsplåtar, passande inv. i yttre balk. Diam 3/2 mm hylsa med M1.4 skruv mot planing på 2 mm växelaxel. M2 spindel limmad i rör och därefter 2 st M2 mutter limmade på spindel med 1.6 mm avstånd.


Del av laboratoriekort med 2 st pålödade andlägesbrytare av 0.5 mm fosforbronstrådar vilande mot varandra. En diod i var ände möjliggör start i motsatt riktning.


Närbild höger ände


Närbild vänster ände


Allt skruvat på plats med skruv i innerbom fölr ändgränslägespåverkan


Gränsläge brutet i höger ände av stoppskruven


Gränsläge brutet i vänster ände av stoppskruven


En genomgående skruv M1.4 med skallens diameter nerslipad, monterad på var sida om spindeln mellan M2 muttrarna för axiell styrning


Så långt denna gång.

Nästa objekt är höjningsspindel för bommen samt dess ändgränslägen.

Bästa 1:87 fordonshälsningar
Tore

tsa

Lite fler detaljer till bomlyft.

Skruvcylinder provisoriskt på plats i chassit


Dito ovanifrån


Drift från undersidan


Dito närbild


Motordriven lyftcylinder till bom ihopsatt. Hylsrör diam 3/2 mm  med insatshylsa diam 2/1 mm allt limmat till utgående 1 mm snäckväxelaxel via genomgående limningshål


Dito i färdiga detaljer överst, därunder de olika ämnena och underst original i plast som skall sitta på motsatt sida


Bomstativ med 2 ändgränslägesbrytare på del av dubbelsidigt labkort delning 1.27 mm. Hela kortet ställbart i höjd- o sidled, samt spännes fast med M 2.5 skruv


Dito detaljer


Detalj brytare framsida


Dito baksida med 2 dioder för återstart i motsatt riktning


Skruv på bomundersida för gränslägespåverkan


Bom provisoriskt på plats. Kolvstång på original cylinder måste slipas nder på diameter för att gå lätt i cylinderröret


Så långt för idag, återkommer när byggnationen kommit lite längre.

Bästa 1:87 fordonshälsningar

Tore


tsa




Kommit lite längre.
Utgår från original styrgeometri för att få plats i bef. utrymme under skärmarna.

Kullager i styrhjulsnaven för att rulla/styra bättre. 2 mm mässingsrör instickes o limmas i bef. plaströraxlar efter att de kapats ca 1.5 mm på längden. Lagren träs på den 2.5 mm utstickande änden o limmas fast. Samma utv. bredd på hjulen för att de vid svängning 45 grader skall gå fritt i skärmarna.


Nytt något bockat styrstag i 1.5 mm mässingstång ersätter plastoriginalet. Pålimmad 1 mm styrarm (från 30 mm gem) med nerbockad pinne för servohävarmen. Grå platta kapad bort från bottenplattan under chassit och dess tapp tryckes fast på hylsa i gula chassit (limmas senare).


Servot provisoriskt monterat med arm rakt fram, i denna spår för att styrpinnen skall kunna glida ut/in beroende på armvinkel och svängradie


Dito full sväng höger


Dito full sväng vänster


Servot fastlimmat ca 1 mm längre bakåt för mer marginal vid vinkling. Rakt fram läge


Dito full sväng vänster


Dito full sväng höger


Utrymmet över styrlänkar fyllt och vitlimlimmat  med 7 gram små blykulor


Servo, arm och styrpinne från sidan


Slut för idag!

Bästa 1:87 fordonshälsningar
Tore

nalle


tsa

Till maskinen har jag, precis som på maskin nr 1, tänkt mig 2 st mottagarkort Deltang Rx43d-3-v5, med vardera 3 st fram / back motorutgångar och 2 st funktionsutgångar. Om jag väljer ok-öppning via minnestrådsalternativet vilken går på en funktionsutgång, så har jag en F/B motorutgång ledig. Därför vill jag försöka komplettera med utrustning för släpvagnslyft upp/ner från järnvägsvagn till marken där en RC-styrd dragbil hämtar och kör iväg med släpvagnen (blir då ett semitrailerekipage)??? Detta är min intensionen, om det går att genomföra vet jag ej ännu. Allt blir kanske för tungt så allt tippar framåt. Hanteringsenheten är inte 100% förebildsenlig, men principen med de 4 lyftarmarna med 90 grader klack inåt under speciella lyftförstärkningar på släpchassit är ung. densamma som i verkligheten. Vi har ju ett antal sådana fordon här i Trelleborgs hamn för avlastning från jvg-vagn ner på marken, där sedan speciella dragbilar drar dem ombord på färjorna. Naturligtvis motsvarande åt andra hållet.


Tidigare redovisade klämlyftok för 40 fots container, förses med 4 lyftarmar att lyfta semitrailersläpvagnen under den förstärkta chassikanten. Mässingstrådsarmarna, 0.6 mm, kapas och krok bockas in under släpets kant när allt är utprovat och injusterat. Alla 4 armarna vrides utåt/uppåt ca 20 grader (ända upp till 180 grader möjligt), med gemensam snäckväxelmotor, för att kunna köra oket ner/upp grenslande släpvagnssidorna. I nedre läget vrider motorn via de 2 horisontella armvridaxlarna in de 4 lyftarmarnas hake in under släpvagnskanten. Ev. kan släpvagnslyften användas till att koppla 20 fots containers med 4 urtag i botten också.
In reality är containerokets gavlar helt indragna mot okstativet vid släpvagnslyft, men det kan jag inte göra, dels pga okvridningsdriften inv. i okbalken, dels pga axiella fastklämningsanordningen med endast 4 mm slag.



Dito ovanifrån


Dito snett från sidan


Dito från sidan


3 st pålimmade plasticardstativdelar (för 1.5 mm driv o lyftaxlar) med 1.6 mm axelhål


Dito snett från sidan


Snäckväxelmotor 1:2016 + rördrivaxel diam. 1.5/1.0 mm + vinkelkuggdrev 1:1, m 0.3, 12 kuggar


Dito på plats i ramverket


Vridaxelrör diam. 1.5/1.0 mm med lyftarmar 0.6 mm, bockade 90 grader upptill. 4 stoppringar bestående av M1.2 mutter med tvärgående M1 skruv, håller armarna på plats. Dessa kan sedan manuellt vinklas upp ca 90 grader så de ej är i vägen när container hanteras. Armlängd och vinklad krok utprovas när allt annat är klart.


Så långt för idag.
Bästa 1:87 fordonshälsningar
Tore

tsa

Har nu fått mina kullager till drivmotorernas koniska plastkugghjul, har pressats utanpå kugghjulens korta nav som därmed krymte invändigt. Borrades för hand upp med 1.5 mm borr, varefter de pressades på växelaxlarna igen. Motorerna monterades i mässingshuset igen och testkördes. Trots mina slitsade rör med klämskruv, kasade motorerna bakåt beroende på kraften från de koniska hjulen. Jag fick tillverka en bygel med ställskruvar mot resp. motor, allt fäst i en längre genomgående klämskruv med mutter. Efter detta fungerar vinkelkugghjulsdriften som den skall.

Kullager på kugghjulsnav


Dito monterat på växelaxlar samt bygel med ställskruvar o fästskruv med mutter


Växelhuset med pålimmat plåtfäste fastskruvat i chassit, en skruv ovanifrån gängad i fästet, en mutter underifrån mot fastlimmad skruv i chassit pga hytten kommer att sitta i vägen för skruvning ovanifrån.


De två ställskruvarna mot motorgavlarna



Detta var allt för idag. Nästa arbetsmoment är att fixa till alla LED och limma dem på plats. Skall även försöka ordna 2 st "roterande" saftblandare på bommen.

Efter det kommer montage av 2 st mottagare, ansluta alla motorer o styrservot, liksom alla Led med förkopplinhgmotstånd, ett så stort Lipo som möjligt, 2 strömbrytare samt laddkontakt

Bästa 1:87 fordonshälsningar.
Tore


tsa

Med 2 st Deltangmottagare Rx43d räcker antalet motorutgångar enl. ovan, fördelade på mottagarna, dock kan inte fler än 7 kanal-nr programmeras enligt manualen. På maskin nr 1 använde jag 7 kanaler nr 1-7 i Turnigy 9XR-sändaren, så där fick varje funktion (sticka + brytarfunktion) ett eget kanal-nr, även om de var lagda på olika mottagare med egen strömbrytare resp bindningsförlopp. Sändaren har ju 9 kanaler, hur kommer jag åt kanal nr 8 resp 9, om mottagaren inte går att adressera över kanal nr 7. Eller kan man ha samma kanal-nr på på båda mottagarna på olika funktioner utan konflikt?
Tore

tsa

Har hållit på rätt läge med att få ordning på sändaren Turnigy RX9 Pro:s funktioner ihop med mottagaren Rx47-4, vilken kräver programmering från dator via Deltang Prog4. Det tar tid att lära sig nya arbetssätt. Betr sändaren se avsnitt "sändare" ovan.
Skall ha igång Rx47-4 ordentligt och testköra alla funktioner avseende motorer, mix + styrning samt komplicerade Led funktioner på arbetsbordet innan jag kan gå vidare med montage i lastaren med kabeldragning o Lipo mm.

Bästa 1:87-fordonshälsningar
Tore S