Brandbil Scania 92

Startat av Blicken, 18 januari 2016 kl. 20:26:21

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freco


Peteruqh

Imponerande!  Riktigt fint!
/Peter

scaniakillen

grymt snyggt bygge :) kan rekommendera bejer enheten till ljud och ljus :)

Blicken

Citat från: scaniakillen skrivet 23 februari 2017 kl. 23:59:05
grymt snyggt bygge :) kan rekommendera bejer enheten till ljud och ljus :)

En fråga som jag har angående bejer enheten är, om det är en komplett sats med allt som tex tamiyas mfu eller om det är en egen modul som måste kompletteras med högtalare, dioder osv? För servonaut är väl så, att det måste köpas separata moduler och dioder för att få ett fungerande system.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Peteruqh

Beier är en separat modul, som du får komplettera precis som med Servonaut. Jag använder själv Beier, och tycker den är smidig, då man kopplar modulen till datorn, och gör inställningarna där.
/Peter

Blicken

Investering gjord. En beier USM-RC-2 ljudmodul och en beier UFR-1230 fartreglage. Dessa två moduler ska gå att länka ihop för att få extra många funktioner (har bara titta lite snabbt i instruktionen) och ljus. Från Conrad köptes en LED sats med motstånd och en byggsats som blir en blinkare. Hur allt ska sättas ihop har jag inte riktigt klart för mig ännu, måste studera instruktionen mer noggrant först. En Carson radiostyrning tänkte jag prova, se hur den känns och fungerar.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Blicken

Tiden går, ska bli pappa för först gången i september, renoverar i huset, barnrum så klart, pajar ryggen och blir sittandes vid bygget istället. Börjar med Carson radion. Inte så ergonomisk att hålla i, men ändå inte oskön, kantig på sidorna liksom. Alla spakar är återfjädrande åt alla håll, släpper man spaken så går den till neutralläge, bra tycker jag. Dessutom så tycker jag att noll läget på gasen är lite lurig, men jag justera lite i ljudmodulen och det blev mycket bättre. Det går att göra flera inställningar i fartreglaget, men jag var tvungen att beställa en kabel för att koppla den till datorn, så det är bara att vänta på den. Den stora fördelen med denna radio är att den har 5 plus 5 kanaler med vippbrytare. 5 som återfjädrar och 5 läges brytare. Jag har kopplat tre servon till lägesbrytarna för blåljus av/på, Ljud av/på och interiör belysning av/på. Och två återfjädrande är kopplade till ljudfunktioner som två olika tut ljud och belysning. Gjorde en egen H-gate för växlarna och höger spaken upp och ned har jag programmerat in 6 olika funktioner på, håller man spaken upp blinkar den höger och ned för vänster blink. Drar man sedan upp eller ned trimmern max och slår till spaken snabbt uppåt, busvissling, nedåt för ett komiskt hånskratt, lite kul ska det vara. Håller man spaken kvar uppåt går sirenen igång, håller man spaken nedåt har man varningsblinkers. Jag gillar funktionaliteten i denna radio, ogillar komplicerade flygradios med mer datakraft är månlandaren. Och beier USM-RC-2 modulen, lite klurigt att få till alla funktioner men när det sitter på plats, kul som bara den och få det att låta och lysa exakt som man vill och hur man vill.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Blicken

Att bygga belysning till Beier enheten krävde lite planering. Alla dioder ska ha en egen resistor för att få rätt spänning. Det viktiga var att komma underfull med att alla dioder jordas via ljus/ljud modulen, och batteri spänningen går direkt till dioderna. Så jag gjorde som så att jag gjorde ett litet kretskort till alla fram ljus med resistorer till varje diod med en strömmatnings kabel. Därifrån går en kabel till varje diod och sedan går minus kablarna till kretskortet och sedan till Ljud/Ljus modulen. På så vis kunde jag använda mindre kabel genom modellen. Detta upprepades för bakljusen och tak belysningen. Blåljusen ligger helt separat från modulen, utan ett litet servo trycker på en kontakt. Samma lösning för interiör belysningen och ljud av/på, jag gillar mina servo kontakter jag. Faktisk så är det viktigt att tänka på att inte belasta modulen med för högt strömutag, så genom att lägga vissa funktioner utanför modulen så är risken mindre för överbelastning. Jag vet inte hur mycket ström blink kretskortet drar till blåljusen. Som ni ser på bilderna så vart det fullt i skåpet, och ni kan se servo kontakter , de är blå bland alla kablar.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Blicken

Lägger upp lite bilder tagna i mörker med de olika ljusen på , bilderna vart lite så där med lång exponerings tid och så. Kommer flera så småningom. Den funktion som jag vill få till nu är broms funktion. Just nu så har jag bara fram och back. Det ska gå att ställa in i fartreglaget, men måste vänta på programmerings kabeln som sagt.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare