Brandbil Scania 92

Startat av Blicken, 18 januari 2016 kl. 20:26:21

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freco

Det ser ju riktigt bra ut! Ibland är det knepigt att maskera, men du fick till det riktigt bra till slut.
Blir intressant att se fortsättningen när delarna skall sammanfogas till en helhet.

Blicken

Nu har man målat interiören och monterat ihop den, gjort fönster och satt dit handtag, backspeglar och torkare. Roligt att äntligen få sätta ihop delarna.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Blicken

Och så vart det galet. Det sätt jag tänkte göra fotstegen, den enkla varianten av pressad plåt med hål, gick åt pipsvängen. Min pelarborr tar inte små borr utan jag får sätta i en extra chuk, tydligen var den snee, så borret fräste istället för att borra. Så det blev till att efterlikna den andra typen fotsteg utan runda hål, så jag gjorde en förenklad version som blev rätt så bra. Med 2 x 2 mm fyrkants stång av plast byggdes dessa och limmades ihop, under till så limmade jag fast två 1,5 mm rund stång som fäste. Hål borrades i skärmarna som sedan rund stången går igenom. Och dom som byggt en italeri byggsats vet hur man värmer en skruvmejsel och smälter fast styrstag, gjorde lika dant med fotstegen utan lim.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Blicken

Jag monterade dit de nedre fotstegen på kofångaren och sedan gick det av bara farten och hela bilen monterades ihop. Det som är kvar att fixa är radiostyrningen, lutar åt en MFU03, Lite glas till lysen och positions ljus, och så måste jag hitta en siren så det låter som en brandbil. Har sett några tyska youtube filmer som hade detta, så det är inte omöjligt. Skulle vara kul med brandgubbar i hytten med, tur att man tänkt på framtiden så det går att skruva bort taket för senare installationer och uppgraderingar. Jag är nöjd med helhets intrycket, men det finns små missar här och där. Står man och tittar på 5 meters avstånd när den far förbi så är det inget som syns så mycket.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Peteruqh

 <wow> Riktigt snyggt! Ser fram mot att se den live.
/Peter

Ellis

Riktigt snyggt!

Ang. siren så ligger det med i Servonauts ljudmodul SMX, kallas då "Martins Horn". Låter som en klassisk tryckluftssiren  <tumb>
Vet inte hur det är med de nyare modulerna dock...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Peteruqh

Beier klarar ju också sirener.  Du kan lägga in vilka ljud du vill.
/Peter

Blicken

Så då har man kommit så långt jag kan just nu. Jag har använt biltemas plastglas skivor för att göra lycktglasen och blinkersglas. Så nu får man spara ihop lite kulor och investera i ett lämpligt el system, tack för tipsen förresten. Jag får se vad det blir. Jag har funderat på att sätta i ett enkelt rc system med ett vanligt fartreglage, bara för att kunna köra lite med den så länge. Man får se.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Thomsson

Jag hade missat lite uppdateringar här och måste bara säga:
Magiskt snyggt blicken. <tumb>

Jag tycker du ska skippa det där med MFU och gå på servonaut.
Jag har MFU som har några år på nacken i och för sig men körkänslan
med servonaut är överlägsen MFUn(de äldre i alla fall).

802°

Grymt snygg, otroliga detaljer!! [worthy] [worthy]
Ang sista bilden på blinkern, har Biltema orange plexi eller har du målat det?

Ska du bli riktigt nöjd med ljus och ljudstyrning till en brandbil ska du absolut välja Beier USM-RC 2!
När det gäller körkänsla på fartreglage så finns det flera schyssta reglage som vi har till skala crawler, där vi
absolut behöver bra reglage som svara distinkt och mjukt på gas från radion, tex hobbywing WP 1060 eller tekin fx-r.


https://www.youtube.com/watch?v=Ll2-VdmnZ5A&feature=youtu.be

Instagram = @802dgre

Blicken

#40
Citat från: 802° skrivet  6 september 2016 kl. 07:38:49
Grymt snygg, otroliga detaljer!! [worthy] [worthy]
Ang sista bilden på blinkern, har Biltema orange plexi eller har du målat det?
Den är målad med Humbrol clear orange. Jag gjorde som så att jag tog den skivan som är 6mm tjock och limmade två bitar på varandra och formade dessa och borrade ett 3mm hål för LED i vardera. Sedan målade jag den övre, dock när jag testade lite med en LED så läcker ljuset i mellan, så jag borde satt en bit aluminium tejp mellan bitarna som ljusspärr. Så det får bli en mod när ljus installeras i framtiden.

När det gäller Beier USM-RC 2, super bra tips. Får mig att känna pirret i fingrarna att bygga en eller två brandbilar till. Vad sägs om en baserad på två volvo fh12. Såga lite i hytterna för att få till en dubbel fm hytt, sedan scratch bygga nya fronten så den blir lite modernare. Och det som blir över, chassi och motor, alla brandstationer ska ju ha en steg bil. Jag har tänkt mig en amerikansk modell med alla tillbehör, men när jag väl rott detta i hamn så har nog pensionsålder passerat med god marginal, utifrån dagens ekonomiska förutsättningar det vill säga.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

802°

Citat från: Blicken skrivet  7 september 2016 kl. 23:26:24
Den är målad med Humbrol clear orange. Jag gjorde som så att jag tog den skivan som är 6mm tjock och limmade två bitar på varandra och formade dessa och borrade ett 3mm hål för LED i vardera. Sedan målade jag den övre, dock när jag testade lite med en LED så läcker ljuset i mellan, så jag borde satt en bit aluminium tejp mellan bitarna som ljusspärr. Så det får bli en mod när ljus installeras i framtiden.

Grymt smart, tackar för beskrivningen!

Hoppas på att få se din brandbil på någon träff framöver.

Instagram = @802dgre

Olof

När det gäller fartreglage, vet att vi medlemmar har olika åsikter.
Men enda reglagen som ger lastbilskänsla är Servonaut.
Finns många fina, finkänsliga reglage,  absolut!
Men vill du känna att det är en lastbil finns bara en väg att gå. :)
Mvh, Olof!

Blicken

#43
Vad är en modell av en brandbil utan brandmän. Så jag såg att det fanns en förargubben från tamiya, tror den är med i Grand Hauler men finns också som tillbehör, så köpte mig 6 st. De kosta bara 110 kr st så det var en no brainer. 5 st till brandbilen och en till min Ford Aeromax plus en Tamiya TR Torque motor till den, bara för att testa, se hur den funkar med MFU 1 som Forden har. Gubbarna är en plastbyggsats, passformen är bra men måste moddas för att passa olika hytter så klart. Jag där emot byggde föraren som den kommer, och de övriga fick lite krage och längre ärmar för att se ut som tyngre jackor, hjälmarna är en specialare, så de vart lite så där, men funkar. Det är ju trots allt något som syns genom fönstren på håll så det måste inte vara 100 % perfekt. Alla fick rumpan platt slipad för att sitta bra och är fästa med häftmassa om de skulle behövas tas bort någon gång. Han den gula "räddningsledaren" har en karta över mitt lilla villaområde Hogstad, utskriven från Eniro kartor, en rolig detalj som ingen kommer se. Mer kommer så småningom i mån av tid, mycket annat på g.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Blicken

Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!