Brandbil Scania 92

Startat av Blicken, 18 januari 2016 kl. 20:26:21

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ellis

Det stod faktiskt en gammal 92H i garaget...här kommer en bild på taket :)



Hoppas den duger, hör av dig annars om du vill se nåt annat  <tumb>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Blicken

Citat från: Ellis skrivet 20 april 2016 kl. 16:21:02
Det stod faktiskt en gammal 92H i garaget...här kommer en bild på taket :)

Hoppas den duger, hör av dig annars om du vill se nåt annat  <tumb>

Tusen tack <hands>, nu vet jag att jag är på rätt väg med mitt bygge, jag gissade rätt på mitt tak ser det ut som. Det som är bra med att bygga en brandbil tycker jag, är ju att det finns nästan inga som är varandra exakt lika, förutom hytten då om det är en scania eller volvo. Påbyggnader kan se ut hur som helst, så bygger man inte en exakt modell av just den brandbilen så kan man göra sin egen variant. Min tanke framåt är att skapa min egen "lilla brandkår", första är på g som sagt, sedan funderar jag på att bygga om två tamiya volvo fh12 till fm dubbelhytt med nya fronten och liknande på byggnad som scanian. Som stegbil så blir det en amerikansk brandbil tänkte jag med chassiet som blir över från volvo bygget. Vilka ideér man har och får för sig. [play]
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Blicken

Har lyckats få lite fri tid för modellbygge. Har fixat skåpsluckor till skåpet. Kul när man tar en paus från bygget och kan få en inspirerande idé från något annat. Har klurat länge på hur jag skulle gör detta så enkelt som möjligt, jag planerar att ha batterier och elektronik i skåpet, så luckorna ska vara lätta att ta bort och sitta säkert på plats för att byta batteri när det behövs. Så en dag sitter man i bilen och fixar, och grannens flicka sitter och leker med mittkonsolens lock och ställer en sådan fråga bara ett barn kan "hur funkar en magnet egentligen?". Ja, man får förklara så bra man kan, men samtidigt så födes en lite idé om min brandbil. Magnetlås till luckorna, enkelt, sitter bra och inga rörliga delar. Två pinnar i luckans överkant sticks in i två rör i skåpet ovankant, en magnet(in köpt på jula) sitter inlimmad i luckans nedre kant och en stålplåtsvinkel i skåpets nedre kant som magneten tar tag i.  Ibland får man känna sig nöjd.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Peteruqh

Snyggt och smart! Kanske snor idén om det är ok?
/Peter

Blicken

Citat från: Peteruqh skrivet  9 juni 2016 kl. 21:38:37
Snyggt och smart! Kanske snor idén om det är ok?
Klart du får, och andra med.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Blicken

Semestertider. Då vill man ha soligt och fint väder. Fast å andra sidan, vad man hinner bygga när skyfallen avlöser varandra. När jag googlat på olika brandbilar och påbyggnader, så har inte två varit likadana. Det finns många olika fästen och hållare på taken, och en del har en stor låda, en del två, en del en mindre. Jag valde att göra en hållare för stegar, något sam jag tolkar som en hållare för långa rör eller stöttor eller liknande, och en låda. Jag har också fällt in bakljusen från den mercedes som fick donera sitt chassie till detta bygge och gjort två stegar där bak. En kofångare med dragkula tyckte jag skulle se bra ut med. Min tanke är att montera en tamiya MFC-03 i denna så småningom, och då ska jag sätta kontrollpanelen i lådan på taket och all annan elektronik ska vara i skåpet. Nu så gäller det att skrapa ihop lite pengar så att jag kan köpa lite delar, tex två par saftblandare, en MFC-03 och radiostyrning. Men under tiden så är det dags för spackling och slipning för att göra klart för lackeringen.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Ellis

Jädrar va snyggt!
Fråga...har du gjort stegarna själv?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Blicken

Citat från: Ellis skrivet  3 juli 2016 kl. 21:59:02
Jädrar va snyggt!
Fråga...har du gjort stegarna själv?

Svar ja, Jag har använt plasticard av olika former för att bygga alla detaljer. Stegarna bak på skåpet är gjorda med en fyrkants stav med måttet 2x2 mm. Stegarna på taket är ihopsatta av remsor som jag skurit ut av en 1mm skiva i olika bredder, dessa är limmade som i-balkar och sedan har jag satt i 2mm rundstav som steg.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Peteruqh

Imponerande! Hoppas vi får se bilen på någon träff framöver.  <happy>
/Peter

freco


Ellis

Citat från: Blicken skrivet  3 juli 2016 kl. 22:11:09
Svar ja, Jag har använt plasticard av olika former för att bygga alla detaljer. Stegarna bak på skåpet är gjorda med en fyrkants stav med måttet 2x2 mm. Stegarna på taket är ihopsatta av remsor som jag skurit ut av en 1mm skiva i olika bredder, dessa är limmade som i-balkar och sedan har jag satt i 2mm rundstav som steg.

Som jag misstänkte då. Stegarna på taket blev riktigt fina  <tumb>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Thomsson


Blicken

Tjena igen, Semestern lider mot sitt slut, jag lider med den, ja slutet alltså. Nåja, framsteg på bygget, allt ned monterat för lack, och har hittat fel jag gjort och skyller på min egen dumhet, skulle köpt en riktig vinkelhake innan bygget, men troligen så ser bara mina självkritiska ögon felen ändå, så det får gå. Köpte 2 par saftblandare från Carson som har monterats, och gud va snygga, har inte kopplat någon el än men det kommer senare. Jag har också rotat i mina RC bil "bra att ha" skrot lådor och tagit fram servon för provmontering, styrningen var inga problem, fick göra hål i innerskärmen så servostaget går fritt. Växelservot där emot, eftersom mitt hyttfäste tar för mycket plats så kan inte servot sitta fram, så jag fick flytta servot och göra ett eget fäste för att montera detta mitt i ramen. Tur hade jag också då kulan fick precis plats på lådan utan modifiering. Dessutom har skåpet spacklats, slipats och spacklats och slipats för att få det bra. Tamiyas vita grund färg i tre lager följd av tre lager TS-17 Gloss aluminium på tak och luckor och tre lager TS-49 Bright red på skåpet i sig. Stegar, kofångare och andra små detaljer har målats med Humbrol enameljfärger. Jag tycker Tamiyas sprayfärger är riktigt bra, så länge man bygger upp tunna tunna lager färg och inte blåser på blöta lager. Nackdelen är att de är riktigt dyra och små burkar, det gick åt en och en halv burk röd färg till skåpet, fram skärmar och hytt taket. Jag har interiören kvar att putsa till och måla, och hytten får lite justeringar innan lack, tex göra scania emblemt fram, hade jag helt glömt. Har man kul och bygger på, kommer in i flytet, så lätt att man gör något i farten och "det blev inte riktigt som jag tänkt mig".
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Blicken

Den gula randen, fy fasen vad det inte blev som jag ville. Tre försök, tyckte ändå att jag var super nogran med maskering osv, men ändå. Det rann under, rann i dörrskarvar  och ändå har jag en "proffs" Scotch 3M tejp för tunna linjer som billackerare har. Sista gången tätade jag alla skarvar med häftmassa först och tejpade sedan, och tryckte fast tejpen noga runt hörn och konturer, och det blev helt OK, nästan. Tydligen så hade inte den röda färgen hunnit härda ordentligt över natten, så maskeringstejpen lämnade fina spår på den röda ytan, Grrrr. Tur var så hade jag en liten skvätt Tamiya klarlack kvar som precis räckte till ett tunt lager, så den blev fin till slut.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!