Brandbil Scania 92

Startat av Blicken, 18 januari 2016 kl. 20:26:21

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Blicken

Efter en lång paus från denna fantastiska hobby så har jag hittat gnistan igen. Länge har jag funderat på att bygga en brandbil. En scania 92 för att vara exakt och jag hade dessutom en Tamyia Mercedes liggandes i källaren. Så jag funderade och tänkte, klurade och planerade, sökte information och bilder. När jag hittade mått och ritningar på en riktig Scania p112 och t142 så kändes det som att jag hade lite att börja med. Eftersom dubbelhytten ser ut att vara en sammansättning av en p och t hytt, så var det bara att skissa lite ritningar. Då dök första problemet upp, att räkna om måtten från den riktiga scanian rakt av skulle inte bli rätt, den såg lite liten ut till proportion till hjulen.
Så det krävdes en omräkning av skalan genom att ta hjulets diameter på modellen och diametern på den riktiga lastbilens däck,  däckdimensionen på den riktiga är på ritningen 11.00 R20. Jag hittade måttet på diametern på  en hemsida men har glömt vilken det var. Skalan jag räknade fram blev 1/13,2 och när jag kontrollerade spårvidden på modellen gånger 13,2 så stämde den väldigt bra med orginalritningen.
Nästa steg var att göra en "KAD", just det med K "Kartong Assisted Design", Man ritar alltså upp sina hytt delar på kartongbitar, klipper ut dom, tejpar ihop dom för att se om det funkar med proportioner osv. Mycket enklare än att behöva kassera dyrt byggmaterial bara för att man mätt fel och måste göra om, det har ju hänt för.
Nu grävde jag fram Mercan ur gömmerna i källaren, strippade ned den till ram, motor/växellåda och axlar och placerade "KAD" hytten på den, detta kommer funka.
Nästa steg var att beställa plasticard, 5 st 1,5mm skivor och 5 st 2,0 mm skivor, lite olika remsor och en klar plastskiva till fönster.
Och nu kan byggandet börja.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Blicken

Måste vara ärlig, jag har hållit på ett litet tag med byggandet, började faktiskt i oktober. Har gjort hytten nästan klar med inredning, finns lite småfix att göra.  Påbyggnaden är provbyggd i kartong "KAD" men jag har gjort början på fästet till påbyggnaden av stålplåt. Jag har också satt batterihållaren på ett väldigt okonventionelt sätt, men jag har tänkt mig kunna byta batteri utan att lägga bilen på sidan, utan det ska gå att göra genom att öppna bak på skåpet. Nu behöver jag  köpa mer plasticard innan jag kommer vidare med bygget, men vi ska också renovera badrummet i huset nu, så vi får se när det byggs vidare på brandbilen.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Ellis

Snyggt där! Fina detaljer  <tumb>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

1314

Fränt! Blir det pump med vattentank också` :)
/ Jonas
"Jag tänkte börja med bromsarna,lite lättare att flytta på 2 ton om man slipper sikta på nått billigt..."

Blicken

Ideén med vatten tank och radiostyrd vattenkanon har funnits med, men har bestämt mig att ta med det på framtida projekt. Tror det blir lite trångt med allt i skåpet eftersom all radiostyrning och elektronik ska sitta där i.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Olof

Mvh, Olof!

Blicken

Fick tag i liten mer plasticard skivor, en 2mm tjock , så det räcker till att börja påbyggnaden med, och två 1,5 mm tjocka till fram skärmar, steg och kofångare, beställde fem skivor av varje men det var restat. Och så har vi detta underbara LEGO, som funkar utmärkt till bygg jigg när det ska vara 90 grader åt alla håll samtidigt, jag har använt LEGO jiggar till många modellbyggen tidigare, speciellt flygplan när vingarna limmas på plats. Bygget fortskrider i mån av tid,
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Blicken

Badrumsrenovering, sena kvällar och gräsänkling senaste veckan, en del byggande har det blivit.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

tobbe

jag tror detta kommer att bli kanon!!!du har bra hand med plasten <fight>
Scania t-Rod
actros gigaspace
Lieberr 944
torped scania t730

Blicken

Har pillat med lysen och filat lite. Köpte en plastglas skiva på biltema, 6mm tjock till en liten hylla till något helt annat, men det vart lite spill över och efter mycket funderande kom jag på hur jag skulle lösa hörnljusen. Jag orkar inte sitta och mäta och skala om lampor och lysen så jag jämförde med 1/24 modellen och gjorde det som såg bra ut med ögonmåttet. Jag menar, hur många har en gammal scania bakom garaget som man kan gå och mäta på, inte jag iallafall. Jag förbereder allt för att passa MFUn med hål för dioder. Och som de flesta vet så har MFUn fem tak lampor, men denna här scanian kommer bara ha två som oirginalet, men man kan ju alltid sätta dom som sidomarkerings ljus också, får se helt enkelt. Det kommer definitivt bli fyra blå saftblandare, två fram på taket och två bak på skåpet som förebilden hade, två blinkande blåljus på fronten och i baken, och så måste jag fixa sirenljud på nått sätt med, men det blir längre fram det.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Olof

Mvh, Olof!

Blicken

Blir mycket små pill med detaljer, så det känns inte som det går lika fort framåt, men det gör det. Fotsteg, handtag på dörrar och fronten, lysen och kofångare på plats. Ska göra torkare, backspeglar solvisir, och lite annat.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Ellis

Citat från: Blicken skrivet 21 februari 2016 kl. 23:40:04
...Jag menar, hur många har en gammal scania bakom garaget som man kan gå och mäta på, inte jag iallafall.

Jag har tillgång till en gammal brandbil Scania 93 (tror jag att det är) om du vill se nåt speciellt, vet inte vad som skiljer 92:an från 93:an dock.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Blicken

Citat från: Ellis skrivet 18 april 2016 kl. 15:21:57
Jag har tillgång till en gammal brandbil Scania 93 (tror jag att det är) om du vill se nåt speciellt, vet inte vad som skiljer 92:an från 93:an dock.
Ingen skillnad på utsidan, kanske andra backspeglar. Där emot är det större skillnader på T och stora R (tex 142 och 143) hytterna beroende på vilka tillval bilen är utrustad med, tex Streamline.
Den största skillnaden på alla 2 serie jämfört med 3 serien är instrumentpanelen och interiör.
Den sida av en brandbil jag sällan sett är ovanifrån, så sällan att jag inte kommer ihåg om det är två eller en taklucka, hur plåtpressningarna ser ut osv, och hitta bilder på google är omöjligt. Finns mängder med bilder på hytter, skåp, inredningar, men ingen bild ovanifrån. Jag gissade och gjorde en taklucka och två pressveck, men det skulle vara kul och se hur "fel/rätt" jag gissade. Dessutom så har bygget hamnat åt sidan, mycket att styra upp i trädgården denna tid på året och lite annat att hålla på med, men bygga vidare ska jag, blir ju vinter efter sommaren igen.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Ellis

Citat från: Blicken skrivet 18 april 2016 kl. 19:34:29
Ingen skillnad på utsidan, kanske andra backspeglar. Där emot är det större skillnader på T och stora R (tex 142 och 143) hytterna beroende på vilka tillval bilen är utrustad med, tex Streamline.
Den största skillnaden på alla 2 serie jämfört med 3 serien är instrumentpanelen och interiör.
Den sida av en brandbil jag sällan sett är ovanifrån, så sällan att jag inte kommer ihåg om det är två eller en taklucka, hur plåtpressningarna ser ut osv, och hitta bilder på google är omöjligt. Finns mängder med bilder på hytter, skåp, inredningar, men ingen bild ovanifrån. Jag gissade och gjorde en taklucka och två pressveck, men det skulle vara kul och se hur "fel/rätt" jag gissade. Dessutom så har bygget hamnat åt sidan, mycket att styra upp i trädgården denna tid på året och lite annat att hålla på med, men bygga vidare ska jag, blir ju vinter efter sommaren igen.

OK, ordnar en takbild i veckan  <tumb>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare