Flytläge

Startat av swerecon, 17 januari 2016 kl. 19:12:08

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

swerecon

Tänkte försöka mig på att få till flytläge på maskinen, dock osäker på om det lyckas. Eftersom oljepumpen går hela tiden för att kunna styra maskinen krävs en extra ventil som inte påverkas av oljedlödet.

Min tänkta lösning är följande: Ett T sätts på slangen innan ordinarie ventil som annars ger tryck åt lyften. Den extra slangen kopplas in via en ny ventil som därefter går direkt till tank. På det sättet borde jag kunna styra om jag vill kunna bygga tryck för att lyfta (ventilen stängd) eller låta den vara tryckfri och utan motstånd (flytläge).
Sen återstår det att se om egenvikten är tillräcklig samt att oljan returnerar tillräckligt snabbt.

Vad tror ni om det? Kanske behövs göras likadant på andra sidan så det är tryckfritt på både lyft/sänk?
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

SWE IROC

Va precis vad och hur jag tänkte göra förut innan jag konstaterade att det inte finns plats för mer prylar i min lilla lastmaskin, borde funka men det enklaste sättet att kolla det är väl att bara koppla bort ena slangen till lyftkolvarna och känna hur följsamt det blir.

Kul att höra utvärdering framöver.  <tumb>
Mvh // John

swerecon

Kul projekt tror jag :). Skall börja med att testa med ventilen öppen och pumpen avstängd, då kan man få en aning om hur det kan bli. Kommer dock inte påbörja det ännu, håller på att slutföra hobbyrummet med lister och inredning.

Återkommer självklart med resultat
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

SWE IROC

Vet inte om det blir samma att öppna ventilen med pumpen avstängd då dels oljan ska gå tillbaks genom den avstängda pumpen samt så öppnar väl ventilen returen för oljan samtidigt om du förstår vad jag menar, vet att jag flera gånger stängt av pumpen då jag parkerat och bara släppt ner skopan, trillar ner fort vad jag minns.
Mvh // John

swerecon

Sant som du säger, oljan skall ju tillbaka gdnom pumpen också. Borde fungera med den lösningen som vi tänkt med retur direkt till tank istället.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490