Metso Lokotrack LT120, Stenkross.

Startat av G-Crawler, 2 januari 2016 kl. 22:55:43

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

G-Crawler

Tänkte lägga ut lite bilder på mitt senaste projekt, började med detta för typ ett halvår sen, har jobbat lite till och från med detta sen dess.
Det ska i slutändan bli ett mobilt krossverk, jag har utgått ifrån ett Metso LT120, kommer följa orginalet i stora drag men vissa delar kommer jag förenkla lite om så behövs.

Det blir i samma skala som min grävare 1:12, jag har tänkt att köra på i den skalan då jag tycker det blir lite mer på riktigt då grejerna faktiskt kan utföra lite mer tunga jobb om man säger så, dock så är det ju lite trist att det inte passar lika bra med lastbilarna och den mer standardiserade skalan 1:14.

Jag har gjort mycket förarbete, ritningar och googlande innan jag började då jag inte visste hur allt fungerade och om jag ens kunde klara av det med mina verktyg och kunskap men jag ville så gärna bygga en kross så jag gav mig f*n på att få ihop själva hjärtat i ett krossverk, alltså själva krossen.

Började med att försöka förstå mig på hur jag skulle svarva den exentriska axeln, då den ska vara just exentrisk så lär man få axeln uppsatt i svarven offset alltså.
Då jag inte har en 4 backs chuck så fick jag annvända en distans på en av backarna och jag testade mig fram innan jag fick reda på hur tjock distans jag skulle ha för att få rätt dimension på den raka delen på axeln, och på den exentriska.

Jag har ritat en del delar i Solidworks och har även en grov skiss på hur den kommer se ut, allt är inte med på den än så länge men det kommer.

Så långt som jag kommit nu så har jag precis fått krossen att krossa som jag vill, jag fick först vänta rätt länge på att få krossplattorna frästa och nu på slutet har det mest vart test med olika vinklar på krossplattorna, och öppningen där det krossade materialet kommer ut.
Jag kan ställa öppningen mellan plattorna, som den är nu så är det ca 9mm i botten och upptill 45mm, verkar fungera bra med dom måtten.

Motorn är en Turnigy 5065-236kv outrunner, kör den på ett 3-cell lipo.
Sen 2 kuggremhjul, ett 36t och ett på 12t och på andra sidan ett svänghjul på 120mm.

Första testet gjorde jag med lekarsten (hade då en mindre motor och mindre svänghjul), hade ingen aning vad den skulle tåla och om den ens skulle krossa, men krossa gjorde den, lekarsten gick väldigt lätt, sen ville jag självklart testa om den kunde klara vanlig sten! :)

Hämtade in lite småsten på ca 20-30mm och kastade ner, nu vart det lite kämpigare för krossen, motorn orkade inte när det vart för tungt så jag förstod att jag behövde en starkare motor och ett större svänghjul.
Den krossade nån sten men sen gick en M4 bult av som höll i stången som håller i den rörliga krossplattan! :)

Tillverkade istället en 5mm pinnbult i rostfritt,köpte en ny motor och svarvade ett större svänghjul.
Testade idag igen med lite sten och nu gick det mycket bättre, ett stopp men då hade batteriet tagit slut, så nu känns det som jag kan kalla själva krossen klar iaf, kommer säkert behöva testa den mer och under lite längre tid men nu kan jag gå vidare med bygget då jag såg detta som den svåraste delen.

Nästa steg blir att börja med matarbordet, där man lägger det som ska krossas, sen matas det ner i krossen via det vibrerande matarbordet, har köpt vibrerande motorer men är inte riktigt säker på att dom kommer palla med men det får vi se då.
Väntar på att få delarna utskurna, sen kan jag svetsa ihop det och börja montera det på chassiet. Matarbordet är ca 350x100mm och har en försikt som tar bort lite av det finare materialet 0-8mm

Nog med text, här är lite bilder och en film...

https://youtu.be/odmNU3Jhpfw

En bild på hur det ser ut i CAD just nu.


Axel och resten av delarna till den exentriska axeln. (Jag vet att öppna lager inte är optimalt, det var det som fanns just då, får köpa gummitätade om dessa ger upp.)












Och här är krossen satt ungefär där den kommer sitta i chassiet.






Lite bilder på själva krossen och "tension rod". (vet inte vad den kallas på svenska, dragstång?)










Peteruqh

/Peter

Thomsson

Asballt Kalle.
Vad har du för varvtal på axeln när du krossar?

G-Crawler

Citat från: Thomsson skrivet  3 januari 2016 kl. 10:05:50
Asballt Kalle.
Vad har du för varvtal på axeln när du krossar?

Tackar!

Du det kan jag inte säga, har inget att mäta det med, men med denna motor och 3 cell batteri så ligger jag på halvgas om man säger så, det går väl att räkna ut med motor, volt och drevning, men det orkar jag inte sätta mig in i! :)

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Olof

Mvh, Olof!

G-Crawler


Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Spirit

Det här är så jefla coolt!  <tumb> Följer tråden med spänning!! :)
V8 or bust!!

G-Crawler

Tackar!!  <tumb>

Har pillat en del över helgen då det har vart sjukt kallt, har till och med frysit i mitt varmgarage till och från!  [frezze]

Jag har börjat med transportbandet, detta har jag ingen ritning på eller nått i CAD väg att gå på, hade en plan i huvudet och har kört på det, har fått göra om en del men det är så det blir. :)

Hur som, de pinnar som sitter i mellan "chassiet" ska där också sitta rullar för bandet sen.

Om någon har tips på material till transportbandet så är det välkommet!

Jag har tänkt på innerslang till cykeldäck men har testat och det blir inte så bra, har hittat det perfekta på Ebay men har skickar såklart inte till Sverige och svarar inte på mejl!

Jag tror runt 1mm tjockt är bra, typ gummi eller liknande och ca 80-90mm brett.

Så här ser det ut nu.





cege

Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

Thomsson

Som cege är inne på,Kuntze har en 1mm tjock gummimatta på metervara.
Skulle nog passa bara man kommer på hur den ska skarvas.

Grym bandspännare <tumb>

cege

Pratade med en kollega om skarven.
Kan gå att vulka, han föreslår att man skall slipa änden snett.
Kanske lite bökigt med 1 mm men man kan ju testa.
Om man limmar så finns det risk att skarven blir hård.

// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

isak01

#13
bandett från ett löparband kan nog fungera bra. jag har sett flera på youtube använda de men det är ju där med krongligt med skarv men jag tänkte om man drar en smal sträng med super och kanske försöker sy en liten söm anars kan man använda en cykelslang till transportbandet om man hittar en med bra längd.
var har du köpt drivrämen och drivkugarna eller har du tillvärkatt det stjälv G Crawler?

Badboy