Författare Ämne: Metso Lokotrack LT120, Stenkross.  (läst 20109 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomsson

  • Sponsor
  • Lastbilar är min grej.
  • *
  • Antal inlägg: 791
SV: Metso Lokotrack LT120, Stenkross.
« Svar #30 skrivet: 6 mars 2016 kl. 11:06:03 »
Det blir ju bara bättre och bättre,sjuk ballt.
När du gör en bombering,hur mycket diffar det på rullen om man jämnför mitten med ytterkanterna?
Tack för tips med limmet.

Utloggad G-Crawler

  • Chaufför
  • ***
  • Antal inlägg: 321
SV: Metso Lokotrack LT120, Stenkross.
« Svar #31 skrivet: 6 mars 2016 kl. 20:01:13 »
Det blir ju bara bättre och bättre,sjuk ballt.
När du gör en bombering,hur mycket diffar det på rullen om man jämnför mitten med ytterkanterna?
Tack för tips med limmet.

Tackar, inga problem, bra man kan hjälpa andra! :)

Det är ca 0.5mm skillnad på sidorna och mitten.

Utloggad isak01

  • Student
  • *
  • Antal inlägg: 6
SV: Metso Lokotrack LT120, Stenkross.
« Svar #32 skrivet: 9 mars 2016 kl. 07:51:58 »
snyggt bygge det går värkligen framåt. var har du köpt motorn till transportbandet g-crawler?

Mvh Isak

Utloggad G-Crawler

  • Chaufför
  • ***
  • Antal inlägg: 321
SV: Metso Lokotrack LT120, Stenkross.
« Svar #33 skrivet: 9 mars 2016 kl. 09:02:55 »
snyggt bygge det går värkligen framåt. var har du köpt motorn till transportbandet g-crawler?

Mvh Isak

Tackar!

Dom hittade jag på ebay, sökte på 12v geared motor.

Utloggad Mad Max

  • Sponsor
  • Lastbilar är min grej.
  • *
  • Antal inlägg: 835
  • Gillar STORA maskiner!!
SV: Metso Lokotrack LT120, Stenkross.
« Svar #34 skrivet: 9 mars 2016 kl. 14:39:01 »
Riktigt snyggt Kalle  <tumb> Hinner den bli klar till Vårgårda? För du kommer väl  [nyam]
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Utloggad G-Crawler

  • Chaufför
  • ***
  • Antal inlägg: 321
SV: Metso Lokotrack LT120, Stenkross.
« Svar #35 skrivet: 9 mars 2016 kl. 17:47:16 »
Riktigt snyggt Kalle  <tumb> Hinner den bli klar till Vårgårda? För du kommer väl  [nyam]

Tack tack!

Helt klar blir den inte tills dess, men funktionsduglig ska den vara! )

Jag hade ev. tänkt att komma på fredagen iså fall, jag har en cykeltävling ja tänkte köra samma helg, den pågår lördag och söndag i Göteborg så det vore ju perfekt att slå 2 flugor i en smäll när man ändå ska åka en bit! :)

Blir du där alla dagar?

Utloggad Mad Max

  • Sponsor
  • Lastbilar är min grej.
  • *
  • Antal inlägg: 835
  • Gillar STORA maskiner!!
SV: Metso Lokotrack LT120, Stenkross.
« Svar #36 skrivet: 9 mars 2016 kl. 19:18:58 »
Kul att du eventuellt kommer. Jag tror jag siktar på fredag och lördag, som sist  <tumb>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Utloggad G-Crawler

  • Chaufför
  • ***
  • Antal inlägg: 321
SV: Metso Lokotrack LT120, Stenkross.
« Svar #37 skrivet: 9 mars 2016 kl. 23:14:32 »
Okej! Låter bra det!  <tumb>

Utloggad G-Crawler

  • Chaufför
  • ***
  • Antal inlägg: 321
SV: Metso Lokotrack LT120, Stenkross.
« Svar #38 skrivet: 8 februari 2017 kl. 20:14:07 »
Då jag sålde det första krossverket för ett tag sen fick jag suget att börja på ett till! :)

Jag hade laserskurna delar kvar och även material att svarva axel och andra delar också, så det var lika bra att göra en till medans man minns mått m.m hyffsat. :)
Jag har dokumenterat en del av bygget på papper men inte allt, dock så har jag kompletterat detta denna gång ifall man får suget att göra fler längre fram.

Dock så kraschade min hårddisk med alla digitala ritningar på för ett tag sen, men jag ska lämna in den och se om dom kan få ut dessa åt mig.  [conf]

Det jag gjort så här långt är själva axeln med lagring. Håller på med lagerhållarna som axeln roterar på just nu.

Jag kommer göra så mycket jag kan med det material jag har, lägger fokus på själva krossen i första hand, sen får vi se vad det blir för ett slags bygge av detta, vet inte om jag ska göra ett mobilt eller ett stationärt krossverk.

Axeln innan den blir excentrisk.




Video: Uppsatt excentriskt. Då jag bara har en 3 backs chuck blir jag tvungen att sätta ett schims på en back för att sätta delen "offset" i svarven.


När axeln var klar började jag med röret där lagringen för den excentriska delen av axeln håller hus. Då min roterande dubb var för liten så fick jag svarva en adapter (mässingsdelen) som passade på respektive del.
 



Här är slutresultatet, axeln har ett slag på 4mm.



Utloggad Rille

  • Övningskör
  • *
  • Antal inlägg: 143
SV: Metso Lokotrack LT120, Stenkross.
« Svar #39 skrivet: 9 februari 2017 kl. 09:27:54 »
Sålde du den som den var, eller färdig? Tänkte mest på att man inte sett några bilder på färdigt resultat :)

Utloggad G-Crawler

  • Chaufför
  • ***
  • Antal inlägg: 321
SV: Metso Lokotrack LT120, Stenkross.
« Svar #40 skrivet: 9 februari 2017 kl. 11:37:13 »
Sålde du den som den var, eller färdig? Tänkte mest på att man inte sett några bilder på färdigt resultat :)

Jag sålde den som den var, han som köpte den har fortsatt med bygget.  <tumb>

Utloggad G-Crawler

  • Chaufför
  • ***
  • Antal inlägg: 321
SV: Metso Lokotrack LT120, Stenkross.
« Svar #41 skrivet: 12 februari 2017 kl. 16:16:32 »
Inget nytt direkt men har gjort 2 hållare för lagren längst ut.

Kommer ev. göra en ny axel i stål framöver, jag fick lite dåliga toleranser på 2 ställen på mässingsaxeln.  :(








Utloggad G-Crawler

  • Chaufför
  • ***
  • Antal inlägg: 321
SV: Metso Lokotrack LT120, Stenkross.
« Svar #42 skrivet: 18 februari 2018 kl. 17:43:13 »
Jag har börjat på en ny stenkross, den kommer bli i stort sett likadan som den förra med lite justeringar och att försöka behålla den i min ägo! :)

Det jag har gjort nu i höst/vinter är att svarva en ny axel i stål och denna gång med koniska rullager istället för vanliga kullager, det för mer hållbarhet. (Funkar troligtvis med sist nämda också)

Motorn blir denna gång en borstad nerväxlad motor, får se hur det funkar, annars byter jag motorn till en borstlös.

Krossplattorna på denna har nu den profil dom första egentligen skulle ha haft, då jag på det första paret helt missade att rita dom så profilen går i varann inte på varann.

Just nu printar jag ut skydden för kuggremshjulen och svänghjulet. Jag väntar också på att en bekant ska svarva en chuckfläns åt mig så jag får på en större chuck, då kan jag svarva svänghjulet själv också.
När det är klart så har jag en komplett krossenhet och kan sen nästa höst börja med chassie, transportband m.m.

Här är det jag gjort såhär långt.

Börjar med att centrumborra.




Märkt ut hur långt in jag ska gå.


Här har jag svarvat båda ändar och satt på lagerna.


Här sätter jag upp axeln med ett mellanlägg på en back för att få axeln att snurra exentriskt.






En sida klar.


Här har jag vänt på axeln och börjar andra sidan.


Här är den klar med de delar som tillhör.




Sen började jag med röret som håller de koniska rullagren.






Klart och provmonterat.










Sen började jag tillverka lite delar för att kunna sätta ihop röret och krossplattan.




Svetsare!! Be aware!! Jag har köpt en TIG svets och precis börjat lära mig svetsa med den, så några sexiga svetsar kan ni glömma!!
Men, jag har då fått ihop delarna och hoppas på att det kommer hålla! :)
Då röret har väldigt lite gods längst ut så kunde jag bara svetsa på mitten av röret, jag ville inte förstöra lagerpassningen med för mycket värme.










Som ni ser på de koniska lagrena så är dom öppna i ändarna, inge vidare i dammig miljö, så jag ritade upp ett skydd och printade ut för att skydda dom.




Sen hoppar vi fram lite där jag redan har monterat bakre krossplattan och även satt dit slitskydden på sidorna.







Tillverkade ett motorfäste och testmonterade motor och kuggremshjul.








Utloggad SWE IROC

  • Bromstahill Berg & Grus
  • Sponsor
  • Åkeriägare
  • *
  • Antal inlägg: 534
  • Flest leksaker när man dör vinner...
SV: Metso Lokotrack LT120, Stenkross.
« Svar #43 skrivet: 18 februari 2018 kl. 22:58:07 »
Klart intressant! Alltid kul med någon som bygger eget och inte bara köper färdiga prylar.  <tumb>
Mvh // John

 

SMF spam blocked by CleanTalk