Spektrum radio, vilka servon har ni valt till er bil?

Startat av Ukko, 28 december 2015 kl. 09:53:54

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ukko

Det finns säkert servon som är för svaga, små, stora eller "starka"..... vilka fungerar bäst till bilen med en Spektrum radio?
God fortsättning!

swerecon

Spelar ingen roll vilka servon du har med hänsyn taget till radion. Vid valet av servon skall du bestämma vilka som skall sitta vart, behöver det vara lågprofil, bör det vara metalldrev i växellådan, vad skall dom manövrera? Själv har jag ordentlig starka servon, 12-17 kg med metalldrev till styrningen beroende på att det är en bil som går med tunga lass. Växellådan kör jag vanliga Futaba standard med plast i lådan. Är det servon till hydraulikventiler bör dom ligga på minst 2,5 kg och gärna med metalldrev.

Hoppas du blev klokare.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Ukko

Tack. Jag har försökt hitta tråden där jag säkert frågade lite saker för ett par år sedan  ;)  när jag var på hugget med nyinköpet.
Dock kollade jag på andra radion då.
Det följer inte med några servon, så har du exempel på någon till växellådan. Typ standard. Om jag ser rätt, så skall det vara en "JR" instickkontakt. Så det kanske fungerar med vad som helst, bara det stämmer.
Förslag på  styrservo. Den skall sitta som standard på bilen, men modifierad enligt forum förslag för bättre styrning.
Bilen skall inte ha några andra servon, om det inte behövs mer standard.
Fartreglaget är ju digitalt, inte analogt som en gång i tiden så där behövs inget servo.

Spirit

Det jag köpte att börja med var bulkförpackade Futaba S3003 så får jag ihop bilen. Jag är helt säker på att jag kommer att vilja byta till nåt bättre för styrningen längre fram, men för det priset (119/st fick jag dem för) kan man köpa på sig ett gäng. Säkert kommer de till användning i lite olika applikationer framöver.
V8 or bust!!

Ukko

Någon som ser jätte "problem" med Spektrum eller Futaba sändare?
Dvs som skulle vara dealbreaker till det ena eller andra hållet?
Båda har väl ganska så dyra delar, original i alla fall. Andra märken finns väl till båda.
Köpet är ganska så nära nu.
De kör väl lite olika tekniker, men det är nog inget som en vanlig användare behöver sätta sig in i.
Jag kommer hålla mig till lastbilar och eventuellt mer avancerade truckar i framtiden.
Tyvärr kostar både hjullastare och grävmaskiner för mycket, även om det skulle vara grymt roligt att ha.
Så inga jätte avancerade grejer, utan mer att jag och sonen kan ha något roligt att leka med.
Antalet kanaler är dock ändå 10 eller mer. Så det blir framtidssäkert.

swerecon

Det som skiljer mellan olika servon är just kontakterna. Futaba har en liten extra kant på ena sidan för att man inte skall sätta i dom åt fel håll, den är dock enkel att skära bort. Köp det servo du vill ha oavsett märke, inga problem. Till växellådan duger det bra med Futaba S3003 standard.

Som du säger är både Spektrum och Futaba dyrare, men det är prylar som fungera. Till Spektrum fungerar mottagare av märket Orange som är vildigt billiga. Dock har jag inte hittat mottagare av det märket med mer än 9 kanaler, men till mindre avancerade modeller funkar det. Futaba vet jag inte om det finns alternativ till.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490