Stora tråden om LiPo!

Startat av Eirike93, 4 september 2012 kl. 10:33:29

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eirike93

Hej! <popcorn>

Här kommer en liten tråd med allmänna tips och lite info om LiPo-batterier! <poke>

LiPo, som är en förkortning av Lithium-ion polymer, är ett slags batteri, och det vet ni nog redan! :)
Till skillnad från dom NiMh-batterierna som det rekommenderas att sätta i lastbilen, så är dessa batterier uppbyggda av färre celler.
Den nominella spänningen per cell i ett LiPo är 3,7v. Fulladdat är det 4.2v.
Stor skillnad nummer två är; LiPo har lägre inre resistans, vilket leder till att det kan leverera mer ström, detta gör att batteriet blir svalare och du kan faktiskt märka en effektskillnad även på våra borstade motorsystem!
Tredje argumentet är att LiPo har mycket lägre självurladdning, jag hade t.ex ett LiPo som låg fulladdat i ett år, det hade fortfarande full kapacitet och spänningen hade sjunkit drygt 0,05v! :)

Alla börjar vi troligtvis med NiMh-batterier, och det är förståeligt – oftast vet man inte bättre än det som står på kartongen och efter att ha läst lite på forum så ser man vad som används mest!
Men, man ska inte vara rädd för att använda LiPo i sin lastbil, för den största anledningen som folk avråds till det är – brandrisken!
Jag förstår att man inte vill sätta en liten kärnreaktor i sin modell och vänta på härdsmälta – men det kommer inte hända om man sköter det på rätt sätt.

Grundprinciperna för att hålla ett LiPo i skick och att kunna njuta av den kraften som det kan ge är;
Ladda aldrig ur batteriet mer än att batteriet har en spänning på 3,2-3,3v per cell
Ladda aldrig batteriet med mer ström än det rekommenderade
Förvara det helst inte fulladdat och absolut inte tomt, det ska ligga på 3,7-3,8v per cell vid förvaring under längre tider
Ladda inte med mer ström än 1C
Det är inte krångligare än så!

Ett LiPo är en väl vald investering för att kunna få längre körtid och lite lättare för att kunna placera ut batterierna i sin modell!

Jag har själv upplevt ett LiPo som har blivit punkterat, och man får självklart respekt för det! Men titta inte på en video på Youtube där ett LiPo sprängs, för det dom har gjort är att dom har kortslutit det eller överladdat det!
Jag kör numera LiPo i mina ekipage, sammanlagt hade jag 2 LiPo i bilen, 1 i dollyn och 1 i släpet!

Det var en liten början, nu kommer det lite till, om du redan nu tycker att det är uteslutet med ett LiPo i din modell så är det kommande bara rappakalja! :)

När du ska ladda ditt LiPo så kan du göra det på två sätt!

Antingen sätter du din LiPo-laddare i läget "Lipo Charge" och behöver därmed bara ansluta huvudkontakten (två sladdar till en kontakt) till laddaren, du kan välja att ansluta balanseringskontakten också – då balanserar den cellerna lite under laddningen.

Eller, så sätter du laddaren på "Lipo Balance" och då måste du ansluta både huvudkontakten och balanseringskontakten till laddaren. Nu kommer den balansera och ladda tills alla celler har samma spänning.

Okej, men vad ska jag välja för spänning/ström då?

Jo, batteriet har en kapacitet, det kan variera från 5 mAh till 10 000 mAh, det är alltså milliAmpere-timmar, och det är hur mycket ström som finns lagrat i batteriet.
Jämförelse är hur stor bränsletank du har i din 1:1 lastbil/bil, ju större tank – ju längre kan du köra.
När du ska ladda blir det då tvärtom, hur mycket du ska ladda batteriet med!
1C är den rekommenderade formeln för laddning av LiPo, den innebär;
Ta batteriets Ah (vilket är mAh/1000) och multiplicera med 1...och du får den rekommenderade laddströmmen; t.ex 3000mAh batteri ska laddas med 3A för längsta livslängd, det tar då ungefär en timme att ladda batteriet.
Du kan ladda med mer än 1C på vissa batterier, det brukar stå på baksidan vad max är – men oavsett så förkortas livslängden per automatik!
Bemärk, att ladda ett LiPo med mindre ström är inga problem, det tar bara längre tid

Spänningen då?
Jo, varje batteri har ju 3,7v i nominell spänning per cell, på laddaren kommer det stå;
3,7v för 1s
7,4 för 2s
11,1 för 3s
Osv...

Så ska du ladda ett lipo som har specifikationerna; 2s, 6400 mAh, så betyder det att du ska ladda det med laddaren inställd på;
2s (7,4v)
6,4A

Du kan nu både förvara och ladda ditt lipo, men vilket lipo var det jag skulle välja till min modell då?
Jo, 2s LiPo är detsamma som 7,4v, vilket är motsvarande batteri till ett 6-cells 7,2v NiMh!
3s LiPo är detsamma som ett standard 12v batteri skulle man kunna säga, bara snäppet lägre spänning. Vissa hävdar att 4s funkar, men det har lite för hög spänning för att jag skulle kunna rekommendera det.
Tumregler;
Fungerar 6-cells NiMh så fungerar 2s lipo
Fungerar ett 12v batteri så fungerar 3s lipo

Du kan aldrig ha för mycket Ah på ditt batteri, ju mer Ah – ju mer kan du köra (precis som med mer bränsle i tanken på din 1:1 bil)! Men, du kan däremot ha för lite!
Varför?
Jo, såhär är det;
Det som talar om för dig hur mycket ström du kan dra ur ditt batteri är Ah kopplat till hur många "C" ditt batteri har i urladdning (Discharge rate). Det finns både C för kontinuerligt och korta stunder (cont. och peak på det nationella språket engelska).
Det är precis som att räkna laddström, men vid urladdning är det generellt sett betydligt högre siffra på urladdnings-"C".
Så, säg 6,4Ah, 30C kontinuerligt och 40C korta stunder.
6,4 * 30 = 192A kontinuerligt
6,4 * 40 = 256A under korta stunder

Kontentan;
Ett batteri med 0,1Ah och 30C kan inte ge mer än 3A kontinuerligt
Ett batteri med 5Ah och 1C kan inte ge ut mer än 5A kontinuerligt
Dom hänger ihop, stirra er inte blinda på en av faktorerna!

För att du ska kunna köra med batteriet i modellen så krävs inget speciellt, det som är kruxet är att du inte ska tömma batteriet så cellerna kommer under 3,2-3,3v. Det gör du genom att antingen installera en lipo-varnare (skriker som en stucken gris, tills du kommer och stänger av modellen, när spänningen är under 3,3v) eller en lipo-cutoff (klipper strömmen till ESC och du kan inte köra mer innan du bytt batteri, finns inbyggt i t.ex S20 och M20+).

För att avsluta det hela så vill jag nämna en återförsäljare av LiPo som man kan titta lite extra på och en som man helst ska hålla sig borta ifrån! Sen också nämna hur man ska kassera detta <popcorn>

Hobbyking.com säljer batterier under sitt egna märke; Turnigy, bra batterier till bra priser! Dom säljer även Flightmax som gör bra batterier, finns i många praktiska storlekar också!

Den du helst ska undvika tills du inte har nåt annat att välja på – eventuellt får batterierna gratis, är Maxamps. Dessa batterier är överprisade och specifikationerna stämmer inte för fem röda ören!

Är ditt LiPo svullet, håller det inte spänningen, är det en cell som är död?
Då ska du kassera detta, kör aldrig med ett LiPo som du inte anser vara 100% friskt!
Går man till återvinningscentralen så vet dom inte ens hur man hanterar ett så stort LiPo <poke>

Så, om man ska kassera ett LiPo så bör man göra såhär;
Ladda ur batteriet, antingen med laddare eller i modellen (helst laddare)
Lägg batteriet i saltvatten i ett dygn, då kortsluts cellerna helt och det är sen helt ofarligt!
Släng tillsammans med hushållsavfallet <beer>

Jag har inte tagit upp något om laddare, för det finns det så många olika sorter av, alla inställningar som nämnts ovan för laddare är oftast standard, kan skilja lite mellan laddare och laddare.
Glöm heller inte att ladda och förvara dina LiPo i en säkerhetspåse, det är ifall olyckan skulle vara framme! :)

Jag har försökt hålla det kortfattat, ni ser ju hur bra det gick :)
Ställ frågor nedan, lägger till info som tillkommer under tiden! <tumb>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Olof

Mvh, Olof!

swerecon

Mycket bra Erik. Skönt att du tog dig tiden och förklarade varför man skall ha LiPo och få mänskligheten vidare in i 2000-talet <tumb>
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Gunnar

Men första raden under "Tumregler" måste väl vara fel?! Det ska väl vara ... ett 6-cells NiMh så funkar ett 2-cells Lipo. Bör ändras! ;)
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Eirike93

Citat från: Olof skrivet  4 september 2012 kl. 10:48:20
Kanon detta, klistra!  <hands>

<happy>

Citat från: swerecon skrivet  4 september 2012 kl. 10:52:31
Mycket bra Erik. Skönt att du tog dig tiden och förklarade varför man skall ha LiPo och få mänskligheten vidare in i 2000-talet <tumb>

Tack, ja det behövdes tror jag <megamad> <happy>

Citat från: Gunnar skrivet  4 september 2012 kl. 11:00:58
Men första raden under "Tumregler" måste väl vara fel?! Det ska väl vara ... ett 6-cells NiMh så funkar ett 2-cells Lipo. Bör ändras! ;)

Fixat, blev alldeles för mycket 6-cells och 2s, och 3s, och 5s, och C och...ja, lite rörigt var det ett tag innan det blev hyfsat ordnat lol
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Hajen

Vad säger ni om laddpåsar? Jag använder det alltid till mina bilar!

Eirike93

Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Olof

Jag har slarvat men kör oftast påse  :)
Mvh, Olof!

Eirike93

Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

swerecon

Jag kör aldrig påse. Dagens LiPo är betydligt säkrare än dom var från början. Vi har även försökt provocera fram brand genom kortslutning osv men det är nästan omöjligt att få dom att brinna. OBS: Testet har bara genomförts på FlightPower accar. OBS

Det jag gillar med LiPo är betydligt bättre kräm över längre tid samt betydligt snabbare laddningstider. Vissa kan laddas med upp till 5C.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Eirike93

Citat från: swerecon skrivet  4 september 2012 kl. 13:32:13
Jag kör aldrig påse. Dagens LiPo är betydligt säkrare än dom var från början. Vi har även försökt provocera fram brand genom kortslutning osv men det är nästan omöjligt att få dom att brinna. OBS: Testet har bara genomförts på FlightPower accar. OBS

Det jag gillar med LiPo är betydligt bättre kräm över längre tid samt betydligt snabbare laddningstider. Vissa kan laddas med upp till 5C.
Jag håller med, men har själv råkat ut för ett HC-ack som delade på sig ordentligt, drog för mycket ström, men jag tar inte risken:)
Om det händer nåt så händer det mycket <poke>

Men, klart det är säkrare än vad folk gör det till! :)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

SWE IROC

Mycket bra tråd.  :)

Jag är själv stor Lipo fan och tycker bara det är fördelar om man hanterar dem rätt.

Ett jätteplus är att självurladdningen är i stort sett obefintlig vilket gör att man ställa undan sin modell tex två veckor och bara ta fram den och köra, så är det ju inte riktigt med vanliga accar.   <bounce>

Man tillägga att om ett lipo börjar "svullna" vilket dom kan göra om dom blivit överbelastade / skadade på något sätt eller bete sig underligt så är det bara att kassera det på än gång.

Ett skadat batteriet, ladda ur det antingen genom att köra slut på det i modellen eller med en avsedd laddare som även kan ladda ur det, lämna in det för återvinning. Var noga med att isolera alla kabeländar så att batteriet inte kan kortslutas.

Mvh // John
Mvh // John

MrLinds

Bra jobbat Eirike jag klistrar tråden.

Eirike93

Citat från: SWE IROC skrivet  4 september 2012 kl. 18:55:10
Mycket bra tråd.  :)

Jag är själv stor Lipo fan och tycker bara det är fördelar om man hanterar dem rätt.

Ett jätteplus är att självurladdningen är i stort sett obefintlig vilket gör att man ställa undan sin modell tex två veckor och bara ta fram den och köra, så är det ju inte riktigt med vanliga accar.   <bounce>

Man tillägga att om ett lipo börjar "svullna" vilket dom kan göra om dom blivit överbelastade / skadade på något sätt eller bete sig underligt så är det bara att kassera det på än gång.

Ett skadat batteriet, ladda ur det antingen genom att köra slut på det i modellen eller med en avsedd laddare som även kan ladda ur det, lämna in det för återvinning. Var noga med att isolera alla kabeländar så att batteriet inte kan kortslutas.

Mvh // John

Lägger till det med urladdning! :)

Ang. återvinna batteri - det där är ganska luddigt!
Går man till återvinningscentralen så vet dom inte ens hur man hanterar ett så stort LiPo <poke>
Så, om man ska kassera ett LiPo så bör man göra såhär;
Ladda ur batteriet, antingen med laddare eller i modellen (helst laddare)
Lägg batteriet i saltvatten i ett dygn, då kortsluts cellerna helt och det är sen helt ofarligt!
Släng med hushållsavfallet <beer>

Uppdaterar med det <popcorn>

Citat från: Ampen skrivet  5 september 2012 kl. 21:29:22
Bra jobbat Eirike jag klistrar tråden.

Tack <happy>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer