Styrning

Startat av Nypan R620, 25 oktober 2015 kl. 17:38:57

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nypan R620

A ha , låg lite före , trodde de va igår dom öppnade Håkan <hands> Min skoltyska är jue inge bra,men tackar för info om  Cti 's hemsida Thomsson.



Peter

oeland

Tja.  Osäker på om det funkar men kan du inte bara vända kabeln till servot? Om allt annat funkar åt rätt håll bör detta lösa probemet.
Vill minnas att jag alltid gjorde så innan de skårade kablarna kom. Annars kan du väl bara peta ur stiften ur svarta plastbiten och byta plats på plus och minus på kabeln?
Ngn annan får gärna hålla med mig innan du börjar experimentera :-)

Gunnar

Nej!!! Skifta inte plus och minus! På alla standardanläggningar är mittstiftet plus och ena sidostiftet minus och det andra sidostiftet är signalen. Om du skiftar plus och minus så tar säkert mottagaren skada... går eventuellt sönder.
Hela systemet är byggt så att (rätta mig någon om jag har fel) inget ska gå sönder om man vänder servokontakten fel men det är INTE samma sak som att skifta plus och minus. Vänder man kontakten fel så är plus fortfarande i mitten men inget fungerar... men det går heller inte sönder.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

oeland

Citat från: Gunnar skrivet  2 november 2015 kl. 17:20:19
Nej!!! Skifta inte plus och minus! På alla standardanläggningar är mittstiftet plus och ena sidostiftet minus och det andra sidostiftet är signalen. Om du skiftar plus och minus så tar säkert mottagaren skada... går eventuellt sönder.
Hela systemet är byggt så att (rätta mig någon om jag har fel) inget ska gå sönder om man vänder servokontakten fel men det är INTE samma sak som att skifta plus och minus. Vänder man kontakten fel så är plus fortfarande i mitten men inget fungerar... men det går heller inte sönder.


Tack Gunnar! nu slipper jag kanske bli skyldig ett servo :) Men vända på kontakten bör ju som sagt kunna funka iaf.

Gunnar

Det är ingen idé att vända kontakten. Servo går inte alls då, men som sagt det går inte sönder. OM det verkligen inte går att programmera reversering eller ändra något i anläggningen (inte koppla om något, för det ska inte behövas om det ens är möjligt) så TROR jag det finns små kretsar som man bara kopplar med servokontakter mellan mottagare och servo för att reversera funktionen. Alltså något motsvarande "servoslow" som saktar ner hastigheten på servot.

Jo det finns... förstås... googla "servo reverse-module" så ser du. Säkert finns det att få tag i från nån svensk handlare oxå!  <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

oeland

Citat från: Gunnar skrivet  3 november 2015 kl. 09:57:54
Det är ingen idé att vända kontakten. Servo går inte alls då

Du har så rätt så.. Jag skyller på sömnbrist och skäms lite :(