Styrning

Startat av Nypan R620, 25 oktober 2015 kl. 17:38:57

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nypan R620

HJÄLP!!!!!!!

Efter genomgången av installation med radio för att lära den dom grundläggande sakerna, så upptäckte jag att min styrning är helt åt fel håll
.
Spaken förs åt höger....bilen svänger åt vänster och som ni kanske förstår,så blir det åt andra hållet när spaken förs åt vänster,bilen svänger höger.

Vad har jag gjort för fel  <poke> :(

swerecon

Gå in i menyn på radion och reversera kanalen. Vet dock inte vad menyn heter på din radio men kan tänka mig något liknande servo setup.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Nypan R620

Jag har bara en sådan här radio. Och där finns ingen meny direkt. Måste nog införskaffa mig en annan radio

swerecon

Hmmm, ok, förstår problemet. Inte direkt att rekommendera en sån radio till den här typen av RC prylar tyvärr.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Nypan R620

Förstår det  ???
Kan du rekomendera en bra radio till mig

Råddeby

Har för mej de finns knappar på baksidan att ändra rikting med
MVH Micke

MAN tippbil, Scania T164 lasväxlare

Nypan R620

Har varit där å tryck eller fört dom åt sidan,då svänger den som den skall.M en det roliga är,då ändras blinkers och blinkar åt fel håll istället [conf] Men det är väl en smal sak att ändra på kablarna istället



Peter

swerecon

Att välja radio är inte helt lätt, finns ju massor av faktorer beroende på person. Själv kör jag med Spektrums sändare, har både en DX10 och en DX18. DX10 valde jag för att ha främst till banddrivna fordon pga radions layout med sliders på framsidan, tryckknappar i spakarna samt mölighet till 16 fria mixar och hyfsat med kanaler. DX18 använder jag främst till lastbilar där det behövs många funktioner och samtidigt möjlighet till 16 fria mixar. Allt är en smaksak och ekonomisk fråga, jag har väl gått "half way in" och är nöjd för mina behov.

Men ett allmänt råd är att du skaffar en computer radio med display och så många kanaler som möjligt. Kolla även priserna på mottagare, vissa märken är sjukt dyra. Till Spektrum kan man använda Orange mottagare som finns med upp till 6 kanaler vad jag hittat, sen blir det Spektrums egna.

Hoppas det klarnade något.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Nypan R620

Tack
Skall kolla vart dom finns att köpa,och va priserna ligger på. Den radion jag har idag, blir jag tokig på  [shock]
Skulle behöva bättre manual på sakerna också.Där man ser vilken knapp/switch går till kanalerna,utöver dom man man andvänder när man kör modellen.
Håller på att bygga om servona , så att dom kommer att ligga framför framaxeln istället.

Mvh
Peter


swerecon

Absolut, 9 kanaler klarar du dig på en liten stund. Är det så att du behöver enkla on/off funktioner kan du alltid skaffa CTI pS4o och pS4u, dom funkar åt varsitt håll på en trelägesbrytare och ger 4+4 funktionsstyrningar till på det sättet, dock behövs en Y-kabel för att köra båda till samma kanal på mottagaren då. Funkar självklart med bara ena modulen också för 4 kanaler på en tvåläges.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Nypan R620

Tack Bengt !
Nu har jag lite att gå på :)
Tack för att ni/du tar er tid att svara på mina frågor, då man e helt okunnig på detta område. Var kan man införskaffa sig dessa ps4 . Hittade ps4u och ps4o på rc teknik i Norge,men dom verkar inte vilja sälja till grannlandet Sverige :( . Och slutligen till er alla som var på Hobby mässan i Älvsjö, hoppas ni har/ hade det trevligt, själv kunde jag inte närvara och träffa er, men de kommer säkerligen fler tillfällen.


Mvh
Petetr


Thomsson

Här har du från CTIs egen sida,dom har ju lite annat också.
http://www.cti-modellbau.de/

e21242

Bara så att du vet så öppnar det imorgon kl 10 och stänger kl 18 på lördagen. Söndagen så är det öppet 10-17 om du nu får lite tid över.

Mvh
Håkan E Stockholm RC Trucks


Citat från: Nypan R620 skrivet 30 oktober 2015 kl. 07:39:00
Tack Bengt !
Nu har jag lite att gå på :)
Tack för att ni/du tar er tid att svara på mina frågor, då man e helt okunnig på detta område. Var kan man införskaffa sig dessa ps4 . Hittade ps4u och ps4o på rc teknik i Norge,men dom verkar inte vilja sälja till grannlandet Sverige :( . Och slutligen till er alla som var på Hobby mässan i Älvsjö, hoppas ni har/ hade det trevligt, själv kunde jag inte närvara och träffa er, men de kommer säkerligen fler tillfällen.


Mvh
Petetr