Diskharv ver2.

Startat av Thomsson, 28 augusti 2015 kl. 21:07:28

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thomsson

En fetare diskharv är på gång.
Ramen mäter 10x30,5cm och är i 10x20mm mässing .
Diskarna är på 50mm.
Totalen är 48cm lång,25cmbred.
Det blir bra tyngd i bitarna i och med den solida mässingramen <tumb>
Justerbart drag i både höjd och sidled.
Som landningsställ ska jag prova Firgelli actuators,funkar inte det så blir det gängstång.

Det jag har sneglat på inför bygget är Big G deep plow disc 1700/1800.



Mad Max

#1
Riktigt snyggt  <tumb> som vanligt.  :)
Är det homogen mässing? Om, så skulle jag gärna vilja veta hur du löder. Jag tycker det är lite svårare att löda tjocka mässingsbitar då det krävs mer, längre med värme innan silverlodet "rinner" ut.
Oftast så hinner flussmedlet dunsta av värmen innan det blir tillräckligt varmt så att det "rinner" ut.
Är du med på hur jag menar?  :)
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Thomsson

Tack Max,

Det är homogen mässing och man fick värma på riktigt bra innan det blev varmt nog.
Jag har aldrig lött något så värmekrävande förut men det funkar med en brännare
som jag använt under många år.
Inga problem med flussmedlet, det var bara att värma på.

Till ramen har jag använt ett lod och fluss som finns på Classe,det har högre smältpunkt
än det lod jag använder till "småprylar" ,vilket är bra om man ska löda på grejor i närheten av
sånt man redan lött på  tex ramen.(Är du med,svårt att förklara...)

Brännare,finns på Hornbacher.
Bara att köpa nya tuber,kostar typ billigt.


Lod och fluss,Classe O.
Jag tror det var Gunnar som rekomenderade detta i nån tråd.
Studsa gärna in Gunnar,jag kan ha fel.
Innehåller lite silver,vilket är bra för hållfastheten.
Betydligt högre smältpunkt än vanligt komponentlod.
Jag löder "bärande" konstruktioner med detta.


Komponentlod,finns på Elfa.
Funkar perfekt till både komponenter och mässing.



Thomsson

Tillägg:
Småpinaler löder jag med 150W lödkolv.
Ska du löda mässing med komponentlodet( Stannol eller annat märke) så bör/måste man ha lödvatten.

Lödvatten,Bauhaus.

Mad Max

Snyggt! Tack för svar. Är med dig på vad du menar.   <tumb>
Jag har samma silverlod och flussmedel som du visar. Har funkat kanon hittills men när jag ska löda ihop chassit på dozern "3mm" mässing så gick det inte som jag tänkt mig. Jag tror att jag behöver rikta lågan lite ifrån själva området som ska lödas, att man typ förvärmer runt området som ska lödas. Att man inte börjar exakt där flussmedlet är. Tror och hoppas det ska hjälpa.
Däremot så kör jag med Dremels gasbrännare. Ska kolla den brännaren du har mot den jag har och jämföra max temp. Kanske det som är problemet, behöver högra värme.
Tack för info Thomson. Ska inte sväva iväg i din byggtråd  <tumb>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Thomsson

#5
Inga problem,drog väl iväg lite eftersom jag själv jävlats med diverse lödstrul.

Exakt,värm inte mitt på lödstället,låt det ta sin tid och värm från "sidan".
Direkt låga verkar sota ner och göra lödpunkten oren(Ingen vetenskap här,bara trialand error)

Vet inte hur stor Dremels brännare är men min är 16mm i öppningen.

Som jag ser det är det två faktorer som gör en lyckad lödning.
Renhet:slipa tokrent och använd fluss eller lödvatten.
Värme:Rejäl kolv alt brännare(Bättre med för mycket än för lite) <tumb>

Thomsson

Visa bild på brännarn Max,jag tror jag vet vad du har för en och den kan vara för liten!

Mad Max

Tack för fina råd Thomson. Skickar upp en bild på brännaren.
Misstänker att jag behöver investera i en liten större brännare som klara den tjocka mässingen.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Gunnar

Eftersom Thomsson bad om kommentar...

Det vi använder och som innehåller 1-3% silver är INTE silverlod utan tennlod, men silvret gör lodet starkare och mer lättflutet. Det är fortfarande s.k. mjuklod med smältpunkt under cirka 300gr. Det man normalt kallar silverlod är ett hårdlod med smältpunkt över cirka 600gr och med mycket högre halt av silver och också mycket högre hållfasthet, och inte minst, mycket högre pris. (Det är svårt att få hårdlodet att flyta ut snyggt tycker jag, mkt lättare med tennlodet)

Det om det... och sedan metoden att löda: Jag lödde igår ihop min lyftarm till lastaren igen, efter att ha gjort nytt "centralrör". Det jag ofta gör är att "häfta" med hårdlod dels för styrkan och dels för att det ska sitta ihop när jag tennlöder.
Jag har jag värmt med varmluftspistol, gasolbrännare eller t.o.m. acetylenbrännare (vanlig gassvets med litet munstycke). När det är varmt har jag penslat på lödvatten och sedan lod. Men igår testade jag att pensla på lödvattnet medan detaljerna var kalla och värmde sedan tills lödvattnet kokade bort och ytterligare tills lodet smälte vid lätt beröring. Detta tyckte jag fungerade ännu bättre, förmodligen för att då kryper lödvattnet in i fogen så det blir "rent" även där. Om man penslar på varmt material så kokar det bara bort och rent blir det bara utanpå s.a.s. Materialet ska vara tillräckligt varmt men inte mycket över lodets smältpunkt... som Thomsson säger: låt det ta tid att värma så det blir jämnt varmt och värm inte själva lödstället utan runt omkring.
Jag ser att Thomsson använder 2mm tråd men jag tycker det går mycket bättre med 0,8-1mm tråd för det blir lätt alldeles för mycket tenn annars. Lite arbete med en liten fil behövs dock ibland för att det ska bli jämnt och fint. Var noga med att tvätta bort alla rester av lödvattnet efter lödningen, speciellt om det är järn du lött för annars rostar det som fan. Jag stålborstar i varmvatten och torkar ordentligt med varmluft eller på ett värmeelement.

Sist och slutligen... det är alltid roligt att se vad du och andra knåpar ihop <tumb> <tumb> <tumb> m.h.a. fantasi osv medan jag behöver en "riktig" förebild, yrkesskada antar jag :)
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Thomsson

Jag visste att du hade järnkoll Gunnar,tackar för utlägget. <tumb>

Max-Jo,det känns som din brännare är för liten.

Upptäckte häromdagen att Classes lödtenn bara funkar med flussmedlet som följer med kitet.
Det gick inte alls att t ex köra Classes lödtenn och lödvatten.

Thomsson

Fått lite gjort eftersom jag fick hem ett par Firgelli actuators.
Det är alltså elkolvar som styr höj och sänk av harven.
Det blev rätt med både fart och slagläng så jag kör på det här.

Fick även till den manuella veven som styr höjden på draget och alltså hur djupt den
främre diskraddan går.


Thomsson

Jag kom på en bra ide-tror jag.
Tillverkade "hydraulrör" och i dom drar jag kablarna som ska styra
mina elkolvar.
Fick även till lite kabelhållare.

Thomsson

Då var det klart för testkörning,
Den gröna färgen är mörkare i verkligheten,RAL 6002 är det.

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

rcmicke