Liebherr 736 dozer. (Från scratch)

Startat av Mad Max, 25 augusti 2015 kl. 22:02:25

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

vicke rc r620

Väldigt bra jobbat Kristoffer!!  Blir kul och se när den blir klar <tumb>

Mad Max

Nu börjar underredet ta form. Ena sidan är på plats. Ska stagas upp ytterligare med ett par profiler. Men så här långt så känns det faktiskt mer stabilt än tänkt, vilket är positivt :-)
Andra sidan är strax klar. Lite små-lir innan jag mäter ut och borrar hålen för fästena.
Skickar upp ett par bilder på veckans arbete.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Mad Max

Idag kom lite skruv och gängtappar som jag har beställt ifrån Knupfer. Snabb och bra leverans och även bra priser. Dem kan jag rekommendera då de även har ett fint sortiment.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Idag fick jag ett paket med posten. Bla så var det två stycken motorer 12V 1:100 samt kugghjul, 4 st 45 graders.
Ganska så fort så såg jag att hålen som var förborrade på kugghjulen var för små. Efter att pelarborren fick jobba lite så blev det nya hål, nu 6mm i diameter. Blev även att jag var tvungen att borra ett hål för att kunna låsa kugghjulet på motorns drivaxel, då det saknades helt. Borrade ett 2,5mm hål och snurrade i en m3 gängtapp. Nu har jag ett bra fäste som låser kugghjulet på motorns drivaxel.
Samma sak ska göras på de kugghjul som ska sitta på den axel som sitter ihop med det drivhjul som driver larvbanden. Skillnaden blir att jag måste borra upp det hålet till 12mm då den drivaxel är just 12mm.
Först måste jag bara inhandla mig ett bra 12 mm borr.

Fortsättning följer..........
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Dax att väcka liv i denna tråden. Har inte gjort så mycket sen sist men nu har jag kommit igång igen.
För ett par veckor sedan så införskaffade jag mig en liten fräs, Proxxon MF70. Den kommer att komma till stor hjälp under detta bygge. Riktigt nöjd med maskinen då den fungerar perfekt till just hobbytillverkning.

Ikväll så har jag fräst ut för motorfästena i en aluminiumplåt. Detta ska bli bottenplattan för drivningen. Motorfästena ska sitta i den ner-frästa delen. Tanken är att få allt så stabilt som möjligt. Det återstår lite fräsning i hörnens vinklar. Ska köra dem mer kantiga med en 1mm fräs. Då kommer motorfästena kloss an mot kanten.
Lägger upp ett par bilder på kvällens resultat.
Fortsättning följer..........
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Mad Max

Då kommer det lite uppdatering på helgens aktivitet. Efter att ha testkört min Proxxon MF 70 så är jag riktigt nöjd och det öppnar sig nya möjligheter med en fräs till detta bygge.
Med det så har jag valt att bygga om underredet pga att jag vill ha bandspännare. Efter lite ritande och mätande så körde jag igång.
Behöver dock köpa längre bultar innan jag kan spänna fjädern och se om det fungerar. Tanken är att bultens huvud ska trycka direkt mot framhjulet, lagom hårt. Bör fungera om inte trycket är för hårt.
Sen börjar även motorrummet bli klart. Motorer är på plats och kugghjulen synkade. Nu återstår bara att få dit bottenplattan mot själva underredet.
Har börjar fräsa ur fästen men inte riktigt klar än.
Lite bilder bifogas.
Fortsättning följer..........
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Actros861

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Peteruqh

Detaljrikt o fint! Hoppas det finns att beskåda i Vårgårda...  <tumb>
/Peter

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Mad Max

#28
Då börjar grillen ta form. Fräsen har gått varm och det har fungerat bra att fräsa ut mellanrummen. Lite finlir på insidan sen är tanken att skruva dit den. Ska även löda på ett finmaskigt nät på insidan. Bifogar bild på dagens resultat.



Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Thomsson