Liebherr 736 dozer. (Från scratch)

Startat av Mad Max, 25 augusti 2015 kl. 22:02:25

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ellis

Kan vara rätt roligt att alternera jobbet mellan funktion och utseende emellanåt. Blir bra  <tumb>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Mad Max

#46
Ja då har man utökat verktygsarsenalen med en Proxxon-slip. Tror jag får bra användning av denna under byggets gång.



Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Peteruqh

Ser ju riktigt användbar ut! Är det TG 250?
/Peter

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Citat från: Ellis skrivet  6 juni 2016 kl. 11:33:16
Kan vara rätt roligt att alternera jobbet mellan funktion och utseende emellanåt. Blir bra  <tumb>

Ja det blev lite enformigt efter alla timmarna på underredet så jag kände för att bryta av med lite bygge med plast. Precis som du säger, skönt att alternera  <tumb>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

SWE IROC

Den där slipmaskinen kommer du få mycket nytta av, har själv en kombinerad slipskiva och bandslip från verktygsboden som har fått göra rätt för sig, underlättar då man ska jämna till kanter och grada av saker.  <tumb>
Mvh // John

Mad Max

Ja maskinen är riktigt bra och lätt att få till vinklar med. Riktigt nöjd.
Har fortsatt med motorhuven och har idag limmat ihop ett par delar. Tror jag hittade vinklarna bra på huven. Spacklat en gång och slipat en gång. Behövs nog två till tre omgångar till innan alla skarvar är borta.
Uppe på huven är det fräst en nersänkning för galler samt på sidorna av huven.
Var inte helt lätt att fräsa i plast då det har en tendens att smälta väldigt lätt. Det ser man på fräsningen uppe på huven. Nu spelar det ingen roll då galler kommet att täcka det.
Ett par bilder på hur det ser ut så här långt.



Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

freco

Ser ut att bli riktigt bra det där! Roligt att se hur den växer fram.
Banden, följde dom med satsen med delar till drivningen som du köpte?

Mad Max

#54
Citat från: freco skrivet 12 juni 2016 kl. 23:44:46
Ser ut att bli riktigt bra det där! Roligt att se hur den växer fram.
Banden, följde dom med satsen med delar till drivningen som du köpte?

Tack!! Banden och drivningen är köpta hos Veroma Modelbau. Motorer och kugghjul är köpta hos Conrad. På tal om banden så är jag inte helt nöjd med storleken. Viste enligt ritningen och mina mått att de skulle vara lite för stora men jag trodde inte det skulle påverka så mycket. Igår satte jag på ett band när motorhuven var på plats och såg att de inte blir helt 100......
Jag tror att jag kommer att beställa sorleken mindre.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Jag tycker att banden blir för stora? Blir nog att skicka tillbaka de oöppnade förpackningarna och beställa nya som är mindre. De nya drivhjulen är ca 10mm mindre i diameter samt att banden är lite tunnare och det tror jag kommer att bli bättre.



Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Nu har arbetet börjat med hytten. Jag har valt att limma ihop 5mm styrenplastbitar till kuber för att sedan slipa ner bitarna till rätt storlek och med rätt vinklar. Väldigt tidskrävande.......
Resultatet blir bra och det blir väldigt stabilt och gediget, vilket är bra med tanke på ändamålet. Bifogar lite bilder på hur det ser ut nu, en del kvar att slipa. Framförallt på insidan men ändå lite till på utsidan med ett finare papper för att slippa spackla så mycket. Spackling blir det ändå men det är alltid skönt om det blir mindre av den varan.
Även nya larvband är beställda, hoppas på att få dem under veckan.






Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Peteruqh

Ser ju alldeles strålande ut! Blir en gedigen maskin det där!
/Peter

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Mad Max

Tack för det grabbar :-)
Igår kom de nya banden samt drivhjulen. Monterade dit ena sidan väldigt provisoriskt för att se hur det blev. Själv så tycker jag att det blev betydligt bättre.
Trodde att det skulle funka med modellen större men så fel jag hade. Men skam den som ger sig, gör om gör rätt.


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.