Liebherr 736 dozer. (Från scratch)

Startat av Mad Max, 25 augusti 2015 kl. 22:02:25

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mad Max

Detta är ett projekt som har pågått ett tag men som jag inte har lagt ut någon byggtråd om då jag egentligen inte visste om jag skulle kunna ta det i hamn. Dels för att jag i stort sett aldrig har jobbat med mässing och saknar stora maskiner. Hittills så har jag klarat mig med en dremel multimaskin, pelarborr samt många olika filar och sandpapper. Därav så tar varje del lång tid att få färdig.
Hittills är allt byggt i mässing, 2-3 mm tjocklek.  Vissa delar är lite tunnare men då ska de endast fungera som utsmyckning och inte behöver ha stor/hög hållbarhet.
Hårdlödning med silverlod funkar bra när man väl får till det.

Själva drivningen är köpt hos Veroma och passar bra i storlek till just 736:an. Lite lite större men det ser bra ut.

Ritning på maskinen laddade jag ner ifrån Liebherrs hemsida. Jobbade med bilderna i Photoshop tills jag kunde skriva ut dem på en A3:a i skala 1:14 och använda den som mall när delarna ska måttas in och skäras ut. Funkar bra att göra så.

Nästa steg blir att sätta ihop underredet och klura ut drivningen. Tanken är att göra som Carson har på sin Libherr 634:a. 45 graders kugghjul och sen två stycken motorer. 1:50 utväxling.
Till det så blir det Servonaut M220.

Schaktbladet kommer att regleras av CTI kolvar. Dels för att hålla nere kostnaderna lite och det känns enklare och bör fungera bra då de är starka och bra.

Hytten har jag inte bestämt om den blir i mässing eller styrenplast. Hade varit kul att göra hela maskinen i mässing och aluminium men jag tar det sen. Först måste jag se om jag får underredet att fungera.

Jag hoppas kunna slutföra detta och få ihop en fungerande maskin någon gång i framtiden.

Lägger upp lite bilder på hur det ser ut än så länge.

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

#3
Och så en på drivningen :-)
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Thomsson

Häftigt Max,det här kommer jag följa <tumb>

Ellis

Spännande Mad Max! Ska bli kul å följa detta  <tumb>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

vicke rc r620

precis vad som behövs. grymt mad max <tumb> <tumb>

Peteruqh

Du har legat i bra! Riktigt snyggt! <Klappa>
/Peter

Mad Max

Efter lite råd ifrån Thomson och Gunnar så har jag nu utökat verktygspolen med en liten större brännare som ska användas till den grövre plåten.
Efter mycket slipande för att få ytan ren och en del mätande för att få allt i vinkel så startade jag upp brännaren. Betydligt större låga så lite nervöst var det allt :-)
Lät lågan jobba fint över ytorna men inte direkt på skarven där flussmedlet ligger. På med lödtennet och vips så hade det flutit ut fint i skarven. Betydligt enklare med en kraftigare brännare. Tack Thomson :-)
Jag har nu fått dit en av tre bottenplattor. De två sista ska klä in själva drivhuset. Den sista ska rundas av så att den följer den runda svängen till axelhuset.
Skickar upp lite bilder på kvällens aktiviteter.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Thomsson

Kul att det lirade med ny brännare Max.
Ser hur snyggt ut som helst.

Har du funderat på bandspännare?
Jag tror det kan vara något att kika på när du ändå går all in.

Mad Max

#12
Tack för vänliga kommentarer.
Jag lurar lite på bandspännare. Skruvade av banden på grävmaskinen och tittade hur den typen av spännare såg ut. Rätt enkel konstruktion. Få se vart jag landar i den frågan.

Ikväll fick jag lite gjort i framändan. Skar ut en bit och värmde på den så att jag kunde böja den. Finjustera böjningen och därefter lödde jag dit den med ett bra resultat.
Nästa steg blir själva grillen. Var och köpte mindre profiler till detta som ska passa perfekt i dimensioner. Hoppas kunna börja med detta imorgon.
Här kommer ett par bilder på kvällens resultat :-)
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Ytterligare lite gjort under helgen. Det går inte fort när man bara har en Dremel att kapa och slipa med men skam den som ger sig :-)
Nästa steg blir att bygga en bottenplatta under själva chassit så att styrhjulet plus balk kommer på plats. Sedan kan larvbanden monteras. Har tittat lite på min 944 och blir väl något åt det hållet, själva underredet alltså :-)
En del detaljer kvar att göra på styrhjuls-balkarna men först måste jag montera hela det paketet så att jag vet att allt fungerar.
Blir lite, try and error när man jobbar utifrån huvudet plus en pappersritning.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Olof

Mvh, Olof!