Nybörjar hjälp ! Ang lampor

Startat av hemimolle123, 11 juli 2015 kl. 18:25:21

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

hemimolle123

Hallå Hallå ! Jo Jag har precis köpt en tamiya scania 6x4 highline och läste nu att inte allt ingår till lastbils kitet och då tänkte jag på lampor . vad behöver jag utan att köpa tamiyas multifunction kit  [conf]  [conf] Det är första frågan ! , Sedan som jag förstått lär man ha batteri? det ingår inte heller?  <stup>  vad är det liksom jag behöver för att få den rullandes som inte ingår ?  <popcorn>

Tack och bock för mig så länge :D :D  [worthy]  [worthy]

Badboy

God morgon och grattis!

Du behöver en radio + sändare (4 eller fler kanaler)
Batteri + laddare
Många undergroundföretag tillverkar ljuskit med ljus/back/blink dom är iofs till 1/10 bilar men fungerar.
Annars om du vill ha ett kit med ljud och ljus så finns den några få att välja på
har själv ingen koll då jag bara kör Tamiya rakt igenom.
I Tamiya kitet får du Ljud/Ljus och skakfunktionen.

Hoppas du fått lite svar på frågan!

Badboy

swerecon

Hej och grattis till inköpet. Jag håller med föregående och vill trycka lite extra på detta med radio och kanaler. Dom flesta som börjar med denna hobby upptäcker snabbt att 4 kanaler är alldeles för lite, förbannar sig själva för att dom från början inte köpte en sändare med fler kanaler. Dom flesta sändarna kan du dessutom lägga in minst 50 olika modeller i så det går ju att använda till fler fordon. Jag skulle säga, leta efter en sändare med minst 9-kanaler.

Angående ljusfrågan så använder dom flesta olika typer och kombinationer av Servonaut´s prylar, ofta i kombination med moduler från CTI. Kolla här http://www.rclastbilar.se/forum/index.php?board=17.0 och läs igenom det, fundera sen på vad du har för önskemål så blir det lättare att hjälpa dig rätt.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Olof

Håll dig undan från Tamiyas MFU och köp istället Servonaut M20+ eller S20. Iallafall om du vill ha någon form av körkänsla motsvarande riktig lastbil! Även ljus och ljud är Servonaut överlägsna på.

Välkommen!  <happy>
Mvh, Olof!

hemimolle123

Tack så jätte mycket för den varma välkomnandet och för den värdefulla informationen ! [worthy]

En sak till jag undrar är , finns det nån adapter eller något som gör så den tar upp endast en kanal men samtidigt kan jag koppla flera lampor/saftblandare kanske på den ??:) om ni förstår vad jag menar :)  [cranky] lol

swerecon

Japp, du kan styra 8 av/på funktioner som mest vad jag vet på en kanal. Då skall du använda CTi Ps4o och en PS4u, kopplas med Y-kabel till samma kanal. Du lägger det på en kanal med 3-läges brytare och styr en funktion i taget med 1-2-3-4 snabba tryck framåt el bakåt. Använder du bara den ena modulen kan du styra 4-funktioner.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

hemimolle123

Åhhhh jasså okej okej så om Jag endast isåfall vill ha fyra funktioner så köper jag , endast en av de två psu du nämnde ?:)  [ok]  <beer>

swerecon

MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490