Goldhofer Maskintrailer

Startat av Ellis, 22 maj 2015 kl. 15:54:52

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ellis

Jag fick äran att köpa Mad Max´s maskintrailer ( http://www.rclastbilar.se/forum/index.php?topic=965.0 )
Detta då jag inte var nöjd med starten på min egna ombyggnation av en Brudertrailer ( http://www.rclastbilar.se/forum/index.php?topic=585.0 )

Redan från start var jag inne på att få lastramperna motoriserade, har klurat på ett flertal olika lösningar. Tillslut bestämde jag mig för att köra med motor och en snäckväxel. Behövde då byta ut vissa plastdetaljer till aluminium, kontaktade Gunnar här på forumet som hjälpte mig fräsa till lite detaljer  <tumb>
Har tyvärr inte blivit några bilder under byggets gång...men här kommer lite på det färdiga resultatet.



Tyvärr sticker skruven ut en aning för mycket, men så får det bli. Tänkte täcka den med en liten kåpa så småningom.


Här är undersidan. En RB-35 motor 1:100 står för drivningen. Detta är ju en 12v motor men med 7,4v blir det en helt OK hastighet.
Via ett Thor-15 reglage som sitter i AMO:n driver den då en 4mm axel som går in i ett kullagrat lagerhus där snäckskruven sedan sitter monterad.


Har även lagt över en plastkåpa över underredet som skyddar elektroniken.


Som vanligt blir det ett ormbo... Det är förberett med ett Thor-4 reglage som senare kommer sköta stödbenen...men det är ett senare bekymmer.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Peteruqh

Riktigt bra gjort!  <tumb> Själv får jag sköta mina ramper manuellt...  [conf]
/Peter

swerecon

MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Ellis

#3
Tackar!
Här kommer en liten filmsnutt!
https://www.youtube.com/watch?v=e9rc1Zej77U

Har lite bekymmer med vickningen av toppen på ramperna  [angry]
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Olof

Riktigt snyggt!  <happy>

Funkar kanske bättre om man får ramerna att löpa lättare?
Eller kanske ha nån länkarm som putter ut dom?

Mvh, Olof!

Ellis

Citat från: Olof skrivet 22 maj 2015 kl. 17:26:50
Riktigt snyggt!  <happy>

Funkar kanske bättre om man får ramerna att löpa lättare?
Eller kanske ha nån länkarm som putter ut dom?

Tackar!
Ja det befintliga "systemet" är väl inte det bästa kanske. Har lite idéer för att lösa detta, får se hur det blir :)
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Mad Max

Härligt att de ser det som en ära Ellis  <tumb>
Riktigt bra gjort. Blir ju hur coolt som helst. Gott att du fick till motorljudet när du drar upp ramperna  <tumb>
5 av 5 blir det  :)
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Ellis

Citat från: Mad Max skrivet 22 maj 2015 kl. 18:59:31
Härligt att de ser det som en ära Ellis  <tumb>
Riktigt bra gjort. Blir ju hur coolt som helst. Gott att du fick till motorljudet när du drar upp ramperna  <tumb>
5 av 5 blir det  :)

Alltid en ära med bra affärer  <happy>
Det där med motorljudet sker tyvärr inte automatiskt...jag sköter det manuellt  <poke>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Thomsson

Tjusigt Ellis,

Funkar det inte med wire som du ser ut att ha på den första bilden?

Ellis

Citat från: Thomsson skrivet 22 maj 2015 kl. 20:32:52
Tjusigt Ellis,

Funkar det inte med wire som du ser ut att ha på den första bilden?

Tackar!
Nja...ibland funkar det å ibland inte! Ska se om jag kan få till lite styvare fjädring på den 'hydraulkolven' som ska styra upp det. Har inte hittat nån med rätt diameter än bara.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Gunnar

#10
Det blev ju bra det där <tumb> Vad gäller snäckskruven så är det ju bara att kapa/slipa bort den delen som sticker ut för mycket. Men om du gör det så kyl den ofta i vatten så inte härdningen går ur av värmen vid slipningen.
Och vad gäller de yttre "klaffarna" så är jag rätt säker på att man ser tydligt hur det kan göras på en av WernerS01:s videor... Det sker med vajer över brythjul och det fungerar både när man fäller ner och fäller upp ramperna förstås... jag har bestämt för mig att fjädrar ingår inte i den lösningen.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ellis

Citat från: Gunnar skrivet 22 maj 2015 kl. 20:53:31
Och vad gäller de yttre "klaffarna" så är jag rätt säker på att man ser tydligt hur det kan göras på en av WernerS01:s videor... Det sker med vajer över brythjul och det fungerar både när man fäller ner och fäller upp ramperna förstås... jag har bestämt för mig att fjädrar ingår inte i den lösningen.
Så som det fungerar original på rampen är att ett snöre fäster i klaffen, går över ett litet hjul på toppen av ramen som sedan spänns i ett fäste mitt på rampen. Det fästet i sin tur är länkat till en av de två hydraulkolvarna som sitter på rampen. Jag upplever denna fjädring lite för klen till att orka 'trycka upp' klaffen när rampen sänks, likväl när rampen går upp så blir det för dålig kraft till att vika dem igen. Kanske kan lösas med en kraftigare fjäder...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare