Bockmaskin-Kantpress

Startat av Gunnar, 10 maj 2015 kl. 22:40:29

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar

I min lastartråd har jag nämnt att jag tänkt göra mig en handdriven bockmaskin för att slippa göra bockningarna "på jobbet".

Nu har jag kommit en bit på vägen... och så här ser det ut i cad:


Det är alltså en 4tons domkraft som jag hade stående, några stumpar 4-kantrör från ett gammalt maskinstativ och 4 helgängade M12-stänger. Röret i botten är 70x140x4 för att få en stor yta att ställa domkraften på, och då var jag tvungen att förstärka lite i bägge ändar för att inte gängstängerna skulle deformera röret vid belastning. Klumpen ovanpå domkraften har ett 35mm djupt hål som passar utan glapp på kolvstången för att dels hindra domkraften att kasa iväg och dels att fördela kraften lite på röret ovanpå. Detta och det översta röret är 40x80x4mm. På denna typ av bockmaskin (kantpress) har man alltid problemet att få den rörliga maskindelen att röra sig parallellt med bordet även om man hålls i ena kanten med bockningen. Detta löser man exempelvis med en excenter i vardera änden på vikbalken, om det är en mekanisk press, eller med en hydraulcylinder i vardera änden, om det är en hydraulisk. I det sistnämnda fallet måste man ha speciella ventilarrangemang för att det ska funka.
Men som synes har jag bara en cylinder, domkraften, och därför får man lösa parallellrörelsen på något annat sätt. Exempelvis med 2 vajrar som korsar varandra som denna bild visar. De är förstås justerbara så att man dels får förspäning i dem och dels kan ställa in så att balkarna verkligen är parallella, men den delen är inte ritad... det är bara en vantskruv i nederänden på vardera vajern.


Tvärsnitt från sidan...


Så här ser den ut i verkligheten, med ett provisoriskt anhåll och likaledes provisorisk dyna eftersom jag inte hade material som hade tänkt mig:




Och nu har jag bockat en del på skärmarna till lastaren...






Nu ska jag fixa en annan stans och dyna så att de sista bockarna, som ska ha radie i stället för skarpa bockar, oxå kan göras.
Men det blir imorgon för nu är det dags för kvällsmackan <tumb> och  [sleep]
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

freco

Intressant projekt som jag har missat tidigare. En kantpress vill man ju väldigt gärna ha! Jag har ett par enkla "käkar" liknande de du har i din press som jag köpt på Jula som man sätter i skruvstädet. Funkar förvånansvärt bra, men jag skulle gärna ha lite bttre styrning och precision, och framförallt större bredd. Hur har det gått, är kantpressen färdigbyggd? Funkar den som det var tänkt?

Gunnar

Jodå, den funkar som tänkt men den är tyvärr fortfarande i det stadium bilderna ovan visar.
När bitarna till lastaren var bockade så fick bockmaskinen vänta. Men jag använder den allt som oftast, och irriterar mig på att den inte är, åtminstone lite, längre kommen. Det har en tendens att komma en massa mer eller mindre viktiga andra saker emellan. Men konstruktionen är i all sin enkelhet bra. Sedan är det ingen nackdel att det blir lite avbrott för rätt vad det är så kommer man på förbättringar...

En av de senare användningarna av maskinen... en hylla för handratten till fräsen. Ämnet är förstås ncfräst och materialet är 1,25mm galvad järnplåt. Inte helt enkel om den skulle bockats i skruvstycke...








Hänger som synes i det främre T-spåret i fräsbordet. Enkel att flytta i sidled eller ta bort helt om så önskas <tumb>

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

freco

Snyggt! Smart bockning av plåten där så du automatiskt får en "krok" att hänga handkontrollen på.