Passagekontroll

Startat av Ellis, 20 mars 2015 kl. 22:59:35

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ellis

Har länge klurat på någon form av passagekontroll som kan användas till ett område. Alltså en kontrollerad in- och utfart med bommar som exempelvis kan användas till ett lastområde. Redan från start tänkte jag använda mig av en Arduino som styrenhet till att driva två servon. Problemet var först att komma fram till HUR och VAD som skulle ge utslag till att lyfta bommen. Provade mig fram med div. olika uppsättningar IR-dioder, fotodioder m.m. Problemet där var att de behövdes kalibreras så fort det blev andra ljusförhållanden. Detta funkade inte eftersom grundidén är att kunna använda denna lite här och var. Tillslut fastnade jag för laserstrålen. Kort sagt kan man säga att sålänge laserstrålen är "hel" är bommen stängd och bryts strålen åker bommen upp.

Jag börjar med att slänga upp en liten filmsnutt som visar själva grundidén.

https://www.youtube.com/watch?v=vQI1CImGXgw

En bättre film kommer att komma upp längre fram!

Jag har möjlighet att köra med nätström via en USB-kabel eller helt på batteri (6-12V), detta gäller Arduinon. Servona i sin tur har en egen strömkälla via ett eget batteri, detta pga. att Arduinon inte riktigt kan driva två servon och så fort det blir en strömdipp så rycker bommarna. Men även dessa kan drivas från 5V upp till 12V.

Å så lite bilder...





Taket är belagt med remsor av grovkornigt sandpapper för att få looken av takpapp.



Insidan kommer få innerväggar och någon form av skrivbord och stol. Det som är gjort nu är trappor och ett innergolv. Även fönsterrutor är på G. Givetvis finns belysning i innertaket.



Under golvet finns själva maskineriet, lätt åtkomligt genom att lyfta bort halva golvet.



Här är en lite tydligare bild på hur det ser ut...



Bakom det lilla tillbygget på gaveln finns kontrollpanelen.





Strömbrytare för Arduino längst till höger, 1= Batteridrift, 0= AV och 2=Nätström. Den lilla svarta pricken är en resetknapp för att enkelt resets Arduinon. USB-port för nätström och en vippbrytare för AV/PÅ av servona samt en brytare för att kunna ha bommarna uppfällda konstant och då samtidigt ge grönt ljus.

Det som tagit upp det absolut mesta av tiden är programmeringen av Arduinon. Jag lyckades inte heller få till det så som jag ville. Därför ger jag ett stort tack till Lumbago här på forumet som lyckades få till det precis som jag önskat!  [worthy]
Nu är det "bara" lite småpyssel kvar samt färg, oavsett hur långt jag kommit med den så kommer den nog med till Aeroseum för ett eldprov.
Slänger upp mer bilder allteftersom....
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Peteruqh

Kul projekt! Riktigt snyggt bygge.  <tumb>
/Peter

vicke rc r620

Klockrent Ellis
Det är sånt som behövs på banor!!!

Lumbago

Bara trevligt att kunna hjälpa till.  <happy>

Kul att se hur det blev till slut. Jag tänkte mig "bara" en bom men det blev ju riktigt bra med kuren till!  <happy>

cege

Snyggt Ellis!

Nu börjar det likna något med alla funktioner och byggen som ramlar på plats.

// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

Thomsson

Grymt bygge Ellis.
Var har du hittat den korrugerade plåten?

swerecon

Kreativt gjort och snyggt. Tar gärna emot filen till arduinokortet om jag får sno din ide? :)
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Ellis

Citat från: Thomsson skrivet 21 mars 2015 kl. 07:08:08
Grymt bygge Ellis.
Var har du hittat den korrugerade plåten?
Plåten tillverkas av Alfer och ingår i deras Combitech-serie (tror jag)...finns bl.a. hos Dansken numer.

Citat från: swerecon skrivet 21 mars 2015 kl. 08:08:42
Kreativt gjort och snyggt. Tar gärna emot filen till arduinokortet om jag får sno din ide? :)
Självklart...fixar detta via pm under morgondagen.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Thomsson

Ang. plåt.
Det ska jag kika på,tack Ellis.

e21242

Jag beställer två kompletta färdiga.

Så om du har tid så får du bygga åt mig.

Snyggt som bara den.

Mvh
Håkan E

Olof

Mvh, Olof!

Ellis

Tackar för kommentarerna!  <beer>

Citat från: e21242 skrivet 21 mars 2015 kl. 15:44:03
Jag beställer två kompletta färdiga.

Så om du har tid så får du bygga åt mig.

Snyggt som bara den.

Mvh
Håkan E
Självklart...blir i så fall i tysk prisklass  lol
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

e21242

Citat från: Ellis skrivet 21 mars 2015 kl. 16:03:40
Tackar för kommentarerna!  <beer>
Självklart...blir i så fall i tysk prisklass  lol


Det går bra med Tysk prisklass på dom bara växelkursen är bra.  :D

nalle

Tjusigt :) Kul att arduinon hittar in överallt!

scaniakillen

Gillade denna passagen då jag var på aeroseum. Skulle du vilja bygga en sån till mig? Vad skulle det isåfall kunna kosta?