CTi:s elektronik

Startat av Actros861, 31 augusti 2012 kl. 16:23:05

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Actros861

Admin tyckte jag skulle göra en liten sammanställning av CTi:s produkter så det är väll bäst att lyda då  ;)

CTi är ett tyskt företag som tillverkar små elektroniska moduler, allt från fartreglage till servoställare.

Jag tar bara upp de vanligaste modulerna.

Om vi böjar med fartreglagen så finns det:

THOR 15, Ett litet enkelt fram/back reglage med BEC-krets. Den finns i två olika versioner HC och HCs, det som skiljer är att HCs:en har självlärande centrering. Belastning 18A, kortvarigt 50A BEC-krets 1A. 7,2-12V

THOR 4S mikro: väldigt litet fram/back fartreglage som kan köra små motorer upp till 4A, 12A kortvarigt. BEC-krets på 1A. 6-12V

THOR 2/07: ESC till CTi:s elcylindrar, 9-14V

THOR 2/13: Samma som ovan fast denna kör 2 cylindrar parralellt.



Switchar:

PS4a: är en liten switch med 4 funktioner. Lämplig att använda med trelägesknapp. Funktionerna kommer man åt genom långa och korta slag på knappen, kort tryck under en sekund långa mer än en sekund. Uppåt snabbt första funktionen, uppåt långsamt andra, neråt snabbt tredje, långsamt neråt fjärde.

PS4aT: samma som ovan fast med den skillnaden att de långa slagen inte förblir aktiverade när man släpper

PS4b: Modul med blinkers och "fasta" ljusfunktioner. Samma som PS4a egentligen fast på de korta slagen aktiveras blinkers. Denna är lämplig att ha på spak eller trelägesbrytare som går i sidled. Kort slag vänster, vänster blinkers stoppas med ett kort slag till. Långt slag till vänster aktiverar en fast ljusfunktion. För höger blinker är det tvärtom som till vänster.

PS4b8: Samma som PS4b fat denna har förprogrammetart 8 blinkningar som sedan stängs av automatiskt.

PS4bb: Blinker och kurvljusmodul. Korta slag aktiverar vänster och höger blinkers. Långa slag (mer än 0,6sec) aktiverar kurvljusen som bland annat sitter på MAN TGX. När man tänder blinkersen tänds kurvljuset automatiskt.

PS4bT: Sammanslagning av PS4b och PS4aT. Alltså blinkers på korta tryck och de långa trycken tillfälig funktion.

PS4o: Modul med 4 funktioner lämplig att använda på tvålägesbrytare. Funktionerna aktiveras genom antalet tryckningar på knappen. Ett snabbt tryck första funktionen, två snabba andra funktionen osv.

PS4u: Exakt samma som ovan fast den fungerar på motsatt håll i mottagaren. Så fortfarande ett tryck för första funktionen osv

Genom att koppla ihop både PS4o och u med en Y-kabel får man 8 funktioner på en kanal med trelägesbrytare. På min Sanwa radio har jag två tryckknappar dessa har jag programerat in  på samma kanal fast de aktiverar funktioner på två olika håll precis som en trelägesbrytare. Detta är helt perfekt på tex en hjullastare eller grävmaskin där men inte behöver ha de snabba funktionerna som man ibland behöver på en lastbil.

PS2BR: Broms och backljus modul. För att få ut funktionerna så kopplas den in parralellt med ESC:n man har i bilen tex med Y-kabel. Fungerar såledas med vilket ESC som helst.

PS16: Modul med en funktion, lämplig till start och stop av tex hydraulmotor. Kan styras med både två och trelägesbrytare. Tål upp till 15V och 16A. Funktionerna kommer man åt genom långt tryck på ena eller andra hållet start/stopp, på trelägesbrytare har man alltså start och stopp på vilket håll som helst.


Det finns även modellväljare och servoställare dessa har jag inte koll på hur de fungerar så därför tar jag inte heller upp dem.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

MrLinds

Helt underbart Actros <tumb> <hands> sen skulle man bara hitta några elritnigar på hur dom kopplas in.

Actros861

Det följer med modulerna, det är dock inte alls svårt. Pluskabeln går direkt från batteriet till dioden och den blåa (minus) från modulen till dioden.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

MrLinds

Man skulle kunna scanna in kopplingssceman och ha dom här på forumet, något vi måste titta på och givetvis översätta dom till svenska  <happy>

CGT

#4
RC modeltruck (Dansken) har en del schema och instruktioner på sin hemsida, men man måste vara medlem i deras forum. Här är adressen.
Koplingsschema
Här finns det en del koplingsschema och instruktioner på danska (vilket språk!!)
Glöm inte att logga in först.

Uppdaterat länken så den fungerar.
MVH/Claes

Scania R620 (Nästan klar)
SEMI TRAILER (under byggnad)

Ellis

När du pratar om trelägesknapp... Menar du då "på1-av-på2" eller "på1-på2-på3"? Förstår du vad jag menar?  [vogel]
Alltså en trelägesknapp som är återgår till mittenläget eller en trelägesknapp där man väljer läge 1,2 eller3....
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Eirike93

Citat från: Ellis skrivet  9 september 2012 kl. 22:35:46
När du pratar om trelägesknapp... Menar du då "på1-av-på2" eller "på1-på2-på3"? Förstår du vad jag menar?  [vogel]
Alltså en trelägesknapp som är återgår till mittenläget eller en trelägesknapp där man väljer läge 1,2 eller3....

Finns det ens några till våra som är på, på eller på?
Antingen på1, av, på2,
Eller på1, av på1!:)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

MrLinds

Knapparna heter nog: on off on eller återfjädrande (on) off (on)

Tror det funkar med vilkensom bara att du får använda dom som en återfjädrande.

Ellis

Citat från: Eirike93 skrivet  9 september 2012 kl. 22:47:12
[Finns det ens några till våra som är på, på eller på?

Japp, sköter mina tre växlar med en sådan...  <tumb>


Citat från: Ampen skrivet  9 september 2012 kl. 22:52:16
Knapparna heter nog: on off on eller återfjädrande (on) off (on)

Tror det funkar med vilkensom bara att du får använda dom som en återfjädrande.

Ok...tänkte nästan det.  <stup>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Actros861

Spelar ingen roll om du använder återfjädrande eller med fasta läge, det blir dock enklare om man har återfjädrande :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Ellis

En fråga gällande PS4b eller motsvarande. Om man aktiverar både höger och vänster blinkers, blir det varningsblinkers då? Alltså blinkar båda synkront?  [vogel]
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Actros861

Det var en riktigt bra fråga faktiskt :)

Jag har inte en aning, man ska ju kunna sätta den i varningsblinkers men om de blinkar lika det kan jag tyvärr inte svara på.
Om någon annan har provat får de mer än gärna dela med sig :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Ellis

Jodå, verkar som det är så. Hittade denna på tuben som tydligen ska ha en Ps4b.
RC Hummer H1 - Light Show
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

boggi

min ps4a är kopplad till 4,8 ström.men har tänkt att lägga alla lampors + på 7,2v .. har funderat på om det blir galet så att ena sidan blir 4,8 o andra 7,2,psa`n är ju en aktivator, men ändå... en fråga som poppa upp skallen bara!! [conf]
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

Peteruqh

Hur är körkänslan med CTi's fartreglage? Tänkte jämfört med ex vis Servonauts produkter.. Är på gång att påbörja mitt första bygge, så jag försöker samla på mig lite info.
/Peter